AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.309

Funkar verkligen TV i bilen, ej om BMW orginal grejer

cane
Finns ju ganska många häftiga anläggningar nuförtiden med 7" skärmar som fälls ut från stereon, med dubbla TV antenner från tex Alpine, Pioneer, Kenwood, Clarion etc etc.

Min fråga är (antar att några måste ha sådana system!) funkar TVn bra på såna här enheter? Nån max hastighet innan bilden blir dålig?

Funderar starkt på att köpa något som kan spela radio/dvd/cd/TV men vill inte lägga massa pengar på "bling" som inte funkar i verkligheten...

Länk
Robsarve
TV´n är ju beroende av vilken antenn du har och signalstyrkan på tv-signalen i närheten. Men räkna med att köra DVD eller vide när du kör långt. Digitalboxar ger bättre bild, men de brukar få problem när man kör uppåt 100..

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Det varierar kraftigt med geografin runt om, vilket frekvensband du tar emot på och hur antennen är konstruerad mm. Många s.k. TV-antenner är bara ren ögonfägnad med ytterst tvivelaktiga specifikationer.
Det har blivit lite trendigt att ha TV i bilarna nu för tiden, de problem som då uppstår har man sedan länge brottats med i husvagnar/husbilar, på båtar osv. På dessa ser man inte precis att de stylade spröt som säljs som TV-antenner till bilar, utan kraftigare don. Ändå får man sällan någon bra mottagning under rörelse, tyvärr. Är man insatt i TV-teknik, dess signalöverföring osv så inser man att det är tekniskt omöjligt att få fullgott resultat.
Digitala TV-sändningar kan lösa en del problem, samtidigt som nya kan tillkomma.

FP
cane
Intressant, lite som jag misstänkte alltså.... och det är ju ingen större ide att köpa TV till bettan ens om det funkade bra med tanke på att det analoga nätet släcks om ett par år. Blir till att vänta på någon "fantastisk" digi tv lösning för bilen i framtiden!
cane:

Sök på Digital tv så finns det flera trådar om detta:

Länk

Folke:

Finns inga problem med DVB:))annars kan man alltid vänta tills DVBH kommer
Nja, det är runt 4 år till stängningen av analoga nätet. Redan nu kan man ju testa eftersom digitalsändningarna är i full gång, om än med något lägre effekt än senare när de analoga sändarna tas bort.

FP
cane
Hm, en "vanlig" boxer låda i bilen? Måste vara bättre att använda en gjord för digi tv i bil... visteon gör en; Länk vet inte vad den kostar eller om den funkar bra dock.
Funkar säkert, enda skillnaden är att de är gjorda för 12-24V istf 230V AC. Problemet är fortfarande antennerna och att få stabil signal till mottagaren, ingen vill ju köra omkring med de stora antenner som egentligen krävs. Glöm att det funkar med ett par små spröt på skuffluckan eller liknande, ett annat problem med digitalmottagning kontra analog är att antennen måste täcka ett stort frekvensområde för att få in alla 4 eller 5 MUX:arna, annars tappar man ett eller flera programpaket om 5-6 kanaler.

FP
cane:

boxen du hänvisade till funkar endast på de fria kanalerna och INTE de kodade kanalerna tänk på det.

Om du endast rör dig inom ett frekvens område bör/ska det funka med en enkel antenn typ Triax antenn rund strålande variant kostar ca:500:-

Folke:Nästan alla antenner som säljs i dag via fackhandeln klarar av alla muxar.
Jag tänkte närmast på antenner som kan passa på en personbil.

FP
Fr o m 09/2004 så har de flesta BMW med TV (option 601) både en analog och digita mottagare (bara fria kanaler).

/RS2
RS2:

Har du specen på gigital tv mottagaren på bmw som finns som option, det bästa vore om det var med kortläsare.

och ja den är såld ringer dig i morgon om det.
12V digitalmottagare med kortläsare finns hos Sagem bl.a, för runt 1300-1500:-, garanterat billigare än BMW:s options tror jag.

FP
Jag tror TV som extrautrustning har ökat med ca 1000 SEK i pris eftersom man nu har integrerat digital TV.

/RS2
folke:

Tror att Nokia ligger något lägre i pris än Sagem även den med 12volt. Jag har testat den i båten med Triax ufo antenn i 40knopp funkar klockrent.

Länk
OK.
Ufoantennen blir kanske lite ful på en personbil men det kommer kanske fram lite smäckrare rundstrålade antenner så småningom. Ute över vatten osv får man ju lite bättre signalstyrka, på landbacken måste många fortfarande ha långa riktantenner så det blir ju lite problem i bilarna tyvärr.
Sen skall ju antennen helst ha fri sikt tunt horisonten (takmontering), OK på husbilar och husvagnar men personbilar....

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.