AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.316

Underhåll av e39 540

Sida 3 av 3
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
micro > Du har nästan rätt i att jag inte får entusiast försäkra; Jag får en entusiastförsäkring, skillnaden i premiekostnad blir dock minimal mot en "vanlig" försäkring.

Att det stjäls har inget med ålder att göra.
Ditt argument om att "har man råd med en BMW som tjugoåring har man råd med försäkring också" förstår jag inte riktigt.
Skall man straffas för att ha sparat och gnetat ihop till en bil?
I så fall kan vi ha skyhöga premier ju äldre man blir, då man i regel är mer kapitalstark.
Ja visst finns det andra bilar, dock förstår jag inte varför jag skall hindras från att köra vilka bilar jag vill. Bevisade för snart 3 år sedan att jag var mogen nog att framföra ett fordon i trafiken.

Kör BMW och är 21 år gammal, livsfarlig för allt och alla i sin omgivning.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Ja! enligt statistiken...

Då individuell prövning ej görs är det statistik som gäller.......statistik......det finns 3 typer av lögner. Ren lögn...satans lögn och statistik.....det vet ni väl?

Återigen! allt är baserat på statistik, sedan finns det säkert flertalet unga här som kör mycket bättre än vad jag gör. Om man tittar isolerat blir det alltid orättvist.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
tryggve, det är bra. Du har svar på allt och ger dig inte. Behöver jag skriva mer?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Stout > Klart att jag inte ger mig, jag tycker ju att min ståndpunkt är den rätta! Nog bäst att vi båda håller tyst, ingen av oss är nog beredd att ge sig. :-)

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nä då blir det filosofiska grubblerier som inte riktigt hör hemma här :-)

Ska bli kul att höra din åsikt om sisådär 20 år :-)))
Visa användare
6
Tobox
523iA Touring -00
När du fyllt 24 rekommenderar jag följande:
Länk

Tips till andra som läser om inte annat.
Damsög marknaden i fjol och dom var klart billigast för mig iaf.
Funkar ej på de sportigare BMW'na.

360kr/månaden, för 523iA Touring -00, är 30 bast, bor i Lycksele.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Stout > Lovar återkomma om 20 år med vad jag tycker då...
Säkerligen är jag av annan åsikt då...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Aktsam(AktSKAM) är absolut INTE att rekomendera, de vägrar t ex att ta in en 528i e39(den är en hemsk motorstark bil med lmfälgar etc etc). Dessutom vägrar de att försäkra bilar som är sålda som nya i ett annat land än Sverige. Med det agerandet anser jag att de misstänkliggör alla oss som kör en sådan bil. Min åsikt är att bojkotta den strategin tills de kryper till korset (som t ex TH har fått göra).

/Simon
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Ja, det är väl det som är själva poängen med Aktsam. De kan ge billiga försäkringar eftersom deras kunder utgör en väldigt liten risk. Hade jag varit 45år, bott i villa och kört Skoda Octavia 1,4 med plåtfälgar och larm, haft garage på landet och kört skadefritt hela mitt liv så skulle inte jag heller vilja betala en spänn i onödan till försäkringsbolaget.

Dessa personer är ganska många så det är väl bra att det finns bolag som passar dem med.
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
jävla massa skitsnack att det är billigt att försäkra en skrotbil.min gammla sierra 88 kostade mig ca9000 itrafik..är det rimmligt eller....hatar att ni säger att unga inte kan köra, och säger att dom tror i världen osv.kanske man körde så första veckan för att man e glad...

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Jag tycker att det hela börjar spåra ur.

Om alla under 24 år skulle låta sina föräldrar försäkra sina bilar så kommer det i slutändan att drabba alla i form av förhöjda premier . Eller ska vi införa nå't sorts kommunistiskt system där det ska vara lika för alla?
Var finns då incitamentet att försöka hålla sej från olyckor och skador?
Alla unga är givetvis inte odugliga förare, men tyvärr så finns det alltför många som ställer till det p.g