|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla ljud/stereo kunniga. Var nere på brl idag och köpte 2st nya högtalare till min 325 Cabbe E46. Dom som satt i sög ju enormt mycket, och nu överdriver jag inte! Fan en bil för nästan 300laxar och inte ett vettigt ljud, man blir ju lite sne... Iaf, köpte somsagt 2st nya högtalare : Lightning Audio B1.65C Pris: 988:-. Behövde inte koppla in diskanter eller filtret, så jag skarvade mina gamla kablar och klicka på dom nya högtalarna.. Allt monterades och testkördes. Ja dom vart liiiite bättre ljud än mina förra, men basen är totalt värdelelös, vid högt ljud så knackar å skramlar d till.... bakhögtalarna är fortfarande bmw orginal (suger), kan inte byta dom då det ej finns högtalare som passar in där utom orginal.. Är det bara jag som har E46a med kasst ljud? Vad kan man föra för o finslipa ljudet å komma undan billig?! Då menar jag BILLIGT :-), typ 1-2000:- Altså volvo har ju bättre ljud än bmw, VARFÖR!!!! // Sebbe Länk | |
|
Mycket beror på kablarna som används till högtalarna från stereon/steget. Om du har smala kablar just nu så kan det vara en bidragande orsak till att det är dåligt ljud. Vad många inte tänker på när dom bygger ljud är att kablarna gör nästan det mesta. Men å andra sidan så är det väldigt svårt att bygga bra ljud i en cabbe. Själv har jag lyckats hyffsat. Kan säga såhär att du aldrig kommer få samma sorts bas som i en coupe eller liknande då ljudet inte kan studsa lika bra in mot föraren. Mvh Miche Länk |
|
|
Ofan.. Nä jag testade dom nya högtalarna med hemma stereon, och dom är lika värdelösa där.. Har bestämt mig för o byta in dom imån och köpa ett par Infinity,, Hoppas det funkar bättre. Vilket märke är det på dina speakers? // Sebbe Länk |
|
|
Åkaj, nu har jag läst på lite mer här i forumet, tror jag har hajjat det här med ljud nu... Det spelar tydligen ingen roll vilka värstinghögtalare jag monterar in i bilen, orginal stereon som sitter i släpper tydligen inte ut mer och därför låter högtalarna sprängda.. Jag behöver alltså ett slutsteg? Blir det bättre ljud då? Någon som har ett sådant hemma liggandes till sjysst pris? Länk |
|
|
Skulle nog vilja säga att kablarna har en mycket liten del i det ljudande resultatet, Däremot spelar det stor roll hur och var högtalare är installerade, vilken kvalitet de håller och hur de drivs. De två första momenten för att uppgradera ljudet är vanligtvis att byta högtalarelement och att använda en separat effektförstärkare, så du verkar ju vara inne på rätt spår Sebbiis. Vill du stanna på rätt sida om tvåtusenkronorsstrecket så bör du nog lägga pengarna på dessa delar. Jag känner inte till högtalarna du provat, men normalt sett så är ett kit designat med filtret som en integrerad del, i alla fall om det är en kompetent konstruktör som ligger bakom. Jag är lite osäker på vad du menar med att filter och diskant inte behövde användas, kör du med BMWs originaldiskant och har bara bytt midbas? I så fall kan det innebära att verkningsgraden hos elementen inte matchar, vilket kan ge en svag bas. Eller är det ett koaxialelement? I vilket fall skall man nog inte räkna med att BMWs huvudenhet kan driva ett högtalarsystem till några imponerande ljudtryck i basen. |
|
| Något som är viktigt är att det blir ordentligt tätt kring högtalarelementen. När du testade i hemmastereon, hur gjorde du då, hade du någon lämplig låda att sätta dem i? | |
|
Njae, saken är den.. Jag köpte högtalarna idag, och då fick jag 2st diskanter å 2st s.k filter.. Diskant och filter behövde inte användas då jag har 2st diskanter i dörrsidorna (orginal). Högtalarna är av märket Lightning Audio och skulle tydligen vara riktigt bra... Jag hade inga adaptrar till dessa så att dom skulle passa in i mina dörrsidor, så jag fick klippa av adaptrarna som satt på mina orginal högtalare och därefter skruva på alltsammans i dörrsidan.. Det skramlade till som bara den med basen, så jag åkte tillbaka till affären för å be dom kolla upp, han bad mig byta på kontakterna, något fasfel tydligen... Jag gjorde som han sa men ändå blev d inge vidare... När jag testade sen högtalarna med orginal stereon då satt dom kvar i dörrsidan. Enligt killarna på brl, så behövs ingen isolering bakom högtalarna, den tar bort basen? Stämmer det? Iaf, tycker du jag ska lämna tillbaka högtalarna eller byta mot nåt bättre? För det vart väldigt orent ljud när jag testade me hemma stereon, så tror nog inte ett slutsteg gör saken bättre eller? Länk |
|
|
Om du skall byta eller inte är svårt att säga utan att ha hört "in real life", men jag skulle nog vilja säga att det krävs ett stabilt och tätt montage i dörrsidan, om högtalarna skall komma till sin rätt. En bra adapter är med andra ord nödvändig. Sedan skulle jag föredra att använda såväl filter som diskanter, eftersom BMWs diskanter inte nödvändigtvis matchar midbasarna du skaffat. Det som skulle tala för att byta är ju om högtalarna låter illa i hemstereon, men de kan ju låta illa om de inte får sitta i en lämpligt stor låda som är tät. Att i hemmiljö testa en midbas från en bil är inte alldeles trivialt. |
|
|
