|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om man ska byta olja på en steptronic låda , bilen är en 528iA -99 Touring. 16200 mi. Ägaren innan mig byte oljan på bilen i sommras , Kosta ca:3700:- Vad säger experterna ?????? MVH jossi | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja den "ska" bytas ingen olja varar för evigt även om de kallas "lifetime olja" men med kanske 10.000 mils intervall lite beroende på körsätt, statskörd /landsvägskörd det kan ju skilja offantligt mycket hur många växlingar som utföres. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Jag böt min vid 8800 mil,tror de gick på 2300 kr på BMW. Behåller ja bilen så blir de byte om några tusen mil till. |
|
Märkte ni någon skillnad när ni bytte olja? växla den mjukare snabbare efter byte? /M |
|
|
Här skall ni få höra en "rolig" historia apropå oljebyte. Jag hade tidigare en 528iA E39, en suverän bil för övrigt. Ibland så var det precis som att det dröjde en halv sekund innan växlarna gick i, och det var bara då bilen var i princip stillastående. Det kunde gå tre veckor mellan tillfällena, men det var ett irriterande fel när det väl hände. Enligt BMW Group i Göteborg, som gjorde felsökning via dator osv, så var det inget annat än ett skönhetsfel. De hade tre teorier: (1) Koppla ur batteriet en stund och se om felet försvinner. (2) Uppdatera mjukvaran i växellådan (ca 2000 pix) (3) Byt ett "kort" (ca 7500 pix) Jag blev inte klokare på det och och valde att avvakta. Vartefter tiden gick kom felet oftare och jag åkte åter in på verkstaden för en noggrannare analys. Denna gång M-Bilar i Eskilstuna. De hade absolut ingen som helst koll. Lite felsökning per dator och lite teorier om växellådsbyte. "Nej, det är ingenting vi kan göra", var deras kommentar. Och så hade de mage att ta betalt för intetsägande rådgivning. Vid det här laget började jag misströsta men fick ett tips om att ringa JWR (Jurgen Weise Racing) söder om Stockholm. Min vana trogen beskrev jag felet, precis som jag gjort alla gånger tidigare. Efter ett par kontrollfrågor kom domen: "Låg nivå i växellådan". "Det är bara att komma förbi så byter vi." Jag trodde inte mina öron. Bara sådär. Sagt och gjort, vi bestämde tid och plats. Och det visade sig vara helt rätt. Nivån var låg och det var snabbt gjort att fylla på. 650 kronor vill jag minnas att notan slutade på! Dessutom trevligt bemötande och professionellt utfört arbete. Troligen hade det skett ett oljebyte i bilens tidigare liv, kanske hade ett rör kring oljekylaren fått sig en smäll (var deras teori, om jag minns rätt). Oljebytet hade nog gjorts med kall olja vilket gjorde att nivån blev fel, för något läckage syntes inte till. Efter detta byte gick bilen som en klocka. Rena, fina silkeslena växlingar. Och jag håller helt med Hasso. Det är klart att man kan byta växellådsolja. |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Drar upp en gammal tråd. Min växellåda i 540n beter sig underligt. Den tar en stund att lägga i växel när man lägger i driven och backen lägger den aldrig i överhuvudtaget längre. BMW sa att det bara var att byta låda eller renovera den. Jag har köpt en "ny" låda men inte bytt än. Kan det kanske vara låg nivå i lådan som har gjort att backväxeln försvunnit? När driven väl är i och man kör bilen så växlar den fint och mjukt. Frågan är om det är värt att testa ett oljebyte innan jag byter låda. Det är ju relativt dyrt med olja, särskilt till en låda som eventuellt ändå ska till tippen. |
|
Min rekomendation är att lämna in bilen till någon som vet vad dom håller på med eftersom temperaturen på oljan är väldigt viktigt när man kontrollerar nivån. 528 patrik |
|
|
