|
|
|
|---|---|
|
tänkte starta en tråd där vi kan dela av erfarenhet av små "dolda" funktioner som våra bilar har. Tänkte börja med en funktion som jag är lite osäker om den finns på just Z bilar. Har ni tänkt på det att det går inte att fälla upp vindrutetorkarna på våra bilar pga att motorhuven täcker nedre delen av vindrutetorkararmen? Det är ju rätt bra att kunna fälla up dem på vintern när gummit riskerar frysa fast i glaset vid hårda minus temperaturer. I en 330i som en kompis äger funkar det så att om man stänger av bilen och det är mer än -20 så ska vindrutetorkarna automatisk ställa sig i vertikal läge. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
en till sån funktion ( och jag har ingen aning vad man ska ha det till) är att om man sätter på en blinkers när bilen är avstängd så lyser parkeringslampan på den sidan om bilen även trotts att bilen är avstängd och alla lysen är till synnes släckta. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Torkarna ställer sig "kl 12" vid -20? Nja, den har jag aldrig hört förut och har svårt att tänka mig är sann. Tändning av positionsljus med blinkersspaken: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nere på kontinenten använder man ju perkeringsljus (vid parkering alltså) lite mer än vi här i Sverige. Funktionen är till för att bara behöva tända ena sidans parkljus för att spara ström, det är ju ingen vits med att ha ett par lampor som lyser upp trottoaren. |
|
|
Det där med att vindrutetorkarna inte går att fälla upp tycker jag är oerhört irriterande. När jag ska tvätta bilen slår jag alltid på torkarna, låter dem ställa sig "kl 12" och slår sedan av tändningen. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Erik, min kompis 330i har trasig yttertempmätare. samma dag som den gick sönder och började konstant visa -40 grader så började även vinrutetorkarna ställa sig i givakt så fort man slog av motorn. Vi kom gemensamt fram till att detta är en inbyggd funktion för att kompensera att det går inte att ställa upp torkararmen...? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3C: Det går alldeles utmärkt att ställa upp torkarmarna på en 330. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Z4 har en genomtänkt karosslinje! Kolla längs med framskärmen mot dörren, vidare ner genom sidoblinkersen, och sedan bakåt via tröskeln. Länk Vad får ni då?? Jepp, ett Z. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Snyggt Micke, den hade jag missat!! /Caspar Länk |
|
|
Om man står vid rödljuset och det kommer upp en slapp fastighetsmäklare med guldrolex i en boxster eller 996 C4 som tittar lite nonchalant på en, har M coupen en dold funktion att använda. Tittar man rätt fram och ignorerar honom och sedan när det blir grönt trampar till gasen hårt och bestämt, har BMW lagt in en funktion som gör det möjligt att fullkomligt förnedra bilen bredvid. Har tydligen med den starka motorn och den sportiga hjulupphängningen att göra. Samt en viss bokstav som kommer efter L.. ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Z3c 4 ever!: Det var nog så att ändlägesbrytaren för torkarna kommit ur läge. Det händer ibland på t ex E30, men jag har inte hört att någon annan E46 drabbats ännu. Att det inträffade samtidigt som yttertempgivaren ger upp, är nog en ren slump! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Fick det problemet på min E39, ändläget blev fel. Bilen rättade nästan till det själv, men så hände det igen och igen.. Något var slitet, så BMW i Solna fick tjäna lite pengar... /Caspar Länk |
|
|
Hur man programmerar intervalltorkningen på vindrutetorkarna står i varje fall inte i min instruktionsbok (jag har kollat). Det lärde jag mig här på forumet (efter att ha ägt bilen i nästan fyra år) efter att ha trott att intervalltorkningen var fast inställd på tre sekunder. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Det finns någon länk om hur man programmerar intervallet. Annars är det väl två olika intervall, ett om man står still och ett när man kör.. Har Du regnsensor så finns inte programmeringsfunktionen. /Caspar Länk |
|
|
Förutom att man programmerar intervallen så varierar tiden i steg (3 eller 4 har jag för mig), som beror på hastigheten. Står man vid rödjlus går torkarna ner på intervall, även om man har dem i normalhastighet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Det med blinkers är ju positions lampa som lyser I fall att du parkerar på mörka vägar och vill att den som äker ska se din bil innan det är för sent så ställer man in det så det lyser på den sidan närmast till vägen | |
| Glömde skriva gäller oftast små vägar eller fickor som inte direkt är stora parkeringar Eller som nån anna skrev lyser din sida av trotoaren när du är ute och pinkar på natten kanske? | |
|
Programmera om intervalllet hade jag inte hört talas om tidigare, gäller det alla BMW eller är det ett begränsatt antal modeller? Någon som har den länken? Mvh Bluesman |
|
|
Intervalltorkarna gäller åtminstone E31, E32, E34, E36 och Z3. Ha spaken på 0, ställ den kort på intervall och direkt tillbaka på 0. När lämplig tid uppnåtts, ställ den på intervall och lämna den där. Tiden mellan slagen blir då den tid du väntade med spaken på 0. Dessutom kommmer intervalltiden att ändras med hastigheten. Inget man direkt märker, det är en ganska liten ändring. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack! Det skall bli intressant att testa, tillfällen är det ju tyvärr gott om.. Mvh Bluesman |
|
|
Märkte av en annan inbyggd finnes när jag skulle stänga fönstret igår. Hardtoppen är ganska tight mot rutan och med lite fukt emellan så tyckte rutan att det gick för trögt att stänga, tvärnitade och åkte ned några cm igen. Perfekt för att slippa klämma små barnfingrar i rutorna. Fick bekräftat av tjejen att det funkar likadant på 5'an, hon hade dock inte klämt barnfingrar utan solskyddet... Hepp.. Det hade varit trevligt om min gamla T4'a hade haft det skyddet när jag med bakrutan kilade fast en 4'a-årings hand som stack ut.. /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.