|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
En snubbe på kneget köpte en Volvo XC90 demobil. Hade den några månader och sålde den sen vidare. Gjorde förmodigen ett väldans ekonomiskt kap! För jag kan inte tänka mig att han berättade för nästa ägare att bilen varit demobil...... Så så kan man göra om man är lömsk...! |
|
|
Jag var för några år sedan på demokörning på Volvo i Umeå. Snacka om att bilarna tuktades den dagen! Toppfartstest på motorvägen, en Renault Megane fick växellådan sönderkörd (det låg skrot i motorrummet och den levde om hemskt), en Renault Spyder snurrade i en korsning (utan skador som tur var), med mera. Renault Meganen var ett kapitel för sig. Jag åkte nämligen med killen som pajade den. Först drog han upp den i 200 km/h på motorvägen, därefter lade han i friläge, svängde in på avfarten, sade "det här var ju kul!" och dunkade in 2:an i 80 km/h! Gissa om det lät illa efter det...han smet när bilen var tillbakalämnad, men smartisen stod ju uppskriven med id och allt! Klyftigt värre... En historia till: BMW i Umeå hade för några år sedan en utlåningsbil, som kunderna kunde använda medan deras egen bil var på service. Det var en 320d. Snacka om sladdrig känsla i den bilen! Inte alls den fasta strama känsla i t ex växling, som man är van vid i en BMW. Jag tror man kan sammanfatta frågan - köpa eller inte köpa demobil - så här: SE UPP!!! De flesta kör som banditer när det bjuds på provkörning av roliga bilar. |
|
|
Givetvis så är inte alla demobilar sönderkörda och det finns givetvis begagnade bilar på marknaden som blivit mer eller mindre misshandlade. När det gäller demobilar så ställer jag mig själv frågan: Varför ta risken? Jämför man ett antal privatägda 1500-milare med ett antal demokörda 1500-milare så är jag övertygad om att demobilarna överlag fått slita betydligt hårdare. Undantag finns givetvis i båda läger. ___ BMWCS #5157 |
|
Helga |
Någon gång på 94-95. Grannen och hans son (19) hade fått korn på en välvårdad E30, 320i -90, delfingrå metallic, shadowline, taklucka, styrservo, sportratt m.m. och ville att jag skulle följa med till bilhandlaren i Malmö. Bara 30 mil T&R...... Han hade ringt på förmiddagen och allt var ok. Bra stämning i bilen ner och hans son tindrade med ögonen. När vi kom ner så blev det ingen provkörning. Under tiden hade den "provkörts" av vissa dårar med följd av en bucklig framskärm, sned stötfångare, krossad strålkastare, stukad framfälg och punktering. Och bilen var i toppskick annars. Sonen grät nästan. Vi körde inom 3 bilhandlare på vägen hem men ingen orkade riktigt bry sej. MVH Helgas man från västkusten. |
| skulle aldrig kiomma på tanken att köpa en demobil. det räcker med att stå utanför lokala ÅF för att se hur en fabriksny bimmer kallstartas och 3sek senare få fullgas av någon bakom-ratten-hjälte...aaargh | |
|
Kan bara instämma... 328án: Länk |
|
|
För att nyansera lite: jag skulle ALDRIG köpa en BMW som gått som demobil. Skulle dock kunna tänka mig att köpa en Volvo V70 2.4/140 som gått som demo. De flesta "demobilar" som Vilvo har är inget annat än förtäckta tjänstebilar, säljarna använder dem privat till någon vill provköra just den modellen. Det är väl ingen hemlighet att BMW har en sällsynt förmåga att locka till sig idioter ... en demokörd prestandabil från BMW står längre ner på min inköpslista än en direktimporterad utan servicebok där alla papper försvunnit ... |
|
| Återförsäljaren har ett helt annat inköpspris på de bilar som de får ta in i butiken som demobilar vilket är den främsta anledningen till att dessa är mycket billigare= Åf har ungefär samma marginal på dessa som de andra bilarna då man kan säga att det tydligen ligger i importörens intresse att det finns bilar i butiken att känna och titta på. Jag har själv köpt två sk demobilar, men dessa har inte rullat en meter då de endast stått ett par veckor i skylten. Ett tips är att höra sig för om dessa skyltexemplar så slipper man vara rädd om bilen behandlats illa. En in- och utvändig besiktning är ju ganska lätt att göra på en sådan bil och priset är ungefär detsamma som en som rullat som provkörningsbil, då ÅF har samma inköpspris på dessa. | |
Jirar |
En bil som stått som utställningsbil säljs inte för samma pris som en demo bil som kan ha gått 1500-2000 mil. Som kund så vet man inte om att en utställningsbil är köpt som demobil, en sån bil säljer man precis som en vanlig nybil. Varför skulle man få köpa en utställningsbil för samma pris som en demo som rullat??? |
