AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.651

Varför spårar min 330?

Ma
13
Mats Håkansson
335IA Coupé M-Sport 2011
330IA Touring M-Sport 2008
Z3M Roadster 1998
Har en 330 I av 2002 års modell. Däcken är Continental ContiSportContact 225/45 17".
Bilen måste passas hela tiden i högre farter och vid hård inbromsning och något ojämn vägbana vinglar den.
Är alla 3 serie modeller så här eller handlar det om däckmärket?
Skall jag byta till annat däck eller gå upp till 18"?

alias 1949
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag kör E39 med dessa däck sportcontact 2 och de är inte speciellt spårkänsliga om vägen inte är rejält dålig dvs rodelbana men ändå inte så man besväras av det, så inte ska däcken ge dig full passning " av bilen som du säger, 3´serien är mera spårkänsligare än vad 5 serien har jag noterat, sedan har du ju bekymret med spindeleder/länkarmar som också ger en del sådan tendenser som spårning vibrationer på E46 och det finns de som bytt dom 3 gånger på 15.000 mil.Var en garantiåtgärd på de första årsmodellerna på E46 och det byttes till en modiferad länkarm, som skulle vara bättre, men håller väl inte för evigt heller då en del fått byta ut den nyare typen som ovan.
Sedan ska du också kolla hjulsinställningarna med en 4 hjulsmätning, men då bör ju ´chassiet vara helt OK dvs inga slitna bussningarm länkarmar mm. Din bil kanske inte ha rullat så många mil ??.
Gå upp i dimension ökar också bredden vilket inte ger mindre tendens för spårning utan tvärtom mestadels.

///MVH Hasso
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kör med 225/45-17 fram och 245/40-17 bak (Goodyear F1) på min 330i och har inte noterat besvär med spårning. Stabilteten under bromsning är snarast imponerande (såväl i Autobahnfarter som vid bankörning). Visst kan de värsta dubbdäcksspåren märkas av, men absolut inte i en omfattning som är problematisk.
Spårning kan vara knepigt att reda ut. Kombinationer av däck/bil kan göra att ett visst däck fungerar bra på en bil, dåligt på en annan. Sedan är det nog som hasso skriver, kolla hjulupphängningar och hjulinställningar. Det rullar fler 330 än min som inte är spårkänslig, så det borde nog gå att få till på din också.
Mats: hasso är en klok man, mitt tips är även det att kolla över länkarmarna/spindellederna. Jag fick byta mina vid 2800 mil, så de är inte något som säger att de håller ett visst antal mil.
Om du dessutom kör med samma dimension runt om(för övrigt samma som jag kör med på vintern) så skall du ha noll spårningstendens på en 330 enligt min uppfattning.
Hur slitna är dina däck?
Är dina spindelleder ok, så hade jag rekommenderat en 4-hjulsinställning.
Med lite flyt så har du nybilsgaranti kvar? eller?

Jag kör själv för övrigt med 255/35/18 bak och 225/40/18 fram utan spårningstendenser. Däcksmärket är GY Eagle F1 GSD3(Kika på min länk nedan för bilder)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för inpressning på fälgarna?

Om du kör på "piratfälgar" (icke BMW-original) kan det vara "fel" inpressning. Ofta är det lägre inpressning på sådana fälgar och då hamnar hjulen längre ut = mer hävstångseffekt på styrningen = spårningstendenser.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
stefannorr
Jag kör med Vredstein 235/45/17 runt om på y-rondell 58..har inte märkt en tendens till spårning eller annat obehag..men tycker att de verkar va lite återförssäljare av Vredstein numer??..har ändå varierat trycket i däcken ,från att från början ha 2,3 fram och 2,6 bak..nu kör ja 2,8 runt om och funkar perfekt,tror däcken håller minst en sommar till och kommer troligast köpa samma fabrikat igen om märket säljs o finns,här i Luleå verkar de dock va ett sällsynt märke.
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
det är bara att inse.. bilen spårar iväg! för mycket krut under huven :)

Nej men skämt å sido...
Jag hade samma problem.. Har du haft bilen på service nyligen? isåfall kolla lufttrycket! säkert alldeles för lågt, annars så kan det bero på nån/några bussningar eller kanske en hjulinställning.

Kör som jag. 2,8bar runtom! det gjorde susen i musen.
när bilen var på service så sänkte dom lufttrycket till 2.3 därav spårigheten

---
King of the road
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Mats Håkansson//

Har du rätt ET så ska det inte vara några problem annars kan det bero på dåliga bussningar bak,eller så kan det vara som det var på min E46. Spricka i bakvagnsfästen (som förekommer på just E46:or). Skulle det vara bakvagnsfästen då står BMW för kostnaderna. BMW fixade min nyligen, dessutom fick jag nya bussningar bak och nu är den inte spårig, trots ET'n på mina fälgar är 40mm.

------
Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att lufttrycket kan spela in håller jag definitivt med om. Går jag ner mot 2,0-2,2 kg blir min bil också mer spårkänslig. För min del räcker med 2,4 kg för att bli av med spårkänsligheten. Tyvärr är inte bensinmackarnas mätare alltid tillförlitliga.
Mer luft i däcken gör susen, det står på däcksidan vad däcket klarar, ofta en bra bit över 3 kg. Prova dig fram, på mina 215/40 fick jag köra med 3,2 kg innan det blev en gokart av den.
stefannorr
Jag mailade Vredstein återförsäljare och deras tips för 235/45/17 var 2,8 runt om vid normal körning annars 3,0 vid sk aktiv körning : )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.