AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.044

vill kunna låsa lockupen på 5hp18 manuellt!

li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Jag vet att några brukar kunna låsa lockupen på sina automatlådor manuellt via en strömbrytare. Hur kan man koppla in en sån? Och att man kan koppla in den på lägre växlar ända från 2.3-4 och förståss d-läget.

Någon som vet???????
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Är det ingen som har en susning? Vart sitter solenoiden som styr lockupen? Via den så är det bara att koppla på en strömbrytare.
Kan inte lådan i detalj men det är nog lite mera att göra än att bara lägga in lockupen om det ens går på annat än högsta växeln. Du måste ju även hindra den från att växla upp/ner via sitt program och kick-down osv.

FP
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Jag hade en fråga här på forumet förut om att koppla in´kcr box på bilen det var då en norsk mailade mig om hur man kunde låsa lockupen så att den ej slirar på växlarna utan är stum på varje växel lägre än femman. Jag tycker att det är ett himla växlande bara i runt 90.130 km/h och att det blir oekonomiskt
Bilen drar minst i 130 när turbon börjar ladda ända upp till 180 går soppamätare på 0.6. Det blev efter kcr boxen kopplades in.
Det ska bara vara att koppla in en strömbrytare på solenoiden som styr lockupen sa han och det funkade sa han. Vet bara inte vart solenoiden sitter bara`. Vet du eller?

Mwh jacob
Vet tyvärr inte.

FP
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
jaha ok. Tack ändå.

Vet du annars vart man vända sig?

Den växlar inte alls lika mycket om du kör på vinterläget.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Jodå, men jag vill att den ska vara stum på växlarna. Genom att kunna låsa turbinen på lägre växlar än femman och saktare än 90 km/h. Vet du vart solenoiden sitter eller?

mwh jac
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag hade exakt samma tankar som du när jag åkte Tdsa för några år sedan, men jag la ner det eftersom du måste (bör) begränsa lådan från att kunna växla isåfall. Men jag håller med dig att det var ett himlöa växlande på lådan speciellt när man låg runt 90-95. Hade oxå kcr i min...

Diesel-räsern
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alla solenoider sitter inne i lådan badande i oljan .

///MVH Hasso
Länk
Jag tvivlar på att det är så enkelt som att bara skicka ström på en av solenoiderna och koppla ur momentomvandlaren, du måste även lura lådan till att inte försöka växla upp/ner. Om den skulle få för sig detta med urkopplad momentomvandlare så tror jag du får söka efter en ny automatlåda efteråt. Jag tror man måste gå in i programmet och ändra för att göra det du menar.
Fast jag är inte 100% säker, det finns säkert nån expert på automatlådor som kan svara.

FP
li
95
lillåkarn
525TDSA -93
Hur många solenoider sitter det i lådan då? Många andra märkens automatlådor är ju stumma på varje växel utan att vara ryckiga i själva växlingsögonblicket. Men det jag menar är att om man bestämt sig för att låsa den på 4:ans växel om man tex ska dra en släpvagn så vill man ju varken att lådan ska växla upp eller ned och vill då ha så att det blir direkt drift utan att turbinen slirar. Sedan får man väl bara slå om strömbrytaren om det börjar gå tungt så att den växlar till en lägre växel och sedan koppla in för att låsa den på den nya växeln ex 3 :an. Hur många nm pallar lådan för? Finns det någon ritning eller sprängskiss med fakta om 5hp18?

mwh jac

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
vill minnas att jag såg någongång att lådan pallar för ungefär 320nm men jag kan ha helt fel där. Har virit uppe i trådar innan så sök så hittar du en länk till HP tillverkaren...

Diesel-räsern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.