|
|
|
|---|---|
|
Köpte en MDS aktiv baslåda (8") i helgen.. FUngerar väldigt bra - när bilen är avstängd.. :-/ när bilen är igång så får jag ett störande generatorljud från baslådan som låter i takt med mitt varvtal.. Testade att koppla in någon slags jordningsdosa dom hade på MDS... blev ingen skillnad.. Jag har mitt batteri i bagaget och lågnivåkabeln går från stereon till bagaget på passagerarsidan.. märkte att Strömkabeln från batteriet också går det vägen.. kan det vara så att allt fixar till sig om jag flyttar lågnivåkabeln till förarsidan?? Visst går dett att köpa avstörningsfilter också.. kan dom fixa det?? //jocke | |
| 1 m mellan ström och lågnivåkabel brukar vara en min. gräns mig veteligen | |
| så lågnivåkabel jämt mot strömkabel är för lite heheh :-) | |
|
vaders : Läs gärna denna tråd om samma problem som jag hade. Länk ///Foppa |
|
|
Ok.. läste ditt inlägg foppa.. har precis samma baslåda som du har.. Har testat denna från MDS.. Länk den fungerade inte.. lågnivåkabeln jag har är bara en vanlig billig som man har till stereon hemma.. Ska man testa köpa en grövre kabel..? Ska testa jorda i chassit också... |
|
|
vaders: Ja då jag bytte ut en oskärmad mot en trippelskärmad så försvann pipljudet. Jordisolator finns även på Biltema för 79kr. Jag har jordat direkt på batteriet och det fungerar bra. ///Foppa |
|
|
Se till att dra om lågnivåkabeln. Helst ska du försöka dra den längs taket då det finns minst elektronik där. Det är jobbigt men det fixar nog ditt problem. En sak du kan pröva för att verkligen gardera dig om att just det är problemet är att du tar en annan lågnivåkabel och drar den fågelvägen från stereon till steget för att sedan starta bilen och lyssna om det kommer samma sorts störningar. Jag hade ett helvete med mina kablar och jag har ett antal lågnivåkablar då jag kör alla element i bilen på slutsteget jag har. Har dock fortfarande störningar. En annan regel är när du drar 2 eller fler lågnivåkablar så dra dom inte på samma ställe, detta kan fixa störningar också. Själv har jag inte så mycket val än att dra det längs passagerarsidan och i mitten. Hade jag haft tak så hade det nog inte vart några problem för mig. Men det är ju ingen ide att dra det längs min suflett ;-) Avstörningsfilter är inget jag rekomenderar då denna tar bort en massa frekvenser och ger inte ett klart ljud som med utan. Om inte något av ovanstående funkar så testa med ett nytt och kraftigare batteri, detta kan också vara orsaken. Samt generatorn kan ladda dåligt och ge detta symptom. Väldigt vanligt på BMW att just få dessa symptom när man drar en lågnivåkabel då det finns en hel del elektronik i de flesta. Mvh Miche Länk |
|
|
ok.. jag ska testa att dra en kabel på andra sidan bara för att kolla om det fixar till sig.. sen kanske man införskaffar en bättre kabel.. blir att trixa i helgen.. tack för alla tips..! //j |
|
|
Köpte en jordisolator på biltema i helgen.. Generator ljudet försvann.. nu har man perfekt ljud i bilen :-) Tack för tipsen! //jocke |
|
|
Tänk på att om slutsteget är kraftigt kräver det bra jord för att du inte ska få strömfall och med det ett trasigt slutsteg. Jag fick lämna in mitt 2 ggr pga detta, och det går vanligtvis inte på garantin. Problemet med detta är att säkringarna håller fast slutsteget brinner, så jag löste detta genom att jorda i motorblocket... |
|
|
Jorda i karossen inte på bateriet och byt ut lägnivån till en trippel skärmad.... Du har batteriet bak eller? |
|
| japp.. har batteriet bak.. men ska jag ändå jorda i karossen, för nu så låter det ju bra med isolatorn från biltema.. | |
|
Jorda i karrosen du...Blir inget bra att jorda direkt på batteriet då kan man få många olika störningar.... Prova att ta bort isolatorn efter du har jordat i karossen är problemet kvar ligger förmodligen lågnivån för nära en strömm källa av något slag... Min tumregel är lågnivån på en sida av bilen och strömen på den andra sidan om man har batteriet fram.... Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.