AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
409

INFO OM 524 tds touring

mikael noren
FUNDERAR PÅ ATT BYTA TILL DISEL

VAD KOSTAR SKATTEN PÅ E34 TOURING 93-94
VAD DRAR EN SÅN . ÄR DET NÅGRA NAKDELAR
ATT KÖRA DISEL? KÖR CA 6000MIl PER ÅR

JAG TROR ATT DOM HAR 143 hk org HUR MYCKET
FÅR MAN UT OM MAN CHIPTRIMMAR EN SÅN
OCH VAD DRAR DEN DÅ??

TILL SIST VAD FÅR MAN GE FÖR EN 524tdst -93-94
ca 16-20000mil FULLUTR

TACKSAM FÖR SVAR

KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Skatten kostar 7500:- betydligt mindre om man lastbilsreggar... Nackdelar? svårstartat vid kyla.. i alla fall min, får se när jag har bytt glödstift
reservdelar brukar vara lite dyrare till dieseln
jag har kcr-chip skall ge ca 170 hk och 320 Nm tror jag
Min drar ca 1,2 många kallstarter och automat.. Tror att det är för mycket, då den gick väldigt slött innan jag chippade den
Jag gav 62 för min 93, med allt utom skinn.

mvh Stoffe
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Hej
Min drog 0,75-0,8 innan byte av bakre skivor + handbromsbackar. Nu tar den 0,65-0,7.
Rosten mellan belägg och back gjorde att dessa låg på.
Salt kanske ger bra vägar men inte bra bromsar!
Min är ochså lite svårflörtad vid minusgrader , har ej kollat stiften och jag vet att batteriet är dåligt.

W
mikael noren
tack för alla svar men 1,2 l/mil är det väldigt mycket
0,7-0,8 låter rimligt eller?

det beror kanske hur tung man är på högern

he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Min 525tds -98 tar oftast mellan 0,7-0,8 l/mil vid landsvägskörning. Har kört Junsele-Sundsvall (19 mil) på 0,67 l/mil, normal körning - nästan lagligt.

Har chiptrimmat den med KCR-box och fick uppgifter av montören att det skulle ge ca 173 hk och 340 Nm i vridmoment. Kände i alla fall skillnad! Effekten beror ju lite på hur mycket man skruvar på boxen ;-)

Har inte upplevt några svårigheter att starta bilen, men den är ju relativt ny också men med 16.500 mil på mätaren.

Kör du 6.000 mil/år bör du definitivt ha en diesel!

Den dieselvariant på 143 hk som fanns vid de åren du pratar om heter 525tds. 524td fanns vad jag vet bara på 80-talet. Men oavsett vad den heter så upplever jag den som en mycket härlig maskin att köra, särskilt tillsammans med automalåda. Se bara till att insprutningspumpen är frisk. Om den går sönder blir det inte billigt, 15'-16' har jag för mig att brorsan ska få betala för att få den bytt då det tydligen inte var någon idé att laga den.

Till sist så tror jag inte att du får fler läsare på tråden bara för att du skriver med versaler, stora bokstäver. Tvärtom tror jag att de blir färre då det är mycket jobbigare att läsa en text med enbart versaler.

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.