|
|
|
|---|---|
|
Tja! Läste just detta.... Verkar sjysst! =) Däremot så har jag hört ett rykte om att det ska bli hastighetsbegränsning på Autobahn... E detta sant??? =( Här e länken: Länk Ha det! Mvh Tobias | |
|
Jo fick höra detta för någon dag sedan, sen återstår det att se vilka sträckor som verkligen höjs. Några skulle sänkas också. Jo många bitar av autobahn har ju redan hastighetsbegränsning och dom kommer kapa vissa bitar till, men det kommer fortfarande finnas ett par sträckor kvar med obegränsad fart, dock inte så långa. Förr kunde man ju ligga fullt i 60 mil utan problem :) |
|
| Det har under de senaste 30 åren i svenska tidningar pratats om att det skall bli hastighetsbegränsning på autobahn, men det har det inte blivit. Grejen är väl den att det i tyskland inte finns någon föståelse för hastihetsbegränsning bland en majoritet av befolkningen. Den regering som inför det åker ut. | |
| Blixten: Det har införts hastighetsbegränsning på stora delar utav autobahn, men det skulle nog vara politisktsjälvmord kanske att ta bort det helt. | |
| Delar av autobahn kan jag hålla med om, men inte stora delar. Det beror nog på lite vart man skall i tyskland i så fall... | |
|
Jag har kört en del i Nordtyskland, främst runt Hamburg och Berlin. Där är det vad jag kan minnas inte fri fart. Å andra sidan så är det väl det i praktiken. Någon som har sett laser/radar-kontroller på Autobahn? I somras var det dock ett helvete med alla vägbyggen så det gick ändå inte att stå på. MfG, Klaus. |
|
pjotor |
blixten: Det låter som du aldrig har kört på autobahn. Jag är tämligen säker på det efter att ha läst dina inlägg i alla fall. De sträckor med "fri fart" är betydligt ovanligare än de med hastighetsbegränsningar, jag har åkt i större delen av Tyskland och det är ungefär lika överallt. |
|
Jag har lyckats åka dit för fortkörning 2(!) gånger på autobahn. Första gången trodde ja att den där svarta Golfen med mörka rutor ville "rejsa", men sen kom stoppskyllten ut. Då blev ja 300 DEM fattigare. Andra gången torska ja vid ett vägbygge, 86 på 60 väg. 112 DEM gick det på den gången. //M |
|
|
- Marin. VAR torskade du första gången? (Vid en en mack?) Det finns hastighetsbegränsning på 130 över stora delar av Tyskland men det följer i princip ingen, Tyskarna kör i 130 - 170 där i alla fall. Så i praktiken har Autobahn fri fart, det färgas man av tycker jag. Även där det är 130 ligger man i 170 - många andra gör ju det! Vid de överkryssade 130-skyltarna (som anger att det är fri fart igen) stås det förstås på ännu mer, men det är en annan story. (Fördelningen FriFart/Begränsad Fart ligger kanske 30/70?, eller?) Ett av de få ställen där man ser att Tyskarna saktar in vid är mackarna, där är det nästan alltid 130km/h, där brukar också snuten stå. Givetvis finns det också begränsningar vid vägarbeten. Men - i praktiken är det inget problem att få nog av att köra fort. Motorjournalister brukar hävda att det inte längre är fri fart på så många ställen och att trafiken inte tillåter toppfartstest. Det kanske stämmer om man skall kräma ur en GT2 (336km/h), men för hobbyrejsaren är det inga problem! Om det är hastighetsbegränsning så är det bara att ligga bakom ett koppel av Tyskar som med ansträngd oberördhet rejsar med varandra! Om det är fri fart är det bara att testa på! (Varning - härligt, härligt men farligt, farligt!) Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
