|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, jag provkörde en 525iT idag. Bilen har gått 3500 mil. När man ligger och kör med motorvarv över 3000 och trycker ner kopplingen för att växla, kan man känna en svag vibration i fotsulan ungefär halvvägs ner i urtrampet. Jag testade att trampa ur när bilen gick på tomgång och då kändes inte denna vibration. När bilen stod still varvade jag upp bilen till 4000 varv och tryckte ner kopplingen. Vibrationen var där igen. Samma sak under körning. Ju högre varv strax innan urtrampet, desto större vibration. Den uppkommer bara i ett visst läge, ungefär halvvägs ner. När kopplingspedalen är helt nertryckt känns ingen vibration. Vad är det här? Någon som vet? /M | |
|
Ingen som varit med om vibrerande koppling...? M |
|
| Vet inte vad det beror på, men jag har samma på min. En -85a iofs, men ändå. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter ett tvåmassesvänghjul som ibland kan ge problem med vibrationer, har för mig att en del fått byta svänghjulet av den anledningen. Är väl ett tvådelat svänghjul som är fyllt med någon vätska och den kan visst läcka ut på nåt vis och ge vibrationer. Men det kan ju även vara själva kopplingen som generera vibrationer, men det ska inte vara så på en bil som rullat 3500 mil tycker jag. ///MVH Hasso Länk |
|
Har haft så på min hela tiden! Rätt mysigt tycker jag när man drar ut den på en växel och känner lätt vibration i foten när man trycker ned kolpplingen! :) Har aldrig fått för mig att nått kan vara fel, nu blir man ju lite orolig :s /Manray/ |
|
|
Hej, jag störde mig på vibrationen eftersom jag bara två dagar tidigare kört en 525i utan denna vibration. Vi får se vad säljaren säger på måndag, bilen ska ändå in på verkstad för urmontering av airbag. /M |
|
|
Hej igen, ska hämta bilen imorgon. Pratade med BMW idag och de säger att de kört bilen och att vibrationen inte var avvikande jämfört med en annan bil de också kört. Hmmm. Jag ringde till verkstaden och bad att få prata med killen som kört bilen och bestämt att den var OK. Han var sjuk idag visade det sig efter ett tag. Alltså, BMW hävdar att vibrationen är OK,. Men jag är inte säker. /M |
|
|
Hasso har alldeles rätt, som vanligt. Jag hade detta problem på 330n. De var förvisso i dragläge som jag hade svaga vibrationer. De var en av vätske "kuddarna" som sitter imellan de dubbla svänghjulen som sprungit läck och sölat ner kopplingen/svänghjulet. Jag kan tillägga att min bil rullat ca 2000 mil vid tillfället. Allt gick på garantin, nytt tvåmasse svänghjul samt ny koppling och urtrampningslager osv. Manray: Det låter inte normalt, jag skulle kolla upp det om jag vore du. Man kan få dessa vibraitoner om kopplingen misshandlats med, och då går det inte på garantin :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Bra mina forumkompisar, jag har mailat ovan info till BMW för att hjälpa dem på traven lite. Konstigt att de inte känner till detta på verstaden, och om de gör det, att de inte bara säger som det är. /M |
|
|
Tegel, nog känner dom till det, men det kommer dom troligtvis aldrig att erkänna det, för då måste dom ju betala... |
|
|
Jaha, imorgon ska bilen in för kopplingsbyte. Har även bytt skivor fram p.g.a. vibrationer vid inbromsning från hög fart. Allt på garanti hittills. Håll tummarna för att vibrationerna ska försvinna! /M Länk |
|
|
Hej igen, hämtade bilen idag. Ofattbar skillnad. Ingen vibration men även helt annan gång på låga växlar. Inga ryck. Tidigare kunde hela bilen börja gunga fram och tillbaka om man var oförsiktig vid start och dessutom rycka vid växling mellan ettan och tvåan. Inga sådana tendenser alls nu, kopplingen griper in mjukt och linjärt. Känns kanske lite för "mjuk" men det är bara en vanesak. Felet var bl.a. läckage i en packbox som inte kunde ses med mindre att man plockade ner hela kopplingen. Ni som har problem med ryckig växling och start , kanske kan bli hjälpta av det här. /M Min bil: Länk |
|
|
Update; vibrationen är tillbaka, den kom efter 1,5 mil. Däremot känns kopplingen i övrigt len som smör. Fortsättning följer uppenbarligen... /M Min bil: Länk |
|
stefannorr |
Har provkört x antal bilar med manuell låda sista åren..är de inte något med att dom slutat med abs i kopplingarna som gör dom så känsliga..nya bilar ryckiga..äldre bilar ej va ja märkt typ fram till 96 ryckfria..min förra bmw en 320 97 hade dom tendenserna ryck vid växling mellan växel ett till två sen vid växling upp till trean så var de lugnt..fick finlira för att inte gunga i väg vid trafikljus på ettan..ps..har även kört ny honda o nissan o de va samma där..kan ju va en vanesak..att man lär sig o precisera men visst är dom känsligare eller? |
stefannorr |
asb kanske de hette*L*...nå miljöfarlig skit var de i alla fall... |
|
Asbest? Ringde BMW ang. vibrationen. På verkstad sade de att "de nya komponenterna måste köras in med det gamla svänghjulet" och att vibrationen ska försvinna efter det. De har alltså inte bytt svänghjulet och jag tror att det är där problemet finns, enl. Hasso ovan. Bilen ska in för att fixa elbakrutan (kabelbrott i gångjärnet) nästa vecka så då för de titta på detta igen. /M Min bil: Länk |
|
|
Jahopp, då ringde de från BMW. Inget fel på kopplingen. De hade kört 3 likadana bilar + en e46 för att jämföra och alla hade mer eller mindre vibration över 3500 varv. Elbakrutan har dessutom lagat sig själv. Vet inte vad jag ska tro om kopplingen men får väl komma över detta och gå vidare i livet. /M Min bil: Länk |
|
|
Manray, kollade du upp din koppling eller struntade du i det? /M (har ej gått vidare riktigt än) Min bil: Länk |
|
|
Hej, Var på Wölkes idag. verkmästaren körde bilen. -Glöm kopplingen den är perfekt! Det är motorn som vibrerar. Han föreslog att kolla hela drivlinans upphängning. Hittar man inte något där, gå vidare med datauppkoppling och kolla motorn. Skönt att få en halvdiagnos i alla fall. Ska lämna bilen till Wölkes om ett par veckor för att kolla upphängning, sedan får vi se. Skönt också att bli sakligt och vänligt bemött! /M Min bil: Länk |
|
|
Hej, Sorry, glömt denna tråd totalt! :( Nej, jag har inte kollat upp den på sistone. Det har varit likadant sen jag köpte den ny. Det kan vara ibland lite småryckigt om man inte tänker på hur man sköter kopplingen, och vibrationerna jag menar uppkommer endast när man trampar ner efter ca 4500rpm. Jag tyckte detta var skumt i början och då kollade jag upp bilen, på BMW sa de att det kanske hjälper med att lufta kopplingen men när de började mecka så kom de fram till att alltvar som det ska vara.... /Manray/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.