|
|
|
|---|---|
|
Ja, jag tillhör en av de där som inte vet hur lagar och regler fungerar i Sverige utan förutsättningslöst tror att alla är som en själv dvs ärlig och tar ansvar för sina missar. I alla fall så har jag fått hem en z3 från tyskland via en förmedlare i nordvästra skåne (kolla med mig om ni funderar på att handla från nån i den regionen) som inte lyckats få med sig serviceboken. Har haft bilen inne hos Påarps bilservice (som varit mycket hjälpsamma, ska ni handla så kontakta dem i första hand) som verifierat att bilens skick och utrustning verkar stämma med vad jag fått veta innan köpet. Detta hjälper mig ju dock inte om jag ska sälja bilen om nåt år då serviceboken är ett måste. Nån som vet hur jag får tag i servicepappren får Tyskland? Ringer man verkstaden eller finns det nåt centralt register? Snälla, inga inlägg om hur viktigt det är att kolla upp förmedlare innan köpet. Det är jag mycket medveten om nu men nu är det ju så dags. Tack på förhand... /Strulpelle | |
| Prova att via bmw få ett urdrag om vilka service/garantiåtgärder som gjorts. På så vis borde du kunna spåra historiken. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag anser att om du har blivit lovad en servicebok till bilen och får den levererad utan så skulle jag lämna tillbaka bilen. Utan tvekan. En bil utan bok, eller jämförbar dokumentation, är värd kanske 10-20' mindre. Att återskapa en borttappad bok är svårt, men går om du pratar tyska. Ring till sista ägare i Tyskland (för du fick väl kopia på det tyska regbeviset?) och fråga! Ibland är de hjälpsamma, ibland inte. Om inte, ring till ägaren innan. Någon måste ju veta var bilen servades. Om bilen visar sig vara skruvad så är det bara att stämma förmedlaren. Jag hoppas att du i alla fall köpt den av en firma, inte en "privatförmedlare". Du får gärna maila mig privat, eftersom jag har mina aningar om vem det kan vara.... Mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.