|
|
|
|---|---|
|
Det skulle vara intressant att veta hur mycket en elektrisk motorvärmare egentligen värmer motorn. Jag fick också veta idag att motorvärmare på nyare BMW inte är av typ doppvärmare, utan sitter utanpå motorn, och skall värma vattnet i den, det kan ju inte bli mycket till uppvärmning. Jag testade på min tidigare bil (en Volvo) att låta motorvärmaren stå på hela natten,och då var motorn varm när jag anslöt värmaren. På morgonen tog det lika lång tid för motorn att bli varm, som när jag inte använde motorvärmaren alls. BMW CS #5206 | |
|
""På morgonen tog det lika lång tid för motorn att bli varm, som när jag inte använde motorvärmaren alls"" Hur kollade du det? Att bara ha tempmätaren i instrumentet att glo på är inte någon vidare iaf. På min 9000 så brukar motortempen ligga 50 grader över utetemperaturen om värmaren stått på över natten(mätt med Saabs diagnosverktyg). Mvh TD04 |
|
|
För min del är motorvärmen bara en del av alla fördelar jag får! Har både motorvärmare och kupevärmare. Har dom aldrig inkopplade mer än 1,5-3 timmar beroende på hur kallt det är ute. - Även om motorn inte blir så varm så drar den säkert mindre bensin tills den blir helt varm - Motorn slits säkert mindre under uppvärmningsfasen Ovanstående är i så fall bra men det väsentligaste är trots allt: - Aldrig någon risk för startproblem - Kommer varmluft fortare - Rutorna immar aldrig igen varken på utsidan eller insidan när man kör iväg - Är det kallt ute har snö och is i allmänhet smält från rutorna - Är skönt att sätta sig på ett säte som är (jämförelsevis) varmt - Har till och med märkt att dörrlåsen har mindre tendens att frysa (åker oftast gammelbil som behöver låsas upp med nyckel) Per L |
|
| Den som påstår att motorvärmare är "dåligt" bör se över sin egen. =) | |
|
Det blir första vintern för mig med min 325a, men jag börjar fundera på om det kanske är dumt att använda cupevärmare.. Eftersom jag bara har ca 5 min till jobbet, så lär det väl kanske bildas is av vattnet som smält, och kanske bråka med coupéns rutor som ska åka upp och ner sen när man ska hem... ? |
|
|
Jag har haft motovärmare i tidigare bilar, och funderar på att skaffa till dom två jag använder nu, jag är bara skeptisk till om dom verkligen gör nån större nytta. Att det blir varmt i kupén och man slipper skrapa rutor är ju OK, men hur mycket nytta gör det för motorn. Hur varmt blir t.ex. vattnet i motorn i förhållande till utetemp. BMW CS #5206 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Christer. Då få gånger jag använt min motorvärmare så har det funkat istort sett lika bra som en tradionell. dvs nålen hade rört sig lite grann. Jag vet inte vilken effekt dessa keramiska element har, men misstänker att den kan ev vara högre, än vattenvärmarna går iofs att Ohmmäta fram. Sedan ligger den så lågt så jag tror den värmer oljan i motorn och vattnet sekundärt ?. ///MVH Hasso Länk |
|
Med ungefär sex månaders användning - per år - av m-värmare så kan jag ju då säga att det guld värt! Ni kan ju prova dra igång vilken bil som helst som fått stå och rysa en natt i -40C, så ska ni nog lära er att uppskatta motorvärmare rätt så snabbt. =) |
|
|
Jag kör med bensinbrännare. Både jag och motorn mår bra :-) Kupén är varm, ingen imma eller is på rutorna och motorn slipper starta i minusgrader. Motortempen ligger vanligtvis halvvägs till normaltemp enligt mätaren så visst tusan fungerar det! |
|
|
...motorvärmaren går i 30 minuter. |
|
| JohnnyB<<< Varför inte promenera till jobbet istället om du har så nära :) | |
|
[COD] uss.. tar ju säkert 15-20 min, i snö och hemskheter :) Svårt att vänja av sig när man kört Mc och bil sen man var 16. |
|
|
OK! Jag har fått de svar jag ville ha, så det blir att investera. Tack för hjälpen BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.