|
|
|
|---|---|
|
Besiktade idag... Spindelled glapp. Någon som mekat själv som kan dela med sig av ev tips? Har beställd del, det blir ny bärarm då själva leden inte är en lös reservdel (1875:-). Som sagt vad ska man tänka på. Dessutom någon som vet av någon info ute på nätet med mekartips, spränkskisser etc. | |
//Andy |
Hejsan! Jag bytte på min 323i e21:a, vilken har samma konstruktion (1200 kr hos BMW). Vad är det för tips du söker? Se till att spänna ihop krängningshämmarstaget (om det nu är likadant som på min) ordentligt bara, innan du lossar på bultarna till det. Det gör du lämpligast i så fall med ett kraftigt spännband! Lycka till!! //Andy |
BmwE46_320 |
Hade samma problem på min 320-99, var spindelled samt länkarmar som var glapp i (förarsidan). Fick detta lagat för 980 sek utav BMW Alingsås, enl BMW är detta fabriksfel och drabbade skall endast betala en liten del utav kostnaden. Bytte på båda sidorna samt en hjulinställning! Ring till generalagenten i Solna och fråga, så kanske de kan lösa detta på garanti! OMBS min har endast gått 2500mil. |
| "Min" BMW verkstad kunde bara hjälpa till att sälja delarna. Eftersom bilen är direktimport så ställer BMW bara upp med 1 års garanti. Om det hade varit en Svensksåld bil så hade de bytt på "garanti". Man frågar sig vad de tänker med - hos generalagent det vill säga. Alla BMW kommer vällan från utlandet eller? | |
|
Diskreminerar dom adopterade vagnar? :) Jag fick undere länkarmslagring på vä och hö sida bytt på godvill. P.S Svensk född bil men monterad i tyskland :) |
|
BmwE46_320 |
min är dansk-imp, men de gick med på det iaf.?! |
| Har pratat med Solna. Bilen är nu mer än 3år. Då gäller inte Goodwill. | |
|
Jag hade vibrationer i ratten, lämnade in bilen hos BMW, fick besked att länkarmar fram måste bytas för 8000kr + 3000kr förnya skivbromsar fram. Jag kämpade för att det skulle tas på good will eftersom bilen hade gått bara 6500 mil och var en -99a. Dom var kallsinninga fast t.o.m. GT/expressen tog upp problemet. Jag åkte då till Tyskland i hopp om att få "good will" därifrån, men det var samma svar där. Bilen är för gammal och har gått för långt. Jag lät dom reparera bilen och det blev faktiskt lite billigar än på BMW i Sverige med färje biljett inkluderad. Jag hörde även talas omm att man kunde byta bara bussningarna men enligt BMW både i Tyskland och Sverige påstår att det inte stämmer. RL Göteborg |
|
|
Det verkar vara rena epedemin! Mina spindelleder och bakre bussningarna till bärarmarna är "slut" efter tre år och tre månader! Är det meningen att man skall behöva byta så vitala delar på en drygt tre år gammal bil som har gått 7300 mil? Den kostar trots allt nästan 300 000kr ny (när jag köpte den). Det är inte riktigt det man förväntar sig av en "kvalitetsbil". Jag undrar vad exempelvis Mercedes hade gjort om detta hänt? Och sedan undrar man varför de inte har gjort återkallelse på denna detalj! Efter vad jag har förstått så har nästan var fjärde -98 (E46) fått anmärkning av SBP på detta och då skall man tänka på att det säkert har bytts en del bärarmar både på garanti och genom vanliga reparationer = MYCKET vanligt fel på E46!! Ursäkta om jag låter lite bitter, men jag är lite sur på att BMW inte tar sitt ansvar i denna fråga! Själv vet jag inte om BMW kommer att ta hela eller delar av detta på goodwill, men eftersom jag har passerat treårsgränsen så är det väl kört! Mvh |
|
|
Min bil var också 3 år och 2 månader gammal när jag fick mitt chockbesked och bilen hade då gått 6500 mil. BMW i Sverige har gjort "goodwill" förfrågningar mot Tyskland men fåt avslag på min bil. Jag var även i Kiel i Tyskland och försökte få igenom "goodwill" där men samma svar där. Man blir ju förbannad när BMW inte vill ta sitt ansvar för ett uppenbart konstruktionsfel. BMW säger att jag bara har haft otur och att det inte är ett vanligt fel. Dom vill inte heller förlora mig som kund säger dom. Vilket skitsnack. Tyvärr tror jag att du måste betala själv Johan B |
|
|
Rauno, det blir väl kanske till att slanta själv. Men jag tycker precis som du att det är en klockren konstruktionsmiss. BMW måste tjäna feta pengar på att man tvingas byta främre bärarmar var tredje år! Superkass att en biltillverkare som utger sig för att vara ett kvalitetsmärke inte tar hand om detta fel på ett bättre sätt! Man börjar tvivla på förträffligheten i varumärket BMW. Det skulle vara intressant att höra hur många här på forumet som har behövt byta bärarma/bussningar i framvagnen pga denna konstruktionsmiss! Mvh |
|
|
De originale bærarmene er laget i stål med 50 mm foringer i bakkant.De nye er modifisert med 66 mm foringer samt at de er laget i aluminium.Jeg har fått mine byttet av BMW Norge selv om det er en importbil med 6800 mil på meteret.(1.gang reg 23 aug 99)Fikk nye bremseskiver også.Bilen er nå perfekt. svein |
|
| Jag fick också betala byte av bärarmarna. Skall dock ta ut det på försäkringen. | |
|
Jag har fått bytt lagringarna till bärarmarna(gamla modellen på bärarmar) har även fått nya bromsskivor. Nu går bilen i stort sett bra. Ska dock kämpa för att få nya bärarmar Anders |
|
|
Transalp! Blev din bil bra efter bytat? Anders |
|
| Den blev superbra.. Jag hade lite vibrationer i bromsarna efteråt men det har försvunnit, antar att bromskivorna slitits ojämnt eller nåt när bärarmarna var kass. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.