AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.207

Bästa ställe att montera givare för oljetryck/temp

Har köpt lite extra instument och funderar på var bästa stället är att montera givarna. Just nu tror jag mest på att lossa givaren på oljepumpen och skruva dit en splitter. Montera tillbaka orginalgivaren tillsammans med givare för tryck och temp instrumenten.

Men sen hittade jag UUC Motorwerks Oil Center som är ett ersättningslock för oljefilterhållaren med uttag för 2st extra givare. Funderar på att få denna kopierad då priset är väl saftigt. Länk

Vad tror ni, är det bra att ha givarna för extra temp och tryck instrument där? Eller skall jag försöka mickla dit dem där jag först tänkte?

Bilen är min Z3 2.8 -97.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Bättre länk.
Länk

Robert V
själv söker efter möjlighet för oljetemp mätare ... !

kikade in bara för skojs skull o såg att det skulle passa S38 motorn !!!! mycket förvånad ! händer inte varje dag ...

har du best eller löst det ? jag är intresserad åxå.

vad har du köpt för instrument ?
Jag köpte Realcars BlackPanel mätare, hade helst haft orginal eller VDO, men kände inte för att lägga de pengarna.

Jag tänkte först prova med att sätta givarna där orginal oljetryck givaren sitter.

l3
180
l3xus
323TIC -83
Ojletempgivaren sätter man lättas i tråget så den alltid har kontakt med oljan.
Finns det något uttag för givare i oljetråget? Jag har ingen möjlighet att ordna något, utan är tvungen att använda befintliga uttag.

Hej
Jag satte min givare på oljetrågets urtappningsplugg funkar bra men ända nackdelen är att när du kör fort så visar den några grader kallare då fartvinden kyler lit men man är ju mäst intreserad av att se värmen när man ligger i kö så då visar den korekt. annars får man fixa en skärm framför så att givaren inte får någon fartvind. min bil är max sänkt och det funkar bra ändå.
vill man inte sitta och ta bort givaren varje gång man ska byta olja så finns det en pump man kan använda för att ta bort oljan via oljestickan.
mvh Paulo

FF
17
FFF
323i-84
Olje tempen satt jag i stället för orginal olje plugg i tråget och för tryck byte jag ut orginal olje tycks kontakt mot en med både givare till mätaren och tryck switch till varnings lampan.
Att sätta en givare på oljepluggens plats låter som att be om trubbel. Inget för mig.

Får bli en specialtillverkad multiadapter med utgångar för både tryck/temp och orginal givaren.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
"Att sätta en givare på oljepluggens plats låter som att be om trubbel"

Vad menar du?

//Ticco

www.ticco.com
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
i tråget är ju oljan i rörelse hela tiden, så att det skulle bli missvisningar har jag svårt att tro !
jag får rejäla missvisningar i mitt tråg då oljan från turbon går direkt ned i tråget

Ticco, jag menar att ha en givare som sticker ned från tråget med sladdar och kontakter som utsätts för smuts och vatten lär inte fungera särskilt länge. Dessutom tror jag inte verkstaden blir särskilt lycklig om de skall behöva fippla med en givare istället för bulten när oljan skall bytas.

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
"Dessutom tror jag inte verkstaden blir särskilt lycklig om de skall behöva fippla med en givare istället för bulten när oljan skall bytas."

öhh... verkstaden?? heheh...Men du byter väl ändå olja själv?! Om man inte ens byter olja på sin bil, varför ska man då koppla in en oljetrycksmätare??? humm...

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Att byta ut plugen mot temp givare är ju helt normalt, givaren ser ju ut som en bult med ett stift där man kopplar in kabeln.

/// Kristian
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag vet inte om detta funkar på M52, men tex M30 och S50 har insatsfilter. Oljetempgivaren sätter man då i botten på behållaren för filtret. Sitter så original på Alpina B6 (E30) tex.

Oljepluggen sticker ju in från sidan. Fungerar utmärkt. Jag har kört tusentals mil med tempgivaren i pluggen och det var dessutom billigaste tänkbara grejer (Biltema...).

Fixar inte din verkstad att koppla lös en kabel och sedan koppla tillbaka den råder jag dej att byta verkstad omg!

If you can´t drift it - ditch it!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
offtopic:
Spiidfiik>> Har du fått ordentilg snurr på dit ix med s50 projekt än? Ser att du bytt beskrivning till 330MiX. Kanske betyder att den är klar nu då?? Det är ju alltid lika kul när man blir klar med riktiga långtidsprojekt!

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Nej, men jag har tagit tag i det och tanken är att den skall vara körklar innan våren. Finns lite info här: Länk

Långtidsprojekt är bara förnamnet... :-(

Sorry för OT...

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.