AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.001

325 vs 328

Em
121
Emilioh
320iM -01
vad är det för skillnad på 325:ans senaste motor och 328:ans senaste motor (193hk). nån som har kört båda eller bara vet kan ju kommentera bränsleförbrukningen, volymen osv.
tacksam för svar!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
325:an är en nyare motor, adaptiv styrning dubbla avgasrör hela vägen vilket gör att den motorn låter trevligare.

328:an har ju lite större volym men känns knappst. Bensinförbrukningen borde vara bättre på 325:an i och med den adaptiva motor styrningen som anpassar sig efter föraren och hanses högra fot.

328 eller 325 i detta fall skulle jag valt 325 motorn.

Någon kan säkert fylla på med mera tekniska detaljer.

Mvh
Kristian
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Efter att ha ägt en av dom och kört den andra en del så måste jag säga att om jag fick välja motor i en E46 så skulle jag utan tvekan välja 328:an. Volymen känns. Enda negativa är ljudet, där 325:an låter avsevärt mycket trevligare.
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
tror nog att soppa förbrukningen är nästan reducerad med större motor so lättare driver samma kaross. Försäkring är ju dyrare om inget annat men 328 rär ju fint faktist självklrat är det skilnader och 2.8L och 2.5L tror nog alla här iaf skulle utan tvekan nappa på en ny 328 före en ny 325 (då utgår man ifrån att inga modifieringar har gjorts utan båda bilar i standard utförande)
Da
98
Dalibor
328i e36
hade en 325 innan och nu har jag 328. jag kan säga att 328:an e så fan mkt roligare bil! plus att kostnaderna e lika när det gäller service, försäkring och jag tor att reservdelar e oxå i samma pris där. juste sen drar 328 en deciliter mindre oxå :D

Better Make Way!
Em
121
Emilioh
320iM -01
Dalibor: Jag snackar om senaste motorerna som sitter på E46 =)
Personligen hade jag valt M54 2.5 framför M52TU 2.8.

Som alf så klokt skriver så har M54an adaptiv motorstyrning och har ett mycket goare och mulligare 6 cyl ljud. De är dubbla rör hela vägen bak vilket verkligen höjer trivslen i coupen om man tycker om bilar/motorer.
M54an i 2.5 liters utförande lär dessutom vara klart mindre törstig än 328an. Prestandaskillnaden är försumbar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.