|
|
|
|---|---|
|
Saken är den att vi ska få en liten knatte om några månader och det medför att vi kommer att få behov av ytterligare en bil. Jag hade tänkt att lämna över ratten till min 320 E46:a till damen för transport av den lille med blöjor osv. Men jag är väldigt beroende av bilen så ska vi alltså skaffa mig något annat att åka till arbetet i. Det är alltså fråga om en lite "billigare" andra bil c:a 25-35.000kr. Jag tycker inte så mycket om "småbilar" och därför har vi börjat snegla på 316 av E36 modellen som jag TROR har rimliga ägandekostnader? Är därför tacksam för tips om det stämmer, och om det är en vettig bil att pendla i. Samt förstås vad ska jag se upp med? Svaga punkter osv. Då jag inte kan så mycket om E36 modellerna och absolut inget om 316, frågar jag alla hjälpsamma själar på forumet om råd inför ett inköp av just en sådan. Ska åka och titta på en röd 92:a nästa vecka, och vill ju inte bli lurad! Tacksamma hälsningar /Leffo | |
|
Personligen skulle jag satsa på en bil från årsmodell -94 eller senare. Då kom nämligen M43-motorn som har rullvippor och kamkedja. En mycket bättre motor som inte har problem med nerslitna kamaxlar och ständiga kamremsbyten (var 4000:e mil) som tidigare motorn M40 dras med. M40 är mycket känslig för om man fuskar med oljebytesintervallen och/eller använder en dålig olja! Då går kam och vippor ner sig snabbt. Spindellederna är ett "standardfel" på E36. Hur försäkringen är på dem vet jag inte, men driftskostnaden i övrigt är ganska rimlig med låg förbrukning och relativt billig service (om man bortser från kamremsbytena på M40-motorn). Allmänskicket kan säkert variera kraftig från "buskörda" ungdomsbilar till bilar som körts mycket lugnt. Motorn attraherar väl inte de mest gasglada, men det finns de som inte har råd med en 325:a men ändå vill ha en BMW och därför kör som "galningar" även med 316i.... ;o) Styrväxeln kan gå sönder ibland och det märker man om den läcker olja, inte billigt! Ca 10 000kr i materialkostnad bara.... Att bakvagnsbussningarna (silentblocken) är slitna är ett annat "standardfel" på E36, men de kostar inte så mycket att byta. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
dumdum |
Jag har haft min 316i i snart 3 veckor nu.. En mycket bra bil för pengarna! Visserligen en trött motor men det uppvägs av ägandekostnaderna. 316 har ju den minsta motorn på 1.6 liters radfyra. Ett tips är att skaffa en 94:a lr nyare.. Det är kamkedja på dessa och på min så måste jag byta kamrem var 4000:e mil. Pendlar man mycket är det inte optimalt eftersom milen ofta tickar på då. Det du ska se upp med är hur servicen är gjord. Köper du en äldre är motorn lite känslig. Jag fick tag på en med fulltecknad servicebok och sökte upp verkstaden som stod för stämplarna och kollade att allt stämde. I övrigt är det inget speciellt.. Kolla i begagnat guiden och utgå från den när du ska titta på bilen.. Om du inte sett den finns den i menyn.. ;) Jag rekommenderar starkt en 316.. Min drar 0.6-0.7 l / mil och försäkringen är billig. Lycka till! // Danne |
|
Ok, 94 och senare allså? Det verkar ju vara betydligt billigare i långa loppet än att behöva byta K-rem stup i kvarten? Blev lite rädd för vad du Johan B skrev om styrväxeln? Kan man bara hissa upp bilen och vänta på oljedroppar för att upptäcka detta fel? Eller måste man vänta en hel natt för att se om det droppat olja? Verkar ju vara ett mycket allvarligt(dyrt) fel att åtgärda, så det vill jag verkligen kolla upp innan ev. köp. Var med om ett "bagatellartat" oljedropp på en Volvo 740 tidigare men den "bagatellen" kostade mig 6500kr att åtgärda på verkstaden, pga att dom var tvugna att sära på vxl-lådan och motorn för att byta en stödpackning. Detta vill jag ju inte råka ut för igen... Mvh /Leffo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.