AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.395

Hitta SI-batterier E28

C@
102
C@||€
328iM -00
Vet att det har skrivits om detta förut men jag behöver hjälp med att hitta SI-batterierna på min 518i. Jag har tagit lös mätarhuset från bilen och delat huset med mätarna. Vad ska jag nu göra för att hitta batterierna?

Jag misstänker att det är de som är kassa när bränslemätaren bara har lagt av och nu funkar inte tempmätaren heller.

Tacksam för svar..
C@
102
C@||€
328iM -00
Okej, nu har jag fipplat lite mer, jag har kunnat lossa alla komponenter som hastighetsmätare klocka och bränsle/temp-mätare.

Men hur får jag nu lös den vita plastkåpan från det gröna kretskortet?
C@
102
C@||€
328iM -00
Äsch, lyckades med det också, :P. Men när jag tog loss det irfrån varandra så lossnade ena batteriet... :( Nu måste jag väl löda och fippla. Men ska ta och mäta upp batterierna och köpa nya om det behövs, men en fråga kan man ladda upp de röda batterier som sitter där nu och få det att fungera??
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Härlig monolog!

Byt dem när du ändå håller på, de brukar bli dåliga efter några år.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
C@
102
C@||€
328iM -00
Ehhmm... jag mätatde de två röda SI-batterierna, de var på 1,116V och 1,170V.

Räcker detta eller? Vad ska värdet ligga på? Iofs är det väl lika bra att köpa nya men ändå?
Du bör absolut byta när du nu har allt ute ur bilen osv. Cellerna är nominellt på 1,2V när de är laddade, direkt efter (eller under)laddning kan de ligga på uppåt 1,4V men sjunker sedan ner och stannar runt 1,2V.

FP
C@
102
C@||€
328iM -00
Okej tack för de, vart köper jag dessa batterier då? Jag var på ClasOhlsson idag men de hade inte NickelKadmium, då for jag på Teknikmagasinet. De hade bara 600mAh med lödöron, jag ska ju ha 700mAh om det ska va samma. De hade 700 också men det var utan löddöron, så jag köpte inga. Nån som vet nåt annat ställe som jag kan få tag på batterier?
600 mAh är helt OK, 900 hade också funkat, det är inte jättekritiskt.

FP
C@
102
C@||€
328iM -00
Okej tack så mkt, då far jag väl tillbaka till Teknikmagasinet och köper 600 mAh där då om jag inte hittar på nåt annat ställe...

Hoppas bara att allting funkar när jag sätter ihop det igen...
Kan det möjligen finnas något annat som strular?
fr
161
fredd
528i(3,5)-85/86
kjell & c.o har

Länk

-Edet Racing-
I grund och botten servar dessa batterier minnet för serviceindikatorn, därav namnet. Att andra funktioner lagt av kan bero på en mängd orsaker, oftast lödfel och oxidering från läckande batterier. Kolla noga eller be nån som är van vid elektronikservice så att inte någon kopparbana på kretskortet i närheten av batterierna är av pga ärg och oxid.
Gå över de övriga lödningarna som ser suspekta ut, i synnerhet i närheten av kontakter eller tyngre komponenter eller sådana som varit varma osv.
När du köper laddbara celler så är de bara delvis laddade, ibland helt tomma. Det kan vara idé att ladda upp innan montering även om de normalt laddas/underhålls från bilen elsystem efter monteringen. Ibland sitter det in pytteliten brytare intill cellerna som kopplar bort dessa (används när instrumenten ligger i lager osv), akta så inte denna slås ifrån av misstag.

FP
C@
102
C@||€
328iM -00
En fråga, om man köper dessa batterier, kan man ladda upp de med en vanlig 1,5 volts NiCd laddare?

Kan man montera dit batterierna oladdade och få det att funka, laddas det till den spänning som de ska ligga på då efter ett tag?
De kommer att laddas upp efter monteringen om än ganska sakta, laddkretsar osv finns inbyggt på kretskortet . Eftersom de tömmer sig så sakteliga både pga självurladdning och förbrukningen från SI-minnet så skulle man annars tvingas plocka ur dem igen osv.
Det är bra om du laddar dom innan monteringen så de kan göra sitt jobb direkt. Om du menar vanlig laddare för NiCd, oftast med plats för 4 celler så kan du använda en sån.
Det fanns (finns) ett tag laddare för 1,5V RAM-celler, denna kan du inte använda till NiCd.

FP
C@
102
C@||€
328iM -00
såhär ser laddaren ut: Länk

och

Länk

en gammal sak de där...
Bör funka bra, fast laddaren är duktigt felmärkt på flera ställen i texten. Iofs inget ovanligt, importören verkar dessutom vara i leksaksbranschen. NiCd-celler är t.ex inte på 1,5V utan på 1,2V, man kan förledas tro att man kan ladda vanliga engångsbatterier (som är på 1,5V) i laddaren, vilket lätt slutar med exploderande celler, inget bra alls.

FP
C@
102
C@||€
328iM -00
Nu har jag köpt batterier från ELFA. De ska laddas med 70mA i 14 timmar för standardladdning. Men på min laddare står det att den ger 180mA och standarladdning tar 5-8 timmar. Men detta blir ju för hög effekt till mina betterier eller? Är rädd att de ska paja, vågar man ladda ändå eller måste man försöka få tag i en laddare som ger mindre effekt?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det fungerar utmärkt, det är samma energimängd som laddas in i batterierna fast på kortare tid.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.