Lånar tråden lite, hur är det med den här historien om att man ska låta bli att byta olja i lådan om den inte är regelbundet bytt innan? Det skulle kännas bra att ha fresh olja i lådan men på bmw säger de att det kan gå helt åt skogen om man byter första gången vid 20.000 mil. Ska jag byta eller inte? |
|
|
Om du endast gör ett "vanligt" delbyte så borde det inte vara nån fara, en flush kan däremot vara mer hasardbetonat, molle325 vet mer: Länk "En svår fråga som inte har något generellt glasklart svar utan det enskilda fallet får avgöra. Så här kör vi på den verkstan jag är knuten till: Ny olja är bättre än gammal och ventilerna i ventilhuset gillar alltid ny olja. ZF rekommenderar byte i förebyggande syfte var 15000 mil på sina sk lifeguard-fluid lådor (med gröna skyltar). Likaså om mindre växlings-störningar uppstår kan byte ibland förbättra (men felen har i dessa fall ofta andra orsaker, som tex en lätt skadad ventil som gjort att lådan gått med för hög driftstemperatur). Men sen vet vi att det förekommer titt som tätt att en låda som gått långt och inte fått oljan bytt på länge kan börja växla sämre eller tom rasa efter ett oljebyte. Ju längre lådan gått utan byte desto större sannolikhet tycks det vara att något kan hända efter bytet. Att den kan växla sämre beror på att när den nya oljan med fräscha detergenter (rengörare) kommer i lådan börjar de lösgöra gammalt slam från väggarna (som ansamlats just pga av att den inte bytts på länge) vilket får växlingsventiler att arbeta sämre. Eftersom slammet börjar lösgöras sakta med tiden först efter bytet blir det kvar i lådan och man kan ha mer slam som cirkulerar runt i oljan efter ett byte än före bytet. Vi har nog uppfattningen att man kan få ut mer slam genom att byta 3 ggr var 500e mil istället för att byta all olja vid ett enda tillfälle. Då hinner inte slammet lossna och lämna lådan. Att en långt gången låda i slutet av sin livstid kan rasa efter oljebyte beror på att den nya oljan inte har samma friktionskoefficient som den gamla oljan som innehåller lossade fibrer från lamellerna. Förändringen kan vara tillräcklig för redan slitna lameller (dessa badar i olja) så att lådan rasar en tid efter bytet. Oljebytet kan alltså tidigarelägga ett ras som iof ändå skulle ha skett snart i vilket fall. De flesta som jobbar med automatlådor har ett antal ggr sett ras på +30000 mil lådor en kort tid efter byte. Så länge en låda på 32000 mil som växlar bra utan störningar och oljan är felfri och man inte vet när den byttes sist, skulle jag avvakta byte och särskilt flush. Jag skulle istället bytt filter, rengöra magneter och tråg. Beroende på hur det ser ut i botten på tråget skulle jag byta allt från ingen olja (alltså köra tillbaka samma olja igen) om den ser ok ut, till som mest byta oljan i tråget om den såg sämre ut. Jag skulle sen kolla kvaliten på oljan regelbundet (inte luktar bränt) i påfyllningshålet och vara vaksam på om växlingsstörningar uppkommer. På en låda som inte gått så långt är risken för komplikationer efter byte mindre eller obefintlig och då finns bara fördelar med bytet." Länk "Oljetråget är lådans blogg om vad som hänt sen senaste bytet. Är man osäker, är ett enkelt test att droppa en droppe olja på en bit vitt hushållspapper el dyl. Om droppen är genomskinlig, gulaktig till mörkröd till brun och sprider ut sig till en större cirkel på pappret är oljan ok. Om droppen är mörkbrun till svart och inte sprider ut sig på pappret (tappar kapillär förmåga och viskositet) är den oxiderad. Orsaken till oxidering är att oljan av ngn anledning har blivit för varm på grund av tex slirande koppling, problem i konvertern, dålig kylning eller särskilt om det inte är livstidsolja att den gått för långt utan byte." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.