AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.723

DEMOBILAR : Klipp eller Flipp?

Sida 1 av 2
Njuren
Tjena! En fråga ang demobilar. Ofta så kan man få demobilar till bra pris hos handlare men hur har de egentligen gått? Är det vi "test-förare" som kör in bilarna åt handlarna? Ja menar funderar man på att köpa en tex 325 1100mil som är demokörd så är den ganska hårdkörd? Ja kör som regel oftast en 5minutersvända i stan sen rätt ut på motorvägen när ja provkör.Vissa drar den säkert till det röda redan när de kommit ut från bilhallen..... Hade ni köpt demobil???

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tveksamt...Som du säger så är det nog många som passar på att testa gränserna. 1100 mil med säkert 100 olika förare bakom ratten...

___
BMWCS #5157
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Njuren:
Som du själv säger är det väldigt många som ger max direkt när dom kommer ut från handlarens område. Detta beror väl till stor del på att provkörningstiden ofta är väldigt begränsad. Dvs du hinner inte låta oljer och allt komma upp i arbetstemperatur innan du måste vara tillbaks.
Så jag skulle inte köpa en demobil som körts av kunder dagligen.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller me Andersson_CSI och Programmer. Innen oljorna hunnit komma upp i temp så är ofta provkörningen slut och bilen undrar vad fansom hände när den stär det med rykande däck och bromsar.
Njuren
Herregud, ja kommer aldrig köpa en demobil! 100 olika förare jisses. Har läst att man ska köra lugnt i 200mil innan man kör den till det röda?

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Njuren: Minst 200 mil innen man börjar öka belastningen på motorn gradvis, och inte belasta motorn fullt ut förens efter 700-1000 mil.

Dock ska man veta att många demobilar lever ett lungt och städat liv och rullat i många tusen mil utan problem, möjligen med något högre oljeförbrukning än normalt. Men frågan är om man vill leva med det där "omet"? Å andra sidan är det en risk att köpa vilken begagnad bil som helst. Vissa har fortfarande teorier att en motor skall köras in hårt för att få ut bästa möjliga effekt.

Det enda som lugnar samvetet är att köper man en "vanlig" begagnad bil så har åtminstånde ägare betalat för bilen och därmed kanske tar hand om det något bättre.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej jag skulle inte heller göra detta efter att sett kört/åkt i några 1000/1500 milare som såg ut som dom gått 15.000 och en koppling som kändes som tuggummi bland annat, gissa om det bränns av journalister, inte bara i TV som vi sett div gasglada herrar.

///MVH Hasso
Länk
Njuren
OMG! Defenitivt att ja aldrig ska köpa en demo nu iaf. Hellre en vanlig Beg så man kan kolla ägarna osv.Kan man köra slut på en kopppling så fort?Hur kör man så våldsamt?

Mvh Njuren

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
När jag köpte min Mazda 323F 1999 så sa säljaren att ingen inkörning behövs längre, och det nämndes inget i instruktionsboken om detta heller. Japanerna kanske kör in motorerna innan bilen lev?
/Anders
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Köpte en Audi A4 en gång med 1100 mil på mätarn.
Säljaren sa att den had gått som "VIP bil" på VAGs huvudkontor.
Bara lugnt och fint inga våldsamma provkörningar.

Blev lite förvånad när jag senare fick se min bil på trafikmagasinet när den sladdade runt i konbanan...

Hade i och för sig inga problem med bilen under dom 2 år jag hade den.

MVH/Dan
523-00
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Detta är ju svårt med demo bilar, man vet ju aldrig... det kan också vara så att det är en tjänstebil för någon säljare som kört 400mil och den har demokörts 40mil...tillsammans 440mil. Skulle ni våga köpa den ?

Samtdigit förvånar det mig att så många glatt köper import bilar... HUR vet någon överhuvudtaget i hurdant skick de är... kanske de har varit DEMO bilar för 3år sedan i Tyskland ?
Aldrig att jag köpt en bil om jag visste att den gått som demobil. Anledningarna beskrivs här ovan i diverse inlägg!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
8500rpm's fråga är onekligen intressant. Dessutom, hur säkerställer man att första ägaren kört in bilen på ett bättre sätt ? Jag tvivlar på att alla tjänstebilsägare tänker på såna saker t.ex.
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Bilens skick är det avgörande oavsett om det är demo,import eller "vanlig" begagnad.

