|
|
|
|---|---|
@-li |
Bilen koka igår så jag ringer till BMW o lipar. Byt termostaten sa de o det skulle vara jätte enkelt att byta själv men det ä inte så lätt om man inte gjort detta innan.:( Har nån någon aning om hur man byter + hur man luftar systemet. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jepp det har jag:)) se länk. Länk Köp nytt termostathus också annars är risken att du får göra om jobbet. Ock det kan vara luft i systemet som gör att bilen kokar, behöver inte vara fel på termostaten utan luft i termostathuset ger samma fel, då den måste ha kontakt med vatten för att öppna. kan även vara vattenpumpen som gett upp och inte pumpar runt vattnet. Har du aldrig byt en termostat förut så är inte BMW den bästa att skapa sig erfarenhet på. Viss mekvana och förståelse för hur systemet funkar är nog ett minimum. Börja med att starta bilen och lossa luftskruven på termostathuset och kolla om det finns vatten där, annars tar du en blomkanna med pip och fyller fullt där. ///MVH Hasso Länk |
| Pröva fylla på med kylvätska i första hand! Hur man gör står i intruktionsboken till bilen. | |
|
Det e ganska lätt att byta termostat på Z'an... gjorde det på min första... tror att termostat inkl. hus kostar 450:- eller nåt sånt... Det är inte termostaten som brukar paja på Z'an utan termostathuset... en liten plastbit som är för vek och går av. Men jag tror bara det säljs komplett hus och termostat. Vattenpumpen borde låta illa innan den havererar tycker jag så den tror jag inte på... men termostathuset är hyfsat vanligt på dom att det pajar tydligen. När mitt termostathus pajade så var det inte att bilen kokade utan den gick aldrig upp riktigt i värme... men det e nog den ändå. Lycka till. /Magnus |
|
@-li |
Tack för svaren. Jag kunde inte hålla mig så 2 sek efter att jag skrev frågan tog jag med mig lite verktyg o ringde en kompis som kunde hjälpa till. Jag blev tvungen att lyfta ur hela kylen för att komma åt men det var knappt något jobb alls faktiskt. Det tråkiga var att ingen av oss visste hur man luftar systemet så det blev ett par samtal till gamla moppe gänget :) Iaf. Det var så som hasso skrev jag hade nog inte behövt byta termon. Utan bara lufta systemet men men nu har jag ju lärt mig hur man gör plus att det är skönt att ha den bytt för tydligen så var d ganska vanligt att de ger sig efter ett par år. Tack tack |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Z3.Magnus Din termostat är inte av samma utförande som de äldre motorerna före 09/98. Ditt fel är väldigt vanligt på dessa motorer men ger som du säger helt motsatt effekt. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.