AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
704

Värdering 330Ci -01 SV

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är lite undrande över en bil som rent värderingsmässigt är lite "schizo".

Bilen är en svensksåld BMW 330Ci -01. Bilen har 1 tidigare ägare.

* Svart
* M-Aerodynamikpaket II
* Glastaklucka
* Sportstolar i mocka (hur påverkar detta värdet?)
* Elstolar
* Multifunktionsratt ///M-sportratt
* HK-ljud
* Regnsensor
* Rullgardinbak
* Stolsvärme fram
* CD-växlare

Bilen har rullat långt 9800 mil. Detta i kombination med att bilen har mockaklädsel (vilket jag personligen tycker är väldigt snygg i kombination med kolfiberinredningen) och hur det nu påverkar andrahandsvärdet? Hyffsat välutrustad och det enda jag saknar i den är Navigation och PDC. Plus för färgen och M-aerodynamikpaket II samt M3 speglar på.

Något som vågar sig på en gissning vad bilen kan gå loss på? Utrustningen är plus samt färg och 18" BBS lemans + 17" vinterhjul. Men minus för mocka och högt miltal?

li
1.959
liste
535i -89
Mockaklädseln är plus för vissa och minus för andra, så den har jag inte lagt så fasligt stor vikt vid. Samma sak med mätarställningen - är inte onormalt hög och fortfarande på "rätt sida" 10.000. Trevligt utrustad och målgruppen uppskattar med säkerhet BBS-hjulen.

Skulle tippa på ett slutpris runt 230.000:-.
Stolsvärme ingår i kalltlandspaketet och är således standard.
Coupen har även elstolar standard.

Utrustningen är god, och den har alla attribut som gör den het på beg marknaden. Jag har dock aldrig sett en 330 med "helmocka" eller är de någon 50/50 variant med tyg?

Väldigt vackert är det med m-sportpaket II och jag instämmer med liste kring 230 kkr.

Har bilen DSC? Det var nämligen inte standard 01.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
wendtan: Jag utgår ifrån att bilen har DSC, men är värt att kollas upp. Och ja det är 50/50 tyg/mocka (finns det 100% mockaklädsel?) Jag har begärt utrustningslista från BMW så jag bör få en bättre uppfattning idag exakt vad bilen har.

Ingen som reagerar på de något "höga" milen? Allt är relativt men eftersom jag kör 2500 mil om året så kommer man snabbt upp i mil som avskräcker folk. Fast det kanske väger upp endel att bilen är svensksåld.

Förutom länkarmar (som det verkar finnas delade meningar om) så har jag inte kunnat läsa mig till något specifikt 330 problem. 01/08 och snart 10.000 mil finns det någon goodwill kvar?

För att köp ska vara intressant så ska bilen ha DSC och tyvärr är original cd-spelare utbytt mot monster MP3 dito. Den skall bytas tillbaka mot original.
Acey: Det där är alltid en avvägning man får göra, jag prioriterade bort till exempel m-sportpaket och H.K när jag hittade min 330. Det innebär att jag nu till våren eftermonterar m-sportpaketet. H.k kommer jag inte eftermontera (pga att det inte är mycket o hänga i granen) utan de blir en eftermarknads lösning från Focal.
Det känns som att när en bil i den prisklassen passerat 15 k mil så blir värdetappet påtagligt stort.
Min bil hade rullat 1800 mil vid inköpstillfället och var i klockrent skick, de var framförallt därför jag inte tvekade. Att vissa eftermonteringskostnader blir sura, är inte kul, men de känns som man iaf är på säkra sidan gällande miltalet.

Det finns helmocca, men de är individual(väldigt läckert kan jag lova)

Någon Goodwill finns inte vid 10 kmil, tyvärr.
Det du kan kolla upp är att kondensator/kylfläkten blivit bytt vid garantiårgärd. Men de skall den vara vid det miltalet.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: Ja precis, avvägningen får vara pris. Det jag saknar är navi, men den lösningen du använder är inte helt fel. Jag kommer få loss bilen under 230.000. Alternativet är att äga bilen under ungefär ett år vilket borde ett miltal mellan 11-12.000 mil. Vilket då inte känns så farligt. Värdetapp får man räkna med, men förhoppningsvis inte så enormt om jag kan få loss bilen en bit under 230.000. Jag värderar bilen högre för att den är svensksåld än 2000 mil färre på mätaren.

Det jag gillar med mocka är att man sitter bättre i bilen, dock tyckerjag inte halvmocka är riktigt lika snyggt som helskinn. Men det är en smaksak.

Vilken service bör vara den nästa runt 10.000 mil?
Jag måste säga att Destinator 3 är helt superbt, svenskt interface som inte går att få på bmws navi samt en grym rörelsefrihet då handdatorn går att surfa ifrån med GRPS osv.
Bra inställningsmöjligheter vy mässigt, samt möjligheten att lägga rutter får mig att troligtvis välja bort orginal navi även i nästa bil.

Nästa service kommer bli inspektion2 där tändstift osv bytas.
Kostnad runt 4500-5000 kr.

Jag håller med dig fullständigt kring ditt resonomang kring svensk sålt. De är i princip omöjligt att få igenom någon slags garanti reparation på en importbil. I mitt fall har jag haft klar fördel av att välja svensksålt i samband med strul.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.