|
|
|
|---|---|
|
Skulle vilja att ni som har m3or med originalbromsar skriver vad ni får för värden på bromsverkan vid besiktning. Jag var och besiktiga nu precis med nyrenoverade bromsok och tycker att värdena blev skitdåliga 2.0 Vänster fram 1.7 höger fram. Innan jag lämnade in för renovering var värdena 2.0 och 1.2 (fick ombesiktning) så det gjorde ju lite med renoveringen. Vad behövs för att uppgradera till m3 3.2 bromsok? Är det samma skivor eller måste man byta dom också? MVH Pelle | |
|
måste vara nåt fel, jag har 2.9/2.8 fram och 2.6bak på min 328a och M3 har kraftigare bromsar. MVH // Harris |
|
| Ja, nåt e det iaf som inte stämmer...jag hade 3.3 och 3.1 fram när jag besiktade... | |
|
Ska kolla med bilprovningen hur exakta deras "mätrullar" är, dom höll på att installera nya rullar på ett annat ställe där inne så dom gamla kanske har gjort sitt. När man kör tycker jag inte dom tar så dåligt, Allt i bromssystemet är ju i bra skick och nyservat trots allt. Om det nu är nått som är galet, vad är det då om det inte är skivor/ok/belägg/vätskan? mvh pelle |
|
|
Ringde till dom nu, besiktningskillen hade lagt av o bromsa när han såg att det inte var ojämn bromsverkan. Skulle frågat han direkt istället :) Tack för svaren iaf. MVH Pelle |
|
| m.a.o så har ni hårdhänta besiktningsgubbar som kör benpress med bromspedalen. | |
cane |
Jag hade åxå litet ojämn verkan fram, men hade ganska nya belägg på - bes gubben trodde att de inte hade slitit in sig eftersom allt såg fräscht ut i övrigt. Länk |
|
Den enda slutsats man kan dra av bromsvärdena gjorda i en rullbromsprovare vid kontrollbesiktningen är jämnheten mellan hjulen på samma axel. När det gäller bromskraften som sådan är det många faktorer som spelar in och påverkar resultatet. Bilens vikt, däckens dimensioner och kvalitét samt "väglaget" i bromsprovaren gör stora skillnader i resultatet. Jag har t.ex. uppmätt 3,5 jämnt på framhjulen med sommardäck, sedan bytt till vinterdäcken och direkt mätt upp 2,0 jämnt på framhjulen. Precis likadant har jag mätt upp 3,5 jämnt på framhjulen med torra däck, sedan efter att ha tvättat bilen en timme senare mätt upp 2,0 jämnt på framhjulen med våta däck. Så stora skillnader är det frågan om... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
v3.0 h3.0 sist med nya däck dock v2.3 h2.3 vid förra besiktingen med slitna framdäck samma bromsar/belägg... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Besiktning 02-12-11 V fram 2.2 H fram 2.2 V bak 1.4 H bak 1.4 Besiktning 03-12-05 V Fram 2.5 H fram 2.4 V bak 1.3 H bak 1.3 Diff mellan tillfällena är 218 mil Så, det kan nog slå lite trots samma däck etc |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.