AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.182

Baklucka i baklås

Jag får inte upp bakluckan på min E34 sedan, vet inte om det är låset som inte låses upp genom c-låset eller om det är nått stag som lossnat. Hör iaf inget ljud från bagaget då jag låser upp. Hur fasen ska jag få upp luckan???

-ridern-

525i 1990 24V
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dumt att fråga, men har du testat på vanligt sätt
att låsa upp med nyckeln i bakluckelåset.
Man kan lätt glömma det när man är van vid centrallås
Frusit kanske??
MVH

Hasso
HAr testat men det går inte att vrida eller nått med nyckeln. Ne, har även testat i plussgrader. Hur e det, ska man vrida nyckeln eller?

-ridern-

525i 1990 24V
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ju inte ovanligt att bakluckelåset upphör att fungera om man alltid använder centrallåset dvs ärgar ihop.Har du använt låset regelbundet och vet att det funkat så smörj, smörj, varm nyckel och mycket lirkande.Har du haft bilen i varmgarage en natt tex?
Kan vara någon kabel som nötts av i luckan eller nått annat som inte ger kontakt.
Många kan felen vara, enkelt eller knepigt, kylan ställer till mycket konstigheter

MVH
Hasso
Ja, har smörjt massor. Har åxå haft bilen i varmgarage i 1 vecka. Ingen skillnad. Måste få upp luckan, tar mig ju inte riktigt in genom skidluckan, eller armstödet bakom armstödet e det ju uppsågat...Hur fasen ska jag få upp luckan så jag kan fixa felet?
Hur gör man då man låser upp med nyckel? Du fråga men har aldrig gjort det faktiskt!

-ridern-

525i 1990 24V
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Medsols, cirka 80 grader.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dressera en iller eller nåt som kommer igenom.
Min baklucka på E39 kan på tradionellt sätt öppna med nyckel via låset i bakluckan dvs påverkar mekaniskt låset i stället för elektriskt. PÅ E34 har jag ingen aning men någon ägare till en sådan vagn borde ju kunna svara på det tycker jag, det är väl inte första gången det här händer kan jag tänka mig.
"Lucka till"

MVH
Hasso
Sn
782
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Det går två stag från låset. Ett till mekanismen som håller fast luckan i karossen samt ett som går till c-låsmotorn. Kan du vrida runt nyckeln åt både höger och vänster? Om ja, känner du ngt motstånd när du trycker in knappen? Om inte har första staget antagligen hoppat ur sitt fäste i låskolven.

Jag klantade mig när jag meckade med låset bak och stängde luckan när första staget inte satt fast ordentligt. Med en lång stålpinne lyckades jag dra staget åt rätt håll genom skidluckan (ingen klädsel på bakluckan då). Tog en halvtimme och oräkneliga svordomar innan luckan gick upp...
Nahoj
Har haft samma problem själv med min bil sommar som vinter i 2 år. Brukade ända få upp låset till slut via centrallåset. Problemet försvann helt efter det att jag smörjt stagen som går från låskolven till låset.
Har testat allt å e lite desperat, vill få upp skiten, vad fasen ska jag göra! Tar snart sticksågen eller rondellen....

-ridern-

525i 1990 24V
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
du kanske har fått i upplåsningsspärren i bakluckan...det läge som man låser för att inte någon ska kunna öppna bakluckan om man t.ex lämnar in bilen på verkstad...den kan ej låsas upp med dörr/tändningsnyckeln utan måste låsas upp med bilens huvudnyckel...prova om du har flera olika nycklar till bilen....
Ne, jag har bara en nyckel! Börjar bli lite jobbigt att vara utan bagagelucka. Måste nog på BMW och be dom fixa upp låset. Det kan ju vara bytt cylinder till bagaget. Sånt borde dom ju se på datorn.

-ridern-

525i 1990 24V
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag har råkat ut för det värsta fallet: Att dragstången mellan låscylindern på sidan och låset i mitten hoppat ur. Hopplöst läge! Löste det tillslut på följande sätt:

Tog bort nummerplåten. Tog bort höger plastplopp till skyltfästet. Borrade ett 8mm hål i mellanväggen innanför skylthålet. Lyckades fiska upp dragstången med ståltråd genom hålet, (men inte att dra i den åt höger). Gjorde tillslut ett specialgripklo av ett stålbromsrör, cykelbromshandtag, vajer och gripbackar av mässing. Ha! -långsökt, men det funkade!
Ic
2
IcemanX
535 -92
Bakluckan !!! Ja så var det dags igen då !!!

Måste föresten utropa ett stort tack till till alla för detta utmärkta forum som ger svar och lösningar på det mesta man kan råka ut för med sin klenod.

Jag har tidigare frågat om bakluckan i baklås och fått länkat, av Erik tror jag det var, till ridern´s problem av samma art. Dock löste sig mitt "baklås" av sig själv en vacker dag men nu har det inträffat igen !!!!! Och nu ligger låsnyckeln till hjulbultarna i bagagen och dags byta däck, PROBLEM.

Undrar därför stillsamt hur ridern löste sitt problem eller om det finns någon annan lösning än borrmaskin och slägga att tillgripa ! Desperationen tilltar !!

Låset går att trycka in men går inte vrida med nyckel och något klickande från c-lås hörs inte !! Upplysningsvis har jag INTE fällbart baksätte. Kabelbrott i luckan ?
DESPERAT! KAn de ordna detta på något smidigt sätt på BMW tro ? Utan åverkan på plånbok eller på lås ?

Jo... jag har läst allt tror jag här om bakluckor och baklås nu men inte lyckats ! Någon fiffig ide ???

skaffa först en extranyckel, sedan trycker du in nyckeln med en massa 5/56 (el. likn.) i låset, sedan tar du en skiftnyckel el. rörtång och vrider lite fram och tillbaka (1mm. åt gången) tills du kan vrida ca:90 grader åt båda hållen.
PS. du måste ta i lite när du vrider.
54
10
540I 6-PETAD
840 CIA -94
Z3 3.0 -01
Löste samma problem i helgen på följande sätt.Gick in genom
hålet bakom armstödet(ryggstödet urtaget),fick in huvudet och
en arm.Med lampa, spärrskaft och hylsa 10mm skruvar du ut de
två bultarna som håller låsfästet, sen öppnar sig luckan.Lång
förlängare till spärrskaftet underlättar.Även en liten dotter som
kunde skruva vidare efter att jag lösgjort bultarna.Båda stängerna
hade hoppat ur sina plastclips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.