AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.764

Bakljus färgade svart, vågar man ta bort!

Sida 1 av 2
den jag köpte bilen av hade "tyvärr enligt min uppfattning" färgat hela bakljusen med någon svart färg. Nu undrar jag om man kan prova och ta bort denna färg med något medel?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Risken finns att de kan tappa i färgen men du måste ändå göra det innan besiktning.

Bilen: Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
det finns speciellt medel för att ta bort sådan toning, kolla hos nån vanlig bildelskedja. Jag har en sort som heter EX-MEK tror jag, det funkar perfekt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns en speciell stripper/remover till den typen av färg.
Annars kan man ta det lite försiktigt med t.ex. Aceton, fast långvarig kontakt kan bleka glaset eller göra det mjölkigt i ytan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ok, tack för svaren. Ska genast försöka ta bort färgen.
Jag har faktiskt besiktigat den så, ingen anmärkning denna gången.
En annons här på autopower säljer vita plastbitar till E32:ans blinkers (billigare än vad jag sett innnan), någon som bytt på detta sätt?
Jesperado!
Kollade på din 750 och det ser ut som om du gjort något med dina blinkers bak på de första bilderna. De är inte vita och inte gula vad jag kan se?!
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Testa bromsvätska, underskattat som färgborttagare och fungerar på plast utan att missfärga.
Det bästa är sprayen. Spruta på, vänta nån sekund, sedan torka av. Finns på Micro, ligger runt 50 kroner.
Testa med högtryckstvätt först utan värme går inte det testa med värme det funkade utmärkt på en Nissan Sunny varken plastlister eller bilenslack lossnade inga problem!

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Yoko: De är lackerade i bilens färg. En smaksak såklart, men jag tycker det är snyggt.

Jeppe

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kan använda cleaner eller rubbing för att få bort det. Det blir en del gnidande, men sedan blir det blankt och fint.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ok, börjar med rubbing.
Jesperado: vad säger besiktningen om det?
Tyckte det var snyggt!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Yoko: Det finns ingenting att säga om det, de används inte som körriktningsvisare längre...

Jeppe

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det här var ju lite matnyttig info, min bil har ett tonat bakljus och ett normalt. (ser mysko ut minst sagt) Det får bli att gå ut och testa lite.

//Magnus

Började med rubbing men snart fick jag gå över till min sambo´s nailremover!! Färgen satt ganska bra, nu är det nästan borta. Problemet är att om lite finns kvar reflekterar det över en stor yta. Tar man starkare vätskor gäller det som Jesperado skriver att det inte stannar för länge, det blir mjölkigt. Torka av så fort det med polish eller liknande.
Ik
223
Ika
525i -88
Yoko råkade kolla på din lista över utrustning och längst ner står:
997 Ej krockad

Är den en utrustningskod? finns det bilar som säljs nya krockade?

Länk
Kan ju inte vara så, jag hittade koderna på Internet och har säkert missat denna då jag kopierade rakt av. Jag har inte reflekterat över det förrän du påpekar det, så den koden kan ju inte finnas, eller?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Åter efter lite praktisk tester.
Autosol: Funkar bra om man orkar gnida i en vecka eller nått, jag tröttna efter några minuter då jag fått fram 1cm^2 ren plast. Maskinpolering?
Bromsvätska: Blaska på, låt verka några minuter, torka bort och tvätta rent. Klart. Rensa min testyta på 5 minuter utan att jag slet ett dugg, verkar mycket lovande. OBS, få inget på bilens lack bara...! Demontering av lyset rekomenderas.

//Magnus

Provade med bromsvätska oxå, men lät det inte verka. Hade ju varit mycket enklare, för även med aceton var jag tvungen att gnida ganska rejält.
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Jesperado: vad använder du som körriktningsvisare nu då. Kan det vara bakljusen??

//Ville
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
power_1333: Nej, jag använder backningsstrålkastarna som körriktningsvisare. Det är bara att byta till orange-gula glödlampor och koppla om i lamphållarna...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.