AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
649

Byte av bromsskivor...

Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
Har precis varit å hämta nya bromsskivor + belägg fram på min e36:a..

Är det nånting särskillt jag måste tänka på när jag ska byta dom? Jag har aldrig bytt skivor förrut, så jag vore jätte tacksam om ni kunde skriva några rader om det är nånting särskillt jag ska tänka på!

Mvh, Jimmy

//BMW-power
Visa användare
113
bmwjimpa
325 -91 (Rieger)
Nån må väl veta lite om vad man bör tänka på??

Mvh, Jimmy

//BMW-power
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är ett lätt jobb om inte saker och ting korroderat fast. Notera att bultarna som skall lossas sitter på insidan, under täcklock av plast har jag för mig. Det är två ganska stora insexbultar tror jag. Ha ett snöre tillhands för att hänga upp bromsoket medan du arbetar, så att det inte hänger i bromsslangen. Det kan också vara läge att ha ett öga på bromsvätskenivån. När du sätter dit nya belägg så måste kolvarna i oken skjutas in, vilket pressar upp bromsvätska i påfyllningsbehållaren. Lossa gärna dess lock, så att luft kan passera medan du byter beläggen, men är det för mycket vätska i systemet kan det rinna över. Kolla även nivån efteråt.
DA
41
DALAILAMA
520i touring -98
Kolla även tätningarna till bromskolvarna så att de är hela annars går smutsen in och kolvarna kärvar.Mycket viktigt är även att ytorna på skivorna och navet är absolut rena från skit annars får du kast på skivorna och vibrationer i ratten och hela bilen i värsta fall.Monteringen annars är lätt även för oss amatörer.

mvh anders

Gu
195
Gumpy
330 -01
Tvätta av skivorna med T-röd. Dom är insmorda med ett tunt lager av fett för att förhindra korrosion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.