AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.167

Varför radera reg.nr på annons

Sida 1 av 2
Norma
Varför suddar vissa bort reg.nummret på annonsen?
Jo! För att ingen ska kolla upp bilen.

Det säger ju en hel del om bilen förflutna!

Vad tror ni?

Tackar!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Eller för att man inte vill ha sin bil/fälgar/stereo stulna. Det har hänt oroväckande många gånger att bilar/utrustning försvunnit i samband med att bilar varit till salu.

Det är väl bara att ringa och fråga efter regnummer? Tror knappast någon håller det hemligt för en seriös spekulant.
Norma: har i de flesta fall ingenting med en vilja att täcka över en skum historik. Regnumret kan ju ge info om var bilen finns och som vi sett det senaste (M5- stölder) är vissa bilar särskilt intressanta att försöka komma över. Så, varför skylta med regnumret?

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Jag förstår också varför man inte vill lägga ut numret på en speciell bil, dvs m3, m5, alpina eller om man har väldigt speciella fälgar.
Det jag inte förstår är varför folk med ordinära "gubb bilar" tar bort regnummret, vad är dem rädda för? att bli av med sina kantstötta 15" alufälgar eller :/
Allt som krävs för att få regnummret till de flesta bilar är ju att ringa å fråga iaf så varför dölja det, kan kriminella inte använda telefoner?

Jag visar iaf alltid reg nummret när jag säljer bilar.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
[COD]soul! (hur kom det nicket till?)
Håller med dig, fattar inte att folk kan vara så nojjiga över en bil!
/A
ps. hur mkt pröjsar försäkringsbolaget för en bil som är köpt för 500 k och blir stulen efter 1 år? Mer än vad jag hade fått om jag bytt in den?ds.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Sigdarve<<< Jag använde ett liknande nick i spelvärlden och när jag sen skulle regga mig här så kom jag inte på något bättre då alla andra alternativ som jag kom på redan var upptagna.
Angående nojighet så förstår jag inte hur de ängsliga personerna vågar använda bilen, vem som helst kan ju se regnummret när de åker omkring "på byn", men de kanske skruvar av skyltarna då också...
En fundering bara! När de som maskar sina skyltar i annons är ute och kör med sina bilar i trafiken kan de ju inte ha övertäckta plåtar, det är ju lika stor risk att någon kollar upp var de bor då.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
hamann rules: Det finns ingen laglig möjlighet att köra runt i trafiken utan att visa skyltarna, det finns det när man annonserar.
Vid annonsering är det dessutom ett extra utsatt läge då man oftast specificerar precis vilken utrustning bien har osv...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Norma
Mest organiserad brottslighet sker i staden o länet de har
hemkvarter resten sker av tips och i vissa fall annonsstöld.
Min egen uppfdattning dock, men har viss erfarenhet av
gamla bekanta i sthlm området som inte har växt upp än.

De flesta tänker på bilens förflutna, det kan jag GARANTERA!

De har en import, 14 ägare, krockade mm.. Jag skulle jag oxå
dölja reg faktiskt..
hamann rules:
Precis som Jesperado säger...
Skillnaden är att när en bil åker förbi i trafiken så listas inte all utrustning upp t.ex. billjud/bilmedia i bakrutan. Skriver man en annons och har en påkostad bil, oavsett om det är en M-bil eller en vanlig BMW, så brukar man ju skriva ut det som är påkostat, då ser ju folk exakt vad som finns i bilen, ibland skrivs även larm och larmtyp ut i annons.
Lätt att säga att det är något skumt med bilen om man ser en dylik annons om man själv inte blivit drabbad av någon stöld i samband med annonsering.
Norma:
Är man intresserad av en bil kan man ju alltid ringa annonsören och be om regnumret, vill han inte uppge det då kan jag hålla med om att det är skumt...

Mvh,
/Wille

__
Bilen: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Norma: Att dölja registringsnumret för att dölja bilens historik tror jag är meningslöst. Jag hoppas att ingen köper en bil utan att först göra åtminstone en grundläggande kontroll av vad bilen varit med om.

Jag har ringt på ett antal annonser med "dolt registreringsnummer" men aldrig haft problem att få registreringsnumret av säljaren. Ringer man bara och presenterar sig och visar intresse för bilen får man registreringsnumret av säljaren för att kontrollera historiken, så har det i alla fall fungerat för mig.

En bra grej som jag använder mig av och även varit med om att säljare där jag varit spekulant nyttjat är att kräva legitimation innan man visar bilen eller var bilen står. Visst kan en riktig skurk ha falskleg. men man har i alla fall gjort vad man kan för att minimera riskerna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

In
355
Inot
745iA -02
Och varför måste man se regnr på en bil som skall säljas då?

Är man intresserad av bilen så ringer man väl säljaren och ställer de fråor man vill ha svar på, om sedan bilen har 14 ägare och är värsta krockhäcken så lär det ju komma fram, att bilen är krockad ser man knappast på regnr. Och skulle säljaren ljuga på telefon, så lär man ändå märka det då man skall göra upp affären, då man på plats ser regnr och det är bara att slå en signal till VV och i det rödaste få svar på antalet ägare innan.

Varför underlätta för de oärliga och tala om var en bil befinner sig, speciellt om den är fullsmetad med utrustning.

De tjuvar som letar stöldobjekt i +200k-klassen, drar knappast runt på stan och hugger bilar på måfå.

Är ju bara att sätta sig ner framför en dator och söka reda på exakt det man är ute efter.

och....
Norma:
Hur kan _du_ garantera att de flesta som säljer sin bil döljer regnr just på grund av att man inte skall se bilens historik? Vad grundar du ditt antagande på?

Länk
Jag döljer inte reg. skyltarna, eftersom jag har bilen försäkrad. Och ja, man får kanske inte ut det belopp som man tycker bilen är värd om den skulle bli stulen, men det får man inte heller om man blir påkörd ute i trafiken. Man kan inte gå och tänka att man kan förlora bilen, då kan man lika bra palla upp bilen i garaget och bosätta sig i den.
Det var en kille med en häftig bil och fina fälgar för ett tag sedan som hade sin bil ute på Blocket med reg. numret. Hans bil blev stulen utanför hans hus ett par dagar efter och han tror att det har med reg. numret på Blocket att göra..
Norma
Jag är lite nojig bara ang en annons
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tar bort regnr på mina annonser. Vill behålla mina fälgar ett tag till. En del seriösa har ringt och frågat efter regnr och då har de givetvis fått det.

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
kilroy
Jag har full förståelse för dom som döljer reg.numret i annonsen. Det är ett sätt att minska riskerna för påhälsning av däck- och fälgtjyvar.
Har också full förståelse för dom som kräver tel.nummer eller legitimation från människor som visar sig intressserade. Provkörning utan tel.nummer och körkort är uteslutet om det gäller en av mina bilar.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Är man tillräliht intresserad kan man alltid ringa och fråga efter reg nummret! Jag fattar inte att man kan dra slutsatsen att bilen måste ha varit krockat eller att något är fel!!!

Mvh Abbe

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
"är man tillräkligt" ska det vara

Mvh Abbe

Länk
Helga
Det skall inte vara "tillräckligt" då? :-)

MVH Helgas man från västkusten.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Tycker det är okej att man tar bort regnr. i annonser på bilarna pga av de redan nämda orsakerna men jag finner det otroligt löjligt när man döljer regnr. på en gammal bil typ Volvo 740 och liknande. Har sett ett antal sådana annonser på bl.a. Blocket och då börjar man undra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.