AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.263

vad betyder esb.?

Tigerr
skulle köra en liten runda precis.. när jag kört ut bilen och kört i två, tre minuter så blinkar det till i checkkontrollen och texten 'esb regliert' (eller något liknande.. esb stod där iaf) kommer upp. kör vidare, och efter ytterliggare någon minut så blinkar texten till igen.. vad betyder 'esb'.?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Är det inte stötdämparna(elektroniska) som är svindyra......men jag har haft fel förr.

MVH Robban
Tigerr
Trebor, får nästan hoppas att du har fel.. om det är något dyrt.
bilen vart inne på en inspection2 för bara någon månad sen. tittar de inte igenom sånnt där.?

tack för ditt svar.
Är inte EDC det heter (elektriks dämpar controll)fast på tyska.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tjena!

Hittade det här...."ESD Regelt?
Jo, det är den lilla lådan som översätter felmeddelande ifrån bilen till displayen. Den koster 1200-1500kr attt köpa ifrån BMW. Jag köpte en ifrån skroten för 250kr och det fungerar bra. Måste bara bara samma E-serie."

MVH Robban
Tigerr
Trebor, tack så mycket.! mjo. det stod så. måste det ha varit.. kan det vara 'glapp' nånstans.? jag får ofta felmeddelandet 'getriebeprogram', och igår efter att det (esd..) visat sig i displayen så kom det upp att framlampan inte fungerade, vilket den inte gjorde.. så det verkar funka. även om det 'spökar' lite..

men då äre ingen direkt fara att köra med.? skönt det..

tack så mycket för alla svar.!

en liten sak till bara.. vart sitter den lilla lådan.? i säkringsboxen eller.?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Tigerr.....skriv gärna in vad du har för bil i din lilla ruta till vänster.

MVH Robban
Har du en E34 så sitter själva check control modulen under huven där du har säkringar och relän. en halvstor låda med gul topp. Med två kontakter. Citat Woodi från en annantråd
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Felet beror på ett fel checkkontrollmodulen (CCM), den sitter i säkringsdosan och ser ut så här: Länk (här är den gul), Länk (den ovanför LKM)

Det finns folk som har lagat det själva, se här:
Länk

Annars finns de på skroten för en mindre peng.

ESD regelt betyder för övrigt att mellandiffen på ix är i ingrepp, modulen är "släkt" för E32 och E34.
ESD=Elektronisches Sperrdifferential

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tigerr
tack än en gång för alla svar.!

Trebor, mjo. jag har tänkt lite på det.. är inte min bil. det är föräldrarnas. men ska nog ta och göra det.!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.