AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
794

Varför ett högre värde på E46 än E39?

za
110
zandman
528i(M) -98
Tjo!
kan någon här förklara följande för mig:
Varför har en E46:a ett högre värde/pris än E39:an??
typ 328i E46:a -98 ca.pris: 140.000:- +++
och 528i E39:a -98 ca.pris 100.000:-+++
är det större efterfrågan på E46:an eller vad?
ja menar, man åker ju mycket bättre i en E39 enligt mig(och många andra)
mvh Zandman

//Kent
Du har redan svarat på frågan. Tillgång och efterfrågan, och Ja man får "mer bil" för pengarna om man väljer E39.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
za
110
zandman
528i(M) -98
tack för det!
MEN, tittar man här eller på blocket så finns det ju fler E46:or till salu en vad det finns E39:or, hmmm märkligt.
så stämmer verkligen det där med "tillgång och efterfrågan"?
btw, läste aftonbladet i dag och såg att BMW 5-serien hade mest näjda bilägare för 7:e året i rad nu, så då kanske priset stiger någon krona, lr?

//Kent
Det är precis som Kristoffer skriver efterfrågan som styr prisbilden, Kapitalism kallas det visst :). En treserie har alltid ett högre andrahandsvärde än en femserie, och allra sämst andrahandsvärde har sjuserien - perfekt för oss som gillar att åka bekvämt med andra ord :)

Tror inte att värdet på en femserie höjs med ens en krona trots att vi ägare är nöjdast i sverige. Då borde ju en beg. femma kosta lika mycket som en ny, eftersom vi varit nöjdast sju år i rad :)

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
För att E46 kom efter E39, alltså, E46 känns nyare.

------
Länk
Länk
zandman: Men det kan också vara så att det finns fler kunder till dessa E46:orna än vad det finns till de relativt "få" E39:orna.

Håller med om att E38 740 ger idag ruggigt mycket bil för pengarna. Tyvärr blir oftast driftskostnaderna för dessa högre än motsvarande 5-serie, så inköpspriset kan ses som inträdesbiljetten till nattklubben.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

E46 känns mycket nyare och modernare ut än E39.
Men man åker LÄTT goare i en E39, sen är den minst like snygg som E46 speciellt med M5 paketen..

Länk
za
110
zandman
528i(M) -98
hmm, ok. Tack för era svar, snyft
//Zandman
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
e39 har sjunkit ganska kraftigt som begagnad de sista åren.

Nu tycker jag man kan se samma tendens för e46. Nya e46 "reas ut" vilket drar ner begagnatpriserna. När nya trean släpps kommer detta att spädas på ytterliggare.

Detta är min personliga reflektion och fick mig att välja e39 framför e46. Värdeminskning brukar vara den största kostanaden vid köp av lite nyare bilar.

Instämmer annars med föregående talare e46 känns modernare men komforten är helt klart bättre i en e39.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.