Motorerna tål tuffare inkörning än man tror , det är inte belastning som i första hand ger en färsk motor stryk utan det är höga varv under längre tid.Efarenhet jag har från tidigare arbete.

Vad jag har hört behandlas många bilar ganska bryskt i produktion och transporthantering innan de ens är sålda.

Farsan köpte 728-83 demo som jag senare blev ägare till innan jag sålde den 19 år senare , vare sig han eller jag hadde problem med bilen för att den hadde varit demokörd.
Nu har jag importerat en 728-00 som jag är mycket nöjd med.

Således är inte rädd för vare sig demo eller importbil, utan det är skicket som avgör.

Mvh
Janne

Åk ner till skåne o kolla när de lastar av bilarna i Trelleborgs hamn, så ska ni få se på icke-rekommenderad inkörning av nya bilar ;-) När jag va yngre såg jag rena rallytävlingarna på området där bilarna ställs i väntan på vidare transport.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anledningen till att man i huvudtaget vågar köpa en begagnad bil är att man utgår ifrån att en person som betalat för sin bil behandlar den med lite mer respekt än diverse provkörare. Självklart kan man aldrig helgardera sig när man köper begagnat.

Det är inte bara drivlinan som fått mer stryk utan bilen som helhet vilket gör den mindre intressant.

Jag skulle hellre köpa en demokörd E60 520i än en E46 M3. Vissa bilar är mer benägna att ha gasats till tusen än andra.
Helga
Tycker att ALLA som misshandlar nya/nyare bilar, demobilar, hyrbilar, tjänstebilar och även sina egna är några j-a stolpskott/chokladdrycker.
Hörde en gång när 3 killar (18-19) hade kört skiten (som de uttryckte det) av en Saab Aero och skulle vidare till BMW för samma sak. Där fanns en 330 som skulle få bekänna färg.
Ju mindre IQ desto med rpm!

MVH Helgas man från västkusten.
Helga
Glömde tillägga vissa journalister/stolpskott (TV/tidn) som har fyrhjulssladd på grusvägar med (A6/E60) nya bilar.
Och visar detta käckt o glatt på bilder där stenarna yr kring hela bilen.
Jättekäckt med en demobil i 500´klassen. Inte bättre med Panda/Fabia heller.
Man tar sej för pannan och bojkottar dessa tidningar för alltid.
Men har nog inte sett Vi Bilägare eller AMS bröstat sej med dylika foton.

MVH Helgas man från västkusten.
Tacka vet jag Hr Borglund på Trafikmagasinet. När han lutar sig tillbaka, fäller ned solskyddet och placerar ramlösa flaskan i mugghållaren, då vet man att seriös provkörning är på gång :-D

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Angående demobilar brukar annars säljarna vara medvetna om att dessa bilar är tämligen lättsålda och de har därför (oftast) en betydligt lägre prutmån än på en helt ny bil.

Det har jag själv flera erfarenheter av när föräldrarna köpt ny bil. Oftast jämförs listpriset på ny bil kontra demobil. Men i många fall blir prisskillnaden inte så stor vid själva nybilsaffären så att det kan kännas "värt" att veta att man är första ägaren till bilen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Som tidigare nämt så beror det på vad det är för bil, hellre en 520i än en M3:a.

Mina föräldrar har tidigare ägt en bil som gått 1500mil som demo. Ägde den i 5,5år och mätaren stod på ca 14000mil när den såldes, inga slitdelar behövde bytas,inga rep alls, bara vanlig service, tog ingen olja heller. Kopplingen började hugga lite efter 12000mil. Men så var det ju en Volvo 850 2,5se också..

Vi kanske bara hade tur, att den inte var en sunkhög, men det känns lite fel att döma ut en bil bara för attt den gått som demo, kan ju vara kanonfin! Inte säger en fullservicebok och repfri lack att bilen inte tokvarvats med kallmotor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.