AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
816

Dålig värme

Har lite dålig värme i bilen, har inte AC, finns det något "standardfel" ska byta microfilter då jag får tid. Finns det något annat jag kan göra. Motorn har normal temperatur.

-ridern-

525i 1990 24V
jo
73
joh
M535iA -87
Ett "standardfel" är att magnetventilerna som styr vattnet till värmepaketet kärvar/hänger sig. Sitter på torpeden framför föraren. Annars kan det vara termostaten. Det kan även spöka om kylvattennivån är för låg, kan räcka att det fattas knappt en liter. Om microfiltret är tätt så blir det inget "flås" i systemet så kommer det bra med KALL luft så borde inte microfiltret vara boven. Kan dock vara en bra idé att byta ändå med jämna intervall.

mvh /joh
Kan man renovera denna magnetventil, rengöra osv? Kylvattennivån e ok, iaf då man tittar i kylaren och dess markering, dock så varnar den för låg kylvätskenivå. Någon som vet vart den givaren sitter?

-ridern-

525i 1990 24V
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag fick en enorm värmeförbättring när jag bytte termostaten.
Un
45
Unior
525 -91 E34
Givaren för kylvattenivån sitter underifrån upp i expansionskärlet. Inte alls svår att byta & inga stora pengar heller!

Wilden
jag har oxå dåligt med värme i bilen + att det kommer in kalluft från handbromsen!.ÄR det nå´n som vet vad vredet med röd och blå symbol har för funktion
(händer absolut inget när man vrider på det)det kommer bara kalluft från uttaget
Deimos:visade temp.mätaren att vattnet inte fick rätt
temp.???
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
På vissa E34 (kanske beroende på AC eller ej) cirkulerar vattnet till värmepaketet med hjälp av en elektrisk vattenpump, om denna är defekt får man dålig värme + att det tar väldigt långt tid innan värmen kommer, finns det dessutom luft i systemet så får man ingen värme alls pga "självtrycket" inte orkar cirkulera vattnet. Denna pump sitter i motorrummet vid ventilerna som öppnar och stänger vattnet till värmepaketet. Kostar 1090:- hos BMW (nyligen bytt).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.