Nockenwelle, med all välmening. Kan du förklara varför det har en mycket liten del av ljudets kvalite med kablarna till dom? Jag skulle då aldrig köra med kablar av smalaste sort till mina högtalare. Kablar är ett av det viktigaste när man bygger ut på ljudet. Annars har du en bra flaskhals där. Men mycket spelar roll tillsammans. Den svagaste länken blir bristningen i det hela. Kör man allt direkt på stereon så får man ju aldrig ut all effekt som man kan få ut till högtalarna och bör således köra med slutsteg till repsektive högtalare. Varför tror du det sitter smala högtalarkablar bak på en stereo? Jo för stereon har inte så stor uteffekt som ett slutsteg har och behöver därför inte grövre kablar än de trådsmala som redan sitter på en stereo. Själv kör jag med DLS/Genesis p300x 5-kanaligt slutsteg till 4 högtalare och en bas. Tillsammans med en pioneerbas, 2x 5.25" mds-koaxialer och 2x 5.25" mellanregister från mds. En annan stor roll som spelar in är också vart man sätter högtalarna och hur man riktar dom. Luft som skjuts från högtalarna får inte slå ut varandra. Dvs högtalara bör inte sitta rakt mitt emot varandra. Mvh Miche Länk |
|
D-diddy |
bytte du kontakterna på båda högtalarna ??? isf har du fasfel igen fast åt andra hållet. Dra all Fading frammåt. sen drar du över balansen till ena sidan så att bara en högtalare låter. sen drar du över balansen mot mitten när du spelar, och hör om basen "släcks" alltså att ljudet blir sämre. gör det det, så har du vänt dom fel. sen gör du likadant med bakhögtalarna, samt mellan fram och baksystemet. Frasar det fortfarande istället för att låta bra när du drar på. så kan det vara att det inte är tätt runt högtalaren. då får du fasfel i varje högtalare. eller så har du helt enkelt en sunkstereo som inte orkar driva högtalarna. detta avhjälps med ny head unit eller ett slutsteg. Lycka till med kopplandet. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Skillz, egentligen borde det inte vara jag som skall förklara varför kablarna inte har särskilt mycket med ljudkvaliteten att göra, utan det som tarvar en förklaring är "Vad många inte tänker på när dom bygger ljud är att kablarna gör nästan det mesta.". Jag skall ändå försöka ge ett uttömmande svar. Min ståndpunkt är att kablarna har en viss betydelse, men att högtalarelement, deras montage och placering, elektronikens kvalitet, m m, har större betydelse. Vissa egenskaper hos kablar är linjära, t ex resistansen. En 1,5 mm2 koppar kabel har en resistans på ungefär 0,01 Ohm per meter. Säg att vi har fem meter kabel mellan slutsteg och framhögtalare i en bil, vi har då en sammanlagd kabellängd på 10 m (+ och – ledare), dvs en resistans om ungefär 0,1 Ohm i hela kabeln. Hade högtalarna haft en jämn impedans hade detta inte varit något problem alls, förutom att en del av förstärkareffekten går åt som värme i kabeln. Man skall dock inte överdriva det sistnämnda. Antag att framhögtalarna som mest drar 5 A (motsvarar 100 W, vilket är en synnerligen hög effekt för ett framsystem). Då skulle 2,5 W försvinna i kabeln (dvs bli värme). Inte mycket att orda om. Nu är emellertid inte högtalarsystem behäftade med jämn impedans, utan kan uppvisa ett tämligen oroligt impedansförlopp (såvida inte konjugatlänkar eller andra lösningar använts i filtren). Hade det funnits en vettig standard för vilka parametrar högtalarkablar skulle ha, hade det varit rätt enkelt för filterkonstruktörerna att hantera detta problem. Trots detta måste konstateras att vi pratar om någon procent hit eller dit. Sådana fel är mycket små i jämförelse med de fel som uppstår på grund av t ex högtalarnas placering i bilen. En annan aspekt är att en högtalarkabel har en viss induktans resp. kapacitans. Den senare ställer till mycket små problem, medan induktansen kan åstadkomma en viss dämpning av diskanten (denna effekt blir större med grövre ledardiameter). Trots det måste man konstatera att denna dämpning är liten Jämför med de omställare för diskantnivå som finns på en del delningsfilter, där brukar det vara steg om 3 dB, betydligt mer än dämpningen av diskanten pga induktansen i kabeln. Vidare finns vissa icke-linjära fenomen hos kablar, t ex det faktum att kardelerna kan röra sig i förhållande till varandra, vilket orsakar en viss impedansmodulation. Tydligen kan det sistnämnda såväl höras som mätas, under noggranna förhållanden, men det är mycket små effekter vi talar om, effekter som knappast märks i en bil och dess akustiska miljö. Min slutsats är att så länge man undviker de mest bisarra kablarna så spelar kabelvalet mycket liten roll. Så länge elementen sitter på samma platser som originalhögtalarna i bilen kan standardkablaget nästan alltid användas. Monteras högtalarna på andra platser, eller används aktiv delning, kommer det av praktiska skäl oftast att krävas ny kabeldragning. |
|
Robsarve |
1. Dina kablar duger. 2. Se till att högtalarna får bästa möjliga förutsättningar, de skall sitta stabilt i en tät och solid adapterplatta. 3. Kolla fasningen som D-diddy föreslog. 4. Koppla in diskanterna och filtrena. (I denna prisklass lär filtrena vara detsamma som en bipolär kondensator på sladdarna till diskanterna) tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.