|
|
|
|---|---|
|
Hade igår av misstag haft blinkersspaken ilagd när jag parkerat bilen. Döm om min förvåning efter att jag klivit ur bilen och låst den, ser att vänster halvljus står på. OBS bara vänster. Upptäcte sedan att blinkersspaken är ilagd 'nedåt'. Testar lägga i den 'uppåt', då tänds höger halvljus istället! observera att detta fenomen inträffar bara då tändningen är avstängd, annars fungerar blinkersen som de ska förstås. Undrar om ni andra har samma problem? Kanske existerar på andra modeller också, vad vet jag? Hur som helst vore det ju olustigt att komma tillbaka till bilen för att upptäcka, att batteriet är slut... Confucious say: Man who run behind car get exhausted. | |
|
Är det inte parkeringsljuset som är på??? Är bilen importerad? Vet ej om det funkar så på svensksålda bilar men mina 3 senaste bilar (2 BMW + 1 VW) som alla varit importerade från Tyskland har haft denna funktion så det är inget fel. ___ BMWCS #5157 |
|
| Det är en finnes som finns på alla bilar oavsett märke i tyskland,om du står parkerad på ett lite svårupptäckt ställe så lägger du ner eller upp blinkerspaken så ser dina med trafikanter dig i mörkret och kör inte in i dig förhoppninsvis. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Precis som B-M ovan säger så är det en normalfunktion som funnits på tyska biler sedan urminnes tider eller så länge jag minns men det är väl nästan samma sak: D ///MVH Hasso Länk |
|
En mycket fiffig och bra finnes som jag har haft stor användning av när jag tex kör till fd Jugoslavien, tjeckien, polen, ungern där trafiken är inte det bästa på vissta ställen i mörker när man ska parkera eller nåt. Mvh Dragolito |
|
| Som liten parentes , när min farfar från Tyskland kom till och besökte Sverige första gången -95 till friidrotts vm,så var han mäkta imponerad över att det var så upplyst med gatlampor överallt även i små samhällen,det är inte alls lika välfrekventerat med gatlysen på mindre orter i Tyskland. | |
|
Hm, okej, tack för svar! Följdfråga: antar att ljuset släcker sig självt efter en tid så att inte batteriet urladdas? Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
Nej det gör den inte men har du ett fräscht batteri så kan du nog ha på den länge utan att du blir utan ström.Jag har då haft på min över natten utan problem. Hasso!! grattis på 30års dagen i efterskott förövrigt. |
|
|
Är det en finnes, trodde det var en bugg i logiken =) Blev bra förvånad när jag såg det på e21an, så tydligen har det funnits bra länge =) |
|
| Jäklar vad bra - jag hade inte en aning om denna funktion! Tack för kommentaren BM. | |
|
Jag har samma finess på min merca från 1970, på E46:an har jag även en funtion som heter "följ mig hem", det innebär att halvljuset lyser nån minut om jag trycker på ljustutan efter att jag stängt av tändningen. BMW CS #5206 |
|
| Det här blir ju bara bättre och bättre. Små finesser som jag helt har missat. Det blir till att lusläsa instruktionsboken ikväll. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.