|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte att jag skulle ta bort batteri polerna pga Länk Är det nåt speciellt man ska tänka på när man ska bort med batteriet? Tack på förhand ///Robban | |
|
Ja, du ska alltid lossa minuspolen först. När du skruvar tillbaka det, är det minuspolen du skruvar dit sist. Anledningen är att du annars riskerar att kortslutning mellan verktyget och karossen om du börjar med pluspolen - inte så bra... Det är bra att smörja in polerna med lite batteripolsfett Länk ,för att förhindra korrosion och oxid. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för snabbbt svar....kan ju även tillägga att nu när jag var ute och åkte precis så kom det upp"Brake LT Circuit" på controllen...så det verkar ju som om jag nå glapp nånstans. Hatar el-fel.... |
|
|
Vanligt är att givaren på bromspedalen ger upp, sök så hittar du mer. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Givare till beläggen/beläggen bak eller fram som är dåliga? Byte av givare ska göras samtidigt som byte av belägg. | |
|
Smörj INTE in polerna med något fett!! Det ska vara helt rent där, metall mot metall. Fett leder ju inte ström, det finns ingen anledning att smörja in polerna. Kratsa rent med stålborste och tvätta batteripolerna + kabelskorna med t-röd, spänn sen fast kabelskorna, klart! Jag har knäckt 2 batterier genom att polerna varit infettade. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
Deliq |
Batteripolsfett alternativt dintrolpasta leder ström och är alldeles utmärkt att lägga på polerna innan du ansluter, tunt lager dock. Även vaselin funkar bra. Det förhindrar att eventuell batterisyra som "kryper" upp genom pluspolens tätning att ge korrosion på kabelanslutningen. > Ferenc I så fall har du haft fel sorts fett. Vanligt smörjfett eller annat hydroresistivt petroleumfett har isolerande egenskaper. M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Mmm...martin: Bromsbeläggsvarningen ser annorlunda ut, "Brake LT Circuit" står för Brake light circuit, dvs bromsljuskretsen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Inget fett eller annan petroliumprodukt leder sröm, isf har man preparerat med metallpartiklar osv, knappast troligt i t.ex Dinitrol. Inte ens kopparpasta leder ström, prova gärna genom att doppa ner pinnarna på en ohmmeter. Däremot pressas fettet undan och det blir metallisk kontakt när man monterar och skruvar åt kabelanslutningen, sedan kan man gärna smörja fett utanpå för att hindra oxidation osv. I annat fall hade miljontals bilar och andra anläggningar haft gigantiska problem, många batterier levereras som standard med väl infettade (vaselin) batteripoler. FP |
|
|
Jag fick rådet från en batteridepå som ligger ett par kvarter från där jag bor, att låta bli att använda fett på polerna. Jag har köpt ett nytt batteri från denna batteridepå och ett nytt BMW-originalbatteri, ingen av dessa två batterier hade polerna infettade. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Enligt ovan nämnda batteridepå är det en gammal och HELT FELAKTIG sägen/klyscha att man ska fetta in batteripolerna. Visst förekommer det att vissa batteritillverkare stryker på ett tunt lager fett, för att garantera hållbarhetstiden på deras produkter, särskilt om batteriet står lagrat en längre tid tex. MEN när batteriet monteras ska fettet TAS BORT. Annars skulle man ju kleta på fett på alla andra elektriska anslutningar, tex kabelskor, reläer, säkringar, styrboxar mm. Det är väl ingen som gör det heller!!!....... Tyvärr fattade inte jag första gången de på batteridepån sa till mig att inte fetta in polerna, därför knäckte jag 2 batterier istället för 1. Men det är väl med det som med allting annat, det krävs mer än ett försök att lära gamla hundar att sitta! :-)) / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Batteridepån har tyvärr fel, det finns massor av elektriska utrustningar i fordon som har fett, inne i brytare, kabelskor mm. Jag öppnade t.ex en Bosch torkarmotor förra helgen och fixade till brytaren till parkeringsläget (bilen är en -89). Samma fett som till snäckväxeln användes även till den roterande brytaren. Jag är övertygad om att Bosch som ledande bilelektrisk tillverkare vet vad dom sysslar med. Ett annat exempel är hundratusentals kabelskarvar i Televerkets (dom hette så på den tiden) nät och kopplingsskåp, de kör stenhårt med vaselin i alla kontaktytor. Du kan själv kolla på 48-242-56 (www.elfa.se), 3M har säkert levererat miljarder av dessa, självklart skall man inte avlägsna vaselinet ur dessa, om det ens går. Det är något annat som tagit knäcken på dina batterier, tyvärr. Även om du teoretiskt skulle lyckats få ett isolerande skikt på anslutningen så skulle ju inte batteriet gå sönder för det eller hur? Det skulle vara samma sak som att inte koppla in batteriet, de står ju inte på hyllan och knäcks för detta eller? FP |
|
|
Det ger väl sig vem som har rätt eller fel. Vem blir först med att köpa nytt batteri? :-) / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Tja! Skiter nog i fett mellan klämma och pol......men jag kladdar nog dit lite utanpå. Är min bil känslig för elektroniken när man plockar bort batteriet....har hört att man ska stå på tomgång typ en halvtimme efter att man satt dit det. Men det kanske inte behövs på min bil. MVH Robban |
|
|
Det är inte elektroniken som är känslig i sig. Däremot finns i en del bilar adaptivt program för t.ex växellåda och motorstyning som nollställs när bilen är strömlös och skall lära sig "körmönstret" igen de första milen efter inkoppling av batteriet. Tomgång i en halvtimme är knappast bra för varken bil eller miljö fast jag har hört denna och minst 10 andra metoder efter batterimontering. Jag känner inte till egenskaperna för just din modell men mest logiskt är att bara starta och "köra in" programmet med normal körning tror jag. Ibland byggs det upp enorma skrönor på både märkesverkstäder och ibland vanliga bilförare om diverse huskurer vad gäller elektronik och annat i bilar. FP |
|
|
Fettet gör ju ingen nytta mellan sko o pol, borsta av och tvätta rent, anslut o fetta in!! Då gör fettet nytta som korrusionsskydd utvändigt, vanligt vaselin fungerar perfekt, kan ju dessutom användas till annat = Bonus! ;) Denna process får ju upprepas då och då....korrusion på battpoler kommer man nog aldrig ifån..... |
|
|
Exakt, det var det jag ville komma till tidigare, fetta in polskon efter att den är fastspänd. Och nästa gång batteriet kopplats loss och ska kopplas in igen så tvättar man rent, spänner fast polskon och sen tar man på ett tunt lager fett. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ |
|
|
Jo men hej! Har nu bytt bromsljuskontakten....och som tur va så var det den det var fel på. Har också tagit bort minuspolen och gjort rent, satte sen tillbaka och fettade sen in polen. Men jag har fortfarande lite problem med jävlandes c-lås.....ibland när man ska låsa så funkar det inte, då vdrider man nyckeln till låsläget....då hoppar låspinnarna till och sen kan man låsa....hmm! MVH Robban |
|
| Språket gick tillbaka till tyska efter att batteriet varit bortkopplat...får väl ta och byta tillbaka tror jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.