Det är många sträckor där farten är begränsad till 120km/h. Då upplever jag i.af. att tyskarna respekterar det ganska bra, men vid 130km/h skyltarna kan farten va betydligt högre. Jag brukar åka från Putgarden till Salzburg, dvs hela Tysklands längd, och jag skulle uppskatta att ca 30% av den sträckan inte är hastighetsbegränsad. I praktiken så kan jag hålla något högre snittfart genom Danmark/Sverige än genom Tyskland beroende på trafiken. Norrköping-Rödby (ca 600km)tar ca 6h inkl.den lilla båten, medan Putgarden-Nurberg (ca 600km) tar minst lika mycket. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En kommentar till det första inlägget är : att vi tidigare haft 130 kmh på bla E18 mellan Köping Och Västerås, men det var rätt många år sedan kommer inte ihåg exakt när, men vet att jag åkte där ngr ggr. och blev förvånad och undrade om jag sett rätt på skylten.Har för mig att en del norrlands län haft 130 på större vägar. Åkte genom Tyskland ett par ggr i slutet på 70-talet då var 130 kmh rekommenderar hastighet som jag tyckte de flest höll någotlunda Begränsningar var endast vid vägarbete o dylika saker. MVH Hasso |
|
- Marin. VAR åkte du fast någonstans? "Ren" körning på Autobahn eller vid en mack eller nåt? Hur fort gick det? Låg de länge efter? Drog de om och lät dig haka på upp i "taxeringsbar" fart? Jag vill lära mig så mycket som möjligt! :-) Jag har hört att snuten lägger sig i vänsterfilen på ex.vis 120 och när tysken kommer ifatt bakifrån och lägger sig toknära börjar snuten öka långsamt. När de nått en "olaglig" fart skickar de ut stoppskylten genom rutan - Entrapment på låg nivå. Mvh / Micke R P.S. Hur fort man tar sig genom Tyskalnd beror säkert på när på året (semester eller ej) man kör och hur man kör. Sommaren -00: Nürnberg - Malmö (inkl. BMW-åtförs.sstopp, matstopp, köpa-sprit stopp, färja): 11 timmar Sommaren -01: Köln - Hamburg 3 timmar (+40 mil om jag minns rätt) D.S. Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
| Pjotor jag är i tyskland och kör varje år sedan 20 år tillbaka, bla sträckan flensburg-munchen, och där upplever jag inte att det är så långa sträckor som är hastighetsbegränsade. I tyskland finns det en rekomenderad hastighetsbegränsning på 130 km/h om det är den du/ni menar så finns det begränsning. Däremot brukar jag inte åka i tyskland på sommaren utan höst och vår, men det är möjligt att bgränsningarna varierar över året. | |
|
Micke R: Vi rejsade i minst 10km...han körde om mig och ja körde om honom. Vi var uppe i ca 200 när stoppskylten kom fram. Dom jävlarna hade videofilmat hela tiden. Det var flera punkter han fälde mig för, bl.a på 120 stäckor på broar. En annan grej var att jag körde för nära framförvarande bil. Från och med då så håller ja hastigjetsbegränsningana på 120 sträckor. En anna gång torska ja i Österike i utgången på en tunnel.....när ja såg ljuset så trampade jag på. Var uppe i ca 170 i utången och då stog snuten och "lasrade". 180 DEM gick notan på den gångan. Det konstiga är att ja ALDRIG åkt dit för fortkörning i Sverige, men det kommer väl:-) Då är det bara att betala och hålla tyst. |
|
|
- Marin. Fan jag lider med dig. Gu va fult att hålla på och "rejsa" så där. En kompis har bott länge i Tyskland och han har berättat att trafikpoliser är ännu lustigare där än hemma. Det var han som berättade det där med att de ligger till vänster och sedan segar upp i fart. Han tog dessutom körkort i Tyskland och fick inte lära sig tre sek. regeln som vi har här hemma. I tyskland får de lära sig 2-sek.regeln! Jag har stoppats i Sverige men aldrig åkt fast - jag hat sett dem i tid. MEN det är väl bara en tidsfråga... I Nyköping är de värst tycker jag! Mvh / Micke R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.