|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Körde från Lund till Malmö idag (2 mil). Halvvägs närmar sig ett par xenon med M-front bakifrån i inte alltför laglig hastighet (200+). Högerfoten börjar med bestämdhet tala om att han gärna vill visa denna, som i 99,9% av fallen, M-smyckade 520/523/528 vad som gäller. Döm om min förvåning, när bilen är cirka 200 m bakom åker blåljuset upp på taket!! 3 sekunder senare drar den förbi i typ 100 knyck mer, och det är bara att konstatera att, yes, det var en M5 E39. Snälla, tala om för mig att det var ett par Dinkelspiel som snott ett magnetblåljus och lånat farsans bil. Eller har Guran Persson börjat charma poliskåren inför valet??? | |
| Fy fan va häftigt. Om det förhåller sig på det sättet, så har ju svensk polis äntligen fattat att man inte kan hålla sig till Volvo. De hade ju några Porsche 911 för några årtionden sedan, men sedan har det bara blivit Volvo och Saab. Läste att i Norge så ska polisen köpa in några Subaru Impreza för att haffa bovarna med. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skojar du eller? har det blivit så mycket snabba BMW så länsman inte hänger med med det vanliga de har att åka med. Kanske nått Hysh hysch för SÄpo att leka med.. Eller en polis som lånat en M5 bara för att se hur fort de går? MVH Hasso |
|
Grymt! Nu får man se upp när man är ute och tuffar med andra ord! :) Fast värre har det varit, på 80-talet hade Polisen i Östergötland en Ferrari/Lambo och flåsade runt i. Farsan blev omkörd av den en gång när den jagade en Omega 3000 på E4:an, hade saftblandare stod på instrumentpanelen innanför frontrutan. Vet inte om det var något ytterst tillfälligt eller om det var överblivna anslag som skulle spenderas. Det lär i alla fall ha varit en hel del historier kring den bilden efterhand, man hör ibland fortfarande att den nämns när trafikreportrar och politiker vill trycka till trafikpolisen lite extra. Dom kan inte ha skött sig 100% av tiden, men vem skulle kunna det... M5:an skulle mycket väl kunna ha varit en fejk (man både hoppas och hoppas väl inte att den var det) eftersom man inte behöver åka längre än till Danmark för att kunna köpa blåljus i mackarna. Signatur --> Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
| Klantigt värre att man inte tog reg.numret och kollade ägaren... Bor 200 meter från Guran så jag tror jag ska spana in lite extra runt omkring :-) | |
|
Tror att det finns risk för att det här från början är en skröna, en modern vandringssägen - eller ett par grabbar som är ute och leker. Det skulle förvåna mig mycket om polisens inköpsavdelning skulle tillåta såna härliga excesser som en M5:a! Stente, vi kan inte bo långt ifrån varandra - jag bor också 200 meter från Göran. På Davidshallsg jämte bion. Vad har du för färg på din 540? Min touring är oxfordgrön. |
|
|
1997/1998 hade Polisen i Sthlm (på Söder tror jag, det var där de tankade i alla fall) en blå Ford Sierra Cosworth. Den var toktrimmad och lät som en jumbojet. Den hade svart film för rutona bak, den var sänkt och den hade hela kjol- och vingepaketet. Det satt små blå/röda lampor i hörnen på sidorutorna och i bakrutan samt i grillen, inuti bilen satt två uniformerade snutar med leenden från ena örsnibben till den andra! (Detta är ingen skröna - jag har själv suttit i bilen.) Mvh / Micke R |
|
|
Jag har också sett att polisen i Stockholm hade en Cosworth-Sierra. De hade stoppat en bil på S:t Eriksgatan och blåljuset satt på taket och blinkade... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
CosW -Sierrerna är ju rätt grymma 1000 kr per hästkraft,så dyrt heller.Polisen ska väl ha något positivt i sin arbetsmiljö också, men en M5 är lite för mycket att leka med.I allafall för dom. MVH Hasso |
| mdcruiser: jag hittar inte på några skrönor, sedan vet jag ju som sagt inte om det var poliser eller wannabees... Bilen är svartmetallic, sänkt, brukar stå på torget om man har turen att komma hem innan biohelvetet börjar...bor mittemot bioutsläppet. | |
|
Om bilen brukar stå på torget är det väl bara att ta regnumret då istället! Själv hade jag en blå och röd stroblampa i frontgallret på min Volvo 740, och det var många som trodde att det var en civilbil =) |
|
| Braxen, behöver inte ta regnummer på min egen bil... :-) | |
Z34EVER |
Hmm... Man kanske skulle bli polis? Jag skulle inte tacka nej till att köra en M5a i tjänsten! :) ///Z34EVER |
|
Polisen i Skåne har ingen M5:a. Jeppe |
|
|
Sten te ?! Jag läste inte vad MDcruiser skrev, så jag uppfattade att "M5-polisen" brukade stå vid torget =) Tänk vad fel det kan bli när man inte lägger märket till allt ! |
|
|
Servade komradion i en av polisens civilbilar idag, det var minsann en gammal vofflo 940.. kanske borde begära förflyttning? =) dom har ju inga tuffa bilar längre.. innan hade de ju iallafall de största motorerna även om de köpte svenska bilar. 9000 2.3T och 940 fulltrycksturbo mm. Alla nya jag pysslat med är ju V70 2.4 ltt på typ 170 häst med automat. t.o.m. de nya ambulanserna är ju grymmare =) (baserad på S80 t5 fast med haldex fyrhjulsdrift) |
|
|
Joakim Johansson: 2,4 ltt har 200 hkr (före chip!) S80 T5 finns inte! Inte S80 AWD heller V70 finns snart med Haldex, men inte ihop med T5. |
|
| mikebike: Ambulanserna är väl troligtvis specialbyggda så det kanske var en modifierad s80 t6 med awd? | |
|
Micke R & Christian M: Jag såg när Polisens gamla blå Cosworth-Sierra auktionerades ut på auktionskammaren i Solna. Den var skapligt utrustad vad jag kunde se då. Jag har för mig att det satt Brembo bromsar, feta magnesium fälgar, rostfritt sportsystem och annat godis... men söndersågad i inredningen efter all polis utrustning. Tänk va tråkigt att sätta sågen i en sprillans ny E39 M5 för att montera polis utrustning... blotta tanken gör en gråtfärdig... |
|
|
-Pär:an. Ahaa, kul att höra! Då har snuten inte den kvar alltså, va skönt! För fan vet om man skulle våga sig på att försöka haka av den? ;-) En 940 med kravallstaket och ett halvt sjukhus i bakluckan är ju en sak, men en 4-hjulsdriven Cosworth.....hmmmmm.... ;-) Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
acey: Jag har läst en artikel om ambulansbyggarna. Om kunden vill ha AWD så bygger man med en V70 som grund, vill man ha 6:a så bygger man på en S80. AWD fanns då (i somras) bara i V70/200 hkr och endast med visco-ej Haldex. Nu finns Haldex i S60 och snart i V70 (fortfarande med 200 hkr). (Har själv en V70 AWD) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.