AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
327

avgas-och filtertips önskas!

Jag har planer på att bygga om avgassystemet från dubbla rör till enkelt 3"i rostfritt efter kattarna.Är detta en bra ide eller bör man kanske dra dubbla rör i 2,5" istället?Är främst ute efter ett "manligare" ljud men ger det mer pulver också är ju inte det fel!
Jag skulle även uppskatta tips på vilket filter jag bör använda(skönast insugsbröl).Finns det färdiga filtersatser att köpa till 540:n (typ 57i-kit)eller blir det till att köpa universal och knåpa själv?
Skaffa feritta syatem... Det kostar 3995kr efter katten.
KN-Filter skall du ha...det finns färdiga staser att köpa till din bil.
Tänk på att skaffa en skyddsplåt mellan motorn o filtret,bilen går mycket bättre med kall luft.
Har du ingen skyddsplåt så kan du ha luftboxen kvar,den går sämmre annars.

En som vet...

Bengan

Till Salu.....
Se annons.....
Da
9
Dalmasen
540iA -95
Dalhems har ett koniskt filter med alu rör som passar exakt in i plasten för luftmängdsmätaren

V8 for ever
Jag var inne på dalhems hemsida och letade efter filtret men hittade det inte.Är det universal du menade?
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Har själv gjort ett enkelt 3"-system från kattarna och bakåt. Dock ej rostfritt. Jag köpte ett 10 dB och ett 15 dB ljuddämpare. Jag ångrar dock att jag inte köpte 2 st. 10 dB istället. Sulle nog vilja ha lite mer ljud.

Har även köpt ett koniskt KN-filter från Motornord som fungerar bra. Som Bengan skriver måste du även montera en plåt mellan motor och filter. Jag har även en slang från framsidan på bilen som förser filterregionen med kalluft.
Da
9
Dalmasen
540iA -95
Ja Danneman det är det med aluminium rör..(blir grymt insugningsljud. Du måste ta bort galleret som sitter mot luftfiltersidan sedan är det som en "oskuld" tajt men perfekt passning..

V8 for ever
Om man ska sätta slang från fronten till luftfiltret så måste slangen vara ganska så mycket grövre än hålet det ska trädas över... på grund utav att luften sugs en längre sträcka än förut...

MvH
/Danne
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag älskar min BMC-filter...

Jeppe
håller med dalmasen

skaffa pipercross
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.