| Märk att jag pratar av egen erfarenhet. Orsaken till samma pris på dessa bilar oavsett mil är att återförsäljaren har samma kostnad på dessa bilar till skillnad från bilar som beställs direkt till kund. Detta är svaret jag fått från återförsäljarna själva när jag ifrågasatt prutmånen på ca 20% på en skyltbil jämfört med ca 10% på en beställningsbil. Det finns även skyltbilar som återförsäljaren beställer utanför demoavtal, dessa blir givetvis dyrare. Allt handlar om vad ÅF har fått betala. Prova själv! | |
| Freude am Fahren: Jirar är bilförsäljare så han har också egen erfarenhet i ämnet :-) | |
| Det jag refererar till är återkommande samtal med VD för en BMW-återförsäljare när jag ifrågasatt hans prissättning i samband med nybilsinköp. Intressant att han fyller en av sina trogna kunder med skit, men jag skall ta upp det med honom snart igen då jag åter skall byta kärra. I annat fall måste han väl ha väldigt gott öga till mig när han dubblerar rabatten på en´0 milad butiksbil jämfört med beställningsbil och motiverar det med just de orden jag förmedlat utan att det ligger någon sanning i dessa? I så fall kanske jag får passa mig i framtiden, han kanske är ute efter något annat? | |
|
Den BMW 540iA Touring som jag har nu, köpte farsan 1999, då hade den gått som demobil, tror den hade gått ca 2500 mil då om jag inte missminner mig! Nu har bilen gått ca 14.000 mil, och *ta i trä* inga som helst större problem. Enda som var när farsan köpte den var att det var lite lackskador i huven, men det åtgärdade BMW åt honom! Nästan fullutrustad, och ett bra pris! Sen skulle jag gissa att bilarna servas ganska ordentligt när de går som demobilar! Dock skulle jag nog också vara tveksam, då många bilar nog går hårt! Farsan fick dock samma garantier o allt som på ny BMW, och med fri service o allting, så det var juh inga problem! /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
Jirar |
Tycker du själv inte att det låter helt otroligt,en bil som rullat 0 mil för samma pris som en som rullat 1500mil??? I slutändan vid en försäljning så är ju bilfirman mest intresserade av vinsten på bilen, Sen så är det väl alltid bra att han fått dig att tro att du gjort en kanonaffär. |
|
Jirar: Man betalar juh inte samma pris för en Demobil som för en ny, utan fördelen är just att med den Demobil får man (oftast) ett väldigt förmånligt pris, då de ofta vill bli av med denna bilen, till förmån för nya demobilar! Oftast sitter det trevlig utrustning på dem också! /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
| Det är ju det jag menar: vinsten är densamma för firman oavsett om demobilen är körd 0 eller 500 mil ( vid samma lagertid!) då de har samma inköpspris för dem. Jag har aldrig sagt att bilfirmorna annonserar ut dessa bilar för samma pris! Det är en helt annan sak att man från firman har lättare att få några tusenlappar till i vinstmarginal på en nollmilare än en som gått 500 mil: Vad jag är ute efter är att det ingående värdet är detsamma på båda bilarna och om firman har ett procentuellt vinstmål på varje affär som de inte vill hamna under, har "de råd" att kränga dessa för exakt samma pris, så jag tycker nog att jag gjort några kanonaffärer då min ÅF valt att kränga några 0 milade demobilar för samma pris som de skulle haft 500 mil senare. Han gör ju en lika bra säker affär nu som han skulle ha gjort 500 mil senare och slipper riskera långa lagerkostnader. | |
|
Jaken: Jag tar nog hellre en M3:a som gått som demobil, än en 520 t.ex. De lite värre modellerna låter de juh inte vemsomhelst köra, men de vanliga låter de "vem som helst" köra! /Jocce Forum för digitalfotoentusiaster: Länk |
|
|
Jocce81, Ja, det finns gott om idioter som varvar demobilarna till max innan de har blivit varma osv, oavsett om det är en 520 eller en m3:a. Bara för att inte "vem som helst" får köra bilen betyder det inte att bilen inte misshandlas. En M3:a bjuder in till mer lek än en 520. |
|
Njuren |
Ta tex Förenade Bil i malmö,Fosie. Påfarten till E65an ligger knappt 100meter firman..... M3-testaren tar nog vänster mot highway o familjen tar höger mot stan med 520an.... BMW - i nöd och lust? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.