AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
508

Oljetrågskrångel M40, BRÅTTOM

Under en rallytur på en skogsväg med vinterbilen så körde jag emot en sten. Jag bara touchade den en aning, och efter att jag kollat hur det träffat åkte jag lugnt vidare. Dock lite lugnare...
Dagen efter var det oljepöl under bilen, och nu när jag har kollat efter mera noggrannt ser jag att smällen tog mitt på bottenpluggen under oljetråget. Det läcker olja ur små sprickor runt bulten.
Efter alla kamremshaverier som har drabbat M40 så förmodar jag att det borde vara rätt lätt att få tag på en bra begagnad sump. Men vad passar, både från 318i (som jag har) eller även 316i? Passar sump från andra motorer som M42 eller M43? Kanske någon sexa? M20 vet jag att den inte passar, men kanske M50?
Skall till skroten i morgon, men jag tror inte han har någon 318i inne, det är därför jag undrar vad som passar. Måste ha igång bilen innan helgen är över så jag har ju bara fredagen på mig att hitta ett passande tråg.
Jag har även funderat på om det kan vara värt att kleta dit något sorts plastic padding. Sprickorna sitter ju alla nere i fördjupningen runt bulten, som man lägger igen hela hålet så borde det hålla tätt åtminstone ett tag. Vad tror ni om det? Det läcker ju inte så mycket, det sipprar ut sakta, det tar nog hela natten innan en hel liter har runnit ut.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Tråget på en 316i och 318i i E30-serien verkar vara identiska... Du kan lätt kika själv på Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.