AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.119

Hartop på vintern?

Hej!

Jag funderar på att köpa en e36 cab med hardtop.
Är det någon som har dålig erfarenhet av det vintertid.
Vet någon vad det kostar att förbereda en e36:a för hardtop?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, jag har ingen dålig erfarenhet. Att tänka på är dock att "lufta" suffletten emellanåt då det kan börja mögla om den får ligga nerpackad en längre tid. Det blir rätt fuktigt i baljan...
Tror det kostar runt en tusenlapp för "kittet" som förbereder för hardtop.
Tack för svaret!

De va precis de jag ville höra ;)

///Anders
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har bara positiva erfarenheter av min hardtopp. Håller ute fukt, kyla och ljud bra. Cabben blir nästan som en täckt bli på vintern, kanske lite ljudligare men lyssnar man på radio på normal nivå så kvittar det tycker jag. Beslysning i hardtoppen i baksätet och elslingor i bakrutan är ett plus med hardtoppen.
Jag tycker inte det ska bli fuktigt i cab-baljan. Min suflett har hålt sig torr udner vintern. Däremot bör man motionera den regelbundet ändå för att inte vecken i tyget ska bli för permanenta.
Ang priset för hardtop-förebredelse så tycker jag det låter billigt men det kanske stämmer. Montering tillkommer ju också om du inte är händig nog själv.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det blev en del kondens i min balja, vilket iof inte är så konstigt med tanke på utformningen. Tvättar man ofta kan man dessutom vara säker på att några droppar letar sig in. Enligt instruktionsboken nämner man även detta och jag vill nog hävda att man ska ta av hardtopen några gånger som den säger, lämpligtvis vid soligt och vackert väder. Så att den är torr när den ska ner igen...
Ska nämligen köpa en e36 cab nu mot hösten jag med och undrar ungefär samma saker som Anders..

Hardtoppen, är den bara att "koppla" på om den är klar för hardtop? någon som har erfarenhet av att använda sig att sufflen ist. under vintern? kallt? eller funkar?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har hamnat i rejäla regnoväder några gåner och min sufflet håller tätt mot vatten. Ljudnivån är lite högre med suffletten.

Bor bilen ute eller inne? Om bilen bor ute frestar ju vädret på tyget en hel del.

Jag grät en tår varje gång jag passerade en annan cab som stod ute hela vintern och med 1 dm snö på suffletten såg inte bilen ut att trivas 100%.

En annan sak om bilen står ute, tänk på att sidorutorna kan frysa fast och inte röra sig ner 1 cm då man öppnar och då blir det trixigt att stänga dörren (blir iofs samma problem med hardtopp). Detta hände mig en gång efter att bilen stått ute en frostnatt och det var inte kul.

Skrapa en cab-bakruta från frost - nej tack!

Hardtopp och garage till bilen är min rekommendation.

/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.