|
|
|
|---|---|
|
Är på väg att byta bakre ljuddämpare på min 316i och har kollat lite priser. BMW tar 1755:- och Biltema tar 998:- Vet inte vad jag ska välja. Är det högre priset hos BMW (även Mekonomen m.fl. "orginal-pirat") försvarbart? Det som talar emot Biltema är att jag sett att flera av deras avgassystem på hyllan har begynnande rostangrepp... Känns inte riktigt bra. Är det någon med teorier eller synpunkter på hur jag ska göra? | |
Hawar |
Man får vad man betalar för |
|
Köp original! På min E34 bytte jag fabrikssystemet efter 9 år/12 000 mil och nytt original kostar under 2000:- Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tja, hur länge planerar du att behålla bilen? Om du tänker sälja den inom något eller några få år, skulle jag nog gå på Biltemas system... Men om du tänker behålla bilen lite längre, tror jag nog att merkostnaden tjänas in i högre kvalitet/hållbarhet på "original-systemet". Har lagt märke till att finishen inte är så överdrivet hög på biltemas avgassystem - rören brukar inte ens vara avgradade efter kapning.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Varför inte köpa ett sportsystem när du ändå ska byta? kostar väl några slantar mer,men blir roligare att köra! | |
|
orginal på 730:n 12 år å nästan 30 000mil...tycker det verkar bättre med org... |
|
|
har oxå org system 27000 mil 12 snart 13 år, helt än förutom att ytterplåten rostat lös på bakre burken =) Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Självklart köper man Biltema till en så gammal bil! Du kan ju nästan köpa två biltema system för ett bmw system. Och jag kan aldrig tänka mej att bmws skulle vara dubbelt så bra. Skillnaden är troligen väldigt liten. 99% av alla köpare tänker inte på vart reservdelar är köpt speciellt inte på en 316i -94. Hade varit skillnad om det var en Alpina! :) Men men.. det är dina pengar! ;) Håller även med JohanB på den punkten att det handlar ju en del om hur länge man tänker äga bilen. |
|
bustorp |
Jag har erfarenheten att det system som bilen levererades med håller längst och att BMW:s "originalsystem" inte är bättre än andra eftermarknadsleverantörer då BMW nog inte ställer lika höga krav på eftermarknadssystem som originalmonterade. Sen kan väl kvalitén variera något mellan dom leverantörer som finns men det gör ju även priset, eller hur? Likadant känns det faktiskt med skivor o klossar. Nu får jag väl på pälsen men det tar jag. Det är i a f min erfarenhet. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Walker, Bosal mfl är motsvarande det som biltillverkarna monterar från fabrik varken bättre eller sämre, Biltemas håller inte den klassen , men man kan nog tjäna på ett sånt system i allafall då två sådana förmodligen håller längre än ett kvalitetsmärke. Numera är oftast fabriksmonterat "rostfritt" och håller i många år. ///MVH Hasso Länk |
|
Tenneco Automotive som äger varumärkena Walker, Fonos mfl. tillverkar bla. Volvos och Saabs OEM system. Kvaliteten på eftermarknadsystem är väl inte alltid som original, ibland sämre ibland bättre. De flesta "rostfriasystem" är av aluminiseradplåt dvs. inte "riktigt" rostfritt dock med en avsevärd längre hållbarhet än vanliga stålsystem. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
bustorp |
hasso: Är du 100 på att originalmonterade och eftermarknadssystemen som BMW säljer är av exakt samma kvalité? I s f har BMW högre kvalitetskrav på eftermarknadssystem än flera andra bilmärken ex. Opel, Ford, Volvo. Där styr ofta priset ganska mycket. Hmm...nu fick jag en sån där konstig smak i munnen igen.... Man skall nog inte ta så många främmande ord i munnen på en gång :) TVI! BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
bustorp |
Hupp...kom lite sent där... BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| Jag köpte sk. originalsystem på Mekonomen som inte passade särskilt bra (Antar att biltema inte är bättre) så jag rekommenderar original som oftast inte är mkt dyrare. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Samtliga reservdelar som motsvarar de specifikationer eller är bättre än vad biltillverkarna specar är en originaldel from 2003/10. Därför räknas även Walker/Bosal mfl som originaldel då de är avgasystem av hög kvalitet.Vilken av dom som BMW köper sina system av ska jag låta vara osagt förmodligen av bägge eller någon annan kvalitetstillverkare. På mitt originalmonterade avgassystem så fastnar inte den kraftigaste magnet så inte är det tillverkad äv vanlig plåt inte:) ///MVH Hasso Länk |
|
Även E46:ans avgassystem är gjort av rostfri plåt (åtminstone ytterrören). Detta kan förklara en del av det höga priset på BMW:s avgassystem när man läser olika jämförelsetester och de tar upp reservdelspriser. Ett rostfritt system kostar kanske dubbelt så mycket som ett i vanlig aluminum-belagd plåt, men de håller säkert tre fyra gånger så länge... Vet iofs inte om E36 hade rostfria system.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B:Svar nej, e36 system är inte rostfria, men är av väldigt god kvalite. Min erfarenhet säger att de ofta är inälvorna som ger upp innan de rostat hål på systemet. Vid normalt brukar rör detta sig om vid ca 15000 mil. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Det är ju då sexorna får det där sköna ljudet :D /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Tack för många tips! Har dock inte riktigt bestämt mig. Får väl försöka överväga hur länge jag ska ha bilen. Man vill ju även få dit det nya systemet utan att behöva bryta och bända allt för mycket. Någon som vet hur passformen brukar vara på Biltemas ljuddämpare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.