AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.596

Kall knackande 320 E46, vad fel?

Har precis införskaffat en 320 -01 (7000mil) och har märkt ett knackande ljud från motorn, likt en dieselmotor, när den är kall. Öppnar man huven är det mer diffust men jag tycker det låter som det kommer framifrån/underifrån men inte säker. När bilen börjar bli varm försvinner det gradvis för att sedan helt försvinna. Någon som känner igen detta? Har sökt men inte hittat något liknande.
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Jag har samma fenomen när motorn är kallt. Jag rusade till BMW verkstan direkt när jag köpte den för två år sedan för att jag trodde att motorn var paj (man har läst så mycket om vanosen) men det hela resulterade i ett gott skratt från mekanikerns sida. De säger att det är fullt normalt när motorn är kallt . Jag har lyckats lokalisera ljudet vilket är ett skramlande ljud (rap-rap-rap) till olja pumpen .
Mekanikern sa att BMW överhuvudtaget får låta konstigt så länge det konstiga ljudet försvinner när oljan blir varm.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inget normalt ljud att motorn knackar när den är kall!

Det finns ett servicemeddelande hos BMW att oljepumpen för oljud på en del M52TU-motorer (vet inte om det även gäller M54). Iofs är felet inte något som ger mer än just missljud, men det skall inte vara så...

Om man fortfarande har garanti på bilen, bör BMW åtgärda detta om man påpekar problemet.
Kanske kan det gå på good-will i andra fall.

Att säga att motorn "får låta konstigt så länge ljudet försvinner när motorn är varm", tycker jag personligen vittnar om en konstig inställning....eller försöker de förvissa sig om kunder när motorerna kanske går sönder lite längre fram?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Johan B , låter den på din 320?De sa även att det just låter och är inget fel förutom rasslandet. Kan man få det åtgärdat på maskinskadagarantin som man har upp till 10000 mil eller 6 år?
Kan oljepumpen ge upp tidigare pga rasslandet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min motor är helt tyst! (så tyst en motor nu kan bli...)

Vet ej om maskinskadegarantin tar det...kolla med ditt försäkringsbolag!

Tror iofs inte att oljepumpens livslängd blir kortare om det är det ljudet som BMW:s servicemeddelande handlar om.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Service meddelandet angående missljudet från oljepumpen gäller endast 98-99 års modell på M52TU. De är ett "skönhetsfel" dvs det har inga mekaniska påföljder.

Lalin: Har din bil 2 liters eller 2.2 liters sexan?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: det är 2,2l motorn, skrev att den är en 2001 men den är nog egentligen en 2000 när jag tänker efter, uttagen december 2000.

BMWbomi: Du har inte gjort något åt ditt knackande eller?

Någon som vet om det är dyrt att byta oljepumpen?

Det händer att den dör av sig själv ibland oxå, inte så ofta men det händer. Typ som att tomgången går ner på så låga varv att den dör, tex när man stannar vid ett rödljus. Kan dessa problem ha med varandra att göra?

BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Lalin: Mekanikern frågade mig om jag ville få bort rasslandet men han kunde inte ge mig ngt pris. Det beror på hur många delar de skulle plocka bort för lokalisera felet, så jag lät den vara. Egentligen så stör den inte mig så...Jag "ser " ljudet som en mätare när oljan har blivit varm, för att då försvinner det, så att man kan dra på om man vill.
BM
47
BMWbomi
320 sedan -00
Glömde bara säga jag har inte samma motor som du . Jag har 150 hästars 2 liters motor så ljudet behöver inte komma från samma ställe.Det är bättre att kolla upp den.
Va på BMW, dom nämnde ventillyftarna och att det är svårt att säga utan att lyssna på den, får väl ta och lämna in den så dom kan lyssna på den kall. Dom körde en koll/test/diagnos (eller vad det kallas) på den oxå och hittade inga fel (fick mjukvaran uppgraderad på köpet).

Är det vanligt att ventillyftarna börjar bli kassa redan efter 7000 mil på en e46:a? Oljan är precis bytt så det bör inte bero på den heller. Har sökt endel om ämnet men det handlar mest om äldre bilar/modeller.

Ingen som vet....?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.