|
|
|
|---|---|
|
Från 528 till 535 motor. Vad är det man behöver tänka på vid själva bytet? Jag menar det brukar ju alltid dyka upp en massa småsaker. Vad jag har förstått: Motorn byter man rakt av. Koppling? Ska passa men vet inte om den pallar trycket? Växelådan och kardan passar. Bakklumpen är ju en smaksak 3,46(528) 3,07(535 diffad). Kabelhärva och styrbox måste bytas. Oljekyl måste monteras. Avgassytem passar. Hur är det med vattenkylen? Har sett att på 535 så sitter givarna i kylen å på 528 på termostathuset. Måste man byta kyl? Är det något mera å tänka på, har jag glömt något? //Ticco www.ticco.com | |
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Ett tips bara...: Om man vill göra det väldigt lätt för sig så kan man nöja sig med att byta block bara, då slipper man byta kabelhärva m.m. och man sparar en massa bekymmer. En 528 topp passar ju rakt av på ett 3.5 lit block dessutom så har den ju lite vassare kam(264 mot 256 el. 254) men då får man ju inte motronictänd. o.s.v. Gjorde så med min förra 528 med väldigt gott resultat men det är ju förväntningarna som styr hur mycket jobb man är villig att lägga ned... |
Tu 135 1602 -75
318is M-TechII -90 325i Touring M-TechII -90 325turbo M-TechII -89 M5 -91 525i Touring -92. |
Men om du nu vill gå hela vägen så måste man väl vid säkringsdosan någonstans skarva ihop 535 motronickabelhärvan med 528'ans original elsystem. Har man komplett 535 motor med kylare kabelhärva o.s.v. så ska nog inte detta vara några probs. då är det väl i princip bara att lyfta över delarna till 528'ans kaross. Oljekyl är iaf. inga som helst problem att montera under kylaren. Kopplingen är väl som vanligt den svagaste länken så det kan väl vara idé att byta till en kraftigare variant när man ändå håller på..? |
|
Då fick man lära sig något nytt i dag då. Det är inte samma låda på 528'an och 535'an. 535'an e större och har 2 givare som går till styrboxen. Ska byta hela motorn eftersom toppen är iordningjord (renoverad), vassare kam och portad. //Ticco www.ticco.com |
|
Tu 135 1602 -75
Ja precis, glömde bort detta. I 535 sitter det en getraglåda och i sprängkåpan sitter precis som du säger två givare för motronicstyrsystemet... |
|
Tur att man fick en låda på köpet då :-) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Besserwisser-varning, men sitter det inte Getrag-lådor i 'alla' manuella BMW ? Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
På min BMWs växellåda står det B&W ! Om det står för Borg & Warner eller Billig & Villig vet jag inte =) |
|
Hello Nasty |
I E28 535 sitter det en org. kam på 264gr. Om jag inte minns helt fel så lyfter den 10mm. Getrag låda sitter det i alla BMW vad jag vet ialf. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
|
hej på er! jag har nu ställt in bilarna i garaget för lite över syn i vinter! snubblade på din tråd här! en fåga angående 3,5 block? passar det bult-on på 528? har aautomatlåda på min passar det eller ej utan att göra något? räker sprutet till? något tips på vad jag ska byta i det nya 3,5 blocket inan jag säter i det? m.v.h johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.