AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.628

Skulle vilja få experis åsikt på detta ...Hasso kanske, gärna andra oxå

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Hej alla fantaster!
Har nu fått problem med kylning på bilen och vet ej riktigt vad jag ska göra! Ett alternativ blir ju service på tisdag men innan jag gör detta tänkte höra med er bara vad tror ni. Oftast har jag fått en hel del kanon råd här och tvivlar inte på att det blir samma ska igen. Iaf tiden för service står kvar
Det handlar om en 325 94
När jag startar motor och tänker lufta kylare allt går bra i ca 20-30 minuter sedan börjar tempmätare överstiga mitten och går uppåt. Jag låter inte den röda lampan lysa (det gjorde jag en gång här om dagen då var jag tvungen på vägen till garaget) När jag luftar så kommer det luft ur avluftnings hålet och jag får inte riktigt flöde med bara vätska. Kupe fläkten går på fullt men värme brukar komma bara om jag åker uppförs-nedförs backen annars blåser det "ljumet" även fast motor är varm och det skulle i vanliga fall blåsa varmt Vaten nivå i expansionskärl står som den gör och ju mera värme det blir desto galnare börjar det blåsa ur luftnings hålet. Nu undrar jag vad kan det vara? Jag känner inga förändringar i mototrgång "det går faktist bra" och tomgång står spikad på 600 varv.
Är detta vattenpump som står stilla så jag inte får vatten att gå runt (för värme får jag på nedförs-upförs backen så jag tror termostat är ok eller?) Eller vad tror ni nån givare eller annat Snälla få höra vad ni tycker. Nån med liknande uplevelse eller nån som med säkerhet kan säga. Hasso vad tycker du som proffs?
Tacksam för alla svar jag kan få!
MVH
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Hej!
Jag tycker det låter som att vattenpumpen lagt av.

Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Hej igen
Glömde säga att kylaren läcker ej. Bilen tapar ingen vätska

MVH
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Hej JONTEp
Detta misstänker jag oxå
Vad går en sån på? Finns det beg eller är man tvungen att köpa en ny? Vet du/ni nåt om det?
Tack för snabbt svar
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ett av de vanligaste felen på denna motor är just vattenpumpen..skovlarna är gjorda i plast (!) och kan lossna. På min gamla 320i e36 var det bara centrum på vattenpumpen som snurrade...funkade inte så bra. Höll på att lufta och jäklas innan jag fick reda på att det var en platskonstruktion.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
I mitt fall låg en bättre begagnad till övers hos BMW verkstaden. Tror det gick lös på ca 800kr för pump och arbete.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En ny vattenpump kostar ca 650-700kr hos BMW, hos Mekonomen kostar den ca 600kr...

Personligen tycker jag inte att det finns tillräckligt mycket pengar att tjäna genom att chansa på en begagnad från en skrot....har du otur går den pumpen sönder efter några veckor!

Oavsett vilken du köper, bör det inte vara den modellen som har skovelhjul i plast.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du värmereglaget inställt på maxvärme när du luftar?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Hej Erik
Jo jag har värme max /båda sidor/ dock blir det inte riktigt varmt som man förväntar sig innan ma kommer till nedförs/uppförs acken. Tror att varm vatten kommer i rörelse då så jag får varm luft alltså varm som den ska vara.
Många bra svar
tackar!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag fick ett tips av en bmw mek om att man skulle lufta systemet med bilen ståendes i backe därföratt det kan vara lite knepigt att få ut all luft, alltså framändan så högt som möjligt. Annars tror jag oxå som alla andra på vattenpumpen.

bd
53
bdahl
325i Coupé -94
tror också på vattenpumpen...
köp en pirat för då är vattenpumpen i metall istället för plast som bmw original är...
den håller bättre

Min bil: Länk
stefannorr
Men dom nuvarande nya vattenpumparna hos BMW är väl skovlarna numer inte i plast vad ja vet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De uppdaterade vattenpumparna skall ha metallskovlar även hos BMW.

Kan iofs finnas en del "hyllvärmare" kvar av den gamla modellen...så man bör inspektera den pump man får!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Do
38
Dollypart
323ti cpt-00
120d xdrive-13
Min 2.5l sexa har gått varm två gånger.
Första gången var det vattenpumpen. Plastskovlarna hade lossnat från axeln.

Andra gången var det fel på viskokopplingen till fläkten.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
hur länge hade de plastskovlar? eller har de det fortfarande?

Vissa tror på gud, andra på BMW...
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Hej
Har kollat och mekonomen i flen tar 599 och de har den i lager. Det var ite så dyrt. Anledningen att jag tycker att detta var vatten pump är så att när jag kör uppförs backe eller nedförs så får jag värme i kupen tack vare att varm vatten få rörelse. Det är pump och dex att byta den.
Hur lång tid tar det är det en avanserat ingrepp kom igen hjälp
Tacksam för många bra svar killar ni kan er sak
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är väl inte så där jättestor skillnad på vattenpumpsbyte på din motor och M52 så kika in på Gör det själv Mektipsavdelningen

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Tack hasso ska prove det Det känns så fint att kuna göra saker man blir så stolt och mår bra en hel dag då man lyckas byta prylar såsom fläktmotstånd tex ellr luftmassemätare eler nåt annat med lägre svårighets graf. Man blir så glad otroligt alltså.
Ska titta vad jag kan göra. Man kan nog alltid försöka!¨

Tack hasso dina råd leder alltid till nått vettigt har jag för mig. Kul att ha en riktig bil mek här bland oss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.