|
|
|
|---|---|
|
Tänkte serva min bil före jag sätter den i vinterförvar. Tänkte byta växellådsoljan, bakaxel och motor oljan. Växellådsoljan och bakaxel tar jag från BMW, alltså den dom rekommenderar. Men till motorn tänkte jag ta nån annan än den jag kör med nu. Har hittills kört på 10W40 BMW highpower special oil eller vad den nu heter. Men den tar lite olja 1Liter på 1000mil. Och sen får jag också fel meddelande om bilen har stått över natten och jag startar den då det är kallt. Det tar tydligen för länge före olje trycket blir tillräckligt högt så det kommer "Engine oil press" som lyser i en minut ungefär före det far bort. Så kan ni rekommendera nån annan bra olja som kanske skulle vara bättre? Sen tänkte jag köpa nya tändstift men undrar vilka jag skall ta. Är Bosch tändstiftena som står i manualen bäst eller skall jag satsa på några andra bättre? Är det nåt annat ni rekommenderar att göra så här före jag sätter den i vinterdvala? Alltså nån viktigt olja/slit del som borde bytas? P.S. Säg inte att jag skall söka för jag har inte hittat nåt om oljan till just 3,6 liters motorn. | |
|
Jag rekommenderar att du köper stiften hos BMW. De är inte dyrare än t ex Mekonomen och då får du stift som garanterat fungerar bra i din motor. M-motorerna kan vara rätt tjuriga om man använder tändstift utöver de som är rekommenderade av BMW. Olja: En helsyntetisk olja! Följande klassningar bör oljan ha: SAE 5W40 eller kanske 5W50 API SJ eller SL ACEA A3 Ovanstående oljekvalitet är mycket bättre än den bästa oljan hade när din bil tillverkades! Om du fortfarande får varningar om lågt oljetryck efter olje- och oljefilterbyte, får du börja felsöka. Det kan vara backventilen i oljefilterhuset som är dålig och dränerar ner oljan i tråget... Oljan bör bytas innan du ställer av bilen för vintern. För övriga åtgärder vid vinterförvaring, rekommenderar jag att du använder "Sök inlägg" Länk , det finns ganska många och uttömmande trådar om vad du bör och inte bör göra... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur är det med Castrol 10w60 TXS eller vad den nu hette. Har läst mycket här på forumet att den skall vara bra, men är den ok till min maskin? Tack på förhand. | |
|
Om du kör mycket hårt, kan det vara en bra olja (Castrol TWS). Men om du kör mer "normalt" är det mer fördelar med en olja som har lite lägre viskositet. Den börjar cirkulera snabbare och minskar slitaget vid kallstart. Med tanke på att du verkar ha problem att få upp oljetrycket vid kallstart, skulle jag personligen föredra en 5W40-olja före en 10W60-olja... Oljefilter skall man alltid byta vid oljebyte och jag rekommenderar att du köper det hos BMW, då får du rätt kvalitet. Priset är inte högre än hos t ex Mekonomen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| OK 5W50 får det bli. Nån skillnad på märke? | |
|
Oj jag blir galen. Var och surfade lite och Castrol rekommenderar tre olika. Vad är skillnaden? 1.Formula RS 0W/40 2.GTX Magnatec 5W/40 3.GTX 5 Lightec 10W/40 Den där första siffran är väl viskositeten? Men vad betyder det i praktiken? Sorry om jag verkar gnällig men jag vill verkligen ha den bästa passande oljan till min motor. |
|
|
Lite skillnad är det alltid mellan olika oljor, men om du har ovanstående klassningar på oljan, är det en mycket bra olja! Köp INTE Biltemas 5W50-olja, den är betydligt sämre än deras 5W40-olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| OK, tusen tack för att du orkar svara på mina amatör frågor. Imorgon skall jag fara och terrorisera dom på BMW verkstaden här i stan, blir väl nog Formula RS 0W/40. | |
|
Hade fönstret öppet lite för länge och missade ditt sista inlägg innan jag svarade... Av de rekommenderade oljorna som Castrol föreslår, skulle jag tveklöst använda RS, som är den enda "riktiga" syntetoljan av de du listade! Första siffran är oljans kallviskositet (kallegenskaper), lägre siffra är en olja som fungerar bättre när det är kallt. W:et anger att oljan kan användas under "vinterförhållande", den klassningen har nästan alla oljor på marknaden. Andra siffran är oljans viskositet när den är varm (100 grader C), ett högre värde är en olja som är tjockare när den är varm. Dock är inte ett högt varmviskositetsvärde eller ett lågt kallviskositetsvärde i sig någon garanti för att oljan har en hög kvalitet! Kvaliteten utläser man grovt genom att kolla API- och ACEA-klassningarna. Det finns mängder av olika standardiserade tester som alla oljor genomgår när de klassas, ofta redovisar oljebolagen bara några av testresultaten i sina produktdatablad. För en "vanlig" konsument räcker API- och ACEA-klassningarna väl! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ufo777: Köp oljan och ta med dig den till verkstan istället. Såg att Mekonomen har sänkt priset på Shell Helix Ultra 5W-40 (API SL) till 399:-, annars har Micro en helsyntetisk Valvoline 5W-40 (API SL) som också kostar 399:-. Castrol 0W-40 kostar flis på Mekonomen: Dunk 4 liter 679:- Mvh |
|
|
Ufo777:Körde Statoil F1 5W-50(API SL) i min fd 3.6:a utan problem!Numera använder jag mig av Castrol RS 10W-60 men vid nästa oljebyte blir det Castrol TWS tror jag då en kille på forumet säljer denna olja "billigt"(10L för 1250:-).Jag gav nästan 1500:- för 8L RS 10W-60,och även om TWS inte har lika hög "klassning" som RS så fanns det inte ens så bra oljor när min bil tillverkades så den duger säkert alldeles utmärkt:).Vad beträffar olja till diff växellåda kan man köpa dessa på Mekonomen!!Har för mig att det är Transmax(ATF) till växellådan o SAF-XJ(eller va de SAF-XO??) till diffen!I vart fall så finns det listor man kan gå på hos Mekonomen!Filter föredrar jag original elle Mahle/Knecht(originaltillverkare har ja för mig).När det gäller tändtstift så är original ett "säkert" kort!Fast jag själv kör inte original utan ett helt annat "okänt" märke o faktum e att de små ryckningarna många M5 3.8 har kring 1700-2200rpm e nästan helt borta(vill inte säga HELT för de e mycket svårt o avgöra om det är vägen som är ojämn eller om det är motorn som rycker hårfint ibland,kör på 19" så då känns varenda liten sten...)I vart fall rycken borta till 99%,facit får jag nog först när ja sätter på original däcken igen,vilket inte kommer ske:-). "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Kommer inte att ta den till verkstaden. Finns två orsaker. 1. Dom kan inte sin sak. Visst dom klarar av att byta olja men inte mycket mer, fast det är en BMW verkstad. Dom klarade inte av att ställa in ventilspelet på min bil. Så nej tack. 2. Varför betala för nåt man kan göra själv, då vet jag att det blir ordentligt gjort. Istället lagar jag dom pengarna på en bra olja. Lite synd att det inte står i profilen varifrån man är. Jag är alltså från Finland så jag kan inte köpa nåt på mekonomen. men tack för förslaget. |
|
|
Ok, ska kika på profilen nästa gång... =) Håller med om att det oftast är att föredra att byta själv. |
|
|
OT: Nej jag menade inte så. Alltså jag tycker det är synd att det inte står "location" direkt under namnet. Inte går jag heller in i profilen och kollar på dom som svarar i min tråd. Så jag säger inte att du gjorde fel, tycker forumet skulle kunna ha den funtionen. Då dom skulle ställa in ventilspelet så var det enda man fick var: 2 dagar utan bil och sen sönder bruten kåpa (den det står M POWER på). + dåligt bemötande av vissa i personalen. |
|
| Hur är det med luftfiltret. Skall man ta orginal eller löns det att köpa exempelvis K&N? Värt pengarna, några extra hästar kan man väl knappast räkna med. Hur blir ljudet med K&N insats filter, vill inte ha ett öppet. | |
|
Net det gör du rätt i, öppet filter till M5 E34 är bara skräp! Effektförlust på 18hk berättade en forumanvändare för mig att han hade uppmätt med sånt filter. Tycker du ska ta original, fast i och för sig håller K&N filtret längre, det beror nog på under vilka omständigheter du kör, ljudet blir väl något råare, men inte stor skillnad. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Tror knappast att man förlorar effekt på grund av annat filter. Det som är nackdelen är väl att det släpper igenom mera luft (även smuts) än orginal filtret? Så att man skulle förlora 18hk förstår jag inte hur det skulle kunna vara möjligt. Kanske om han hade monterat ett öppet filter på fel sätt=får i sig varm luft. Tror nog jag använder orginal. P.S. Tack för alla snabba och bra svar jag har fått av allihopa. |
|
|
Tänkte lyfta tråden med en ny fråga...Tändstift. Vilka skall man använda? Dom som BMW rekommenderar eller finns det några andra som är bättre. Tycker det är så många som talar om NGK hela tiden men dom rekommenderar ju Bosch stift till M5:an. Är NGK:na till M3:or? Sen vill jag passa på att tacka Johan B för hjälp i att välja rätt olja. Satte i Formula RS 0W40 i helgen och nu får jag direkt olje tryck. Olje lampan flashar bara till nu. Förut fick jag ju engine oil press meddelande ibland då bilen stått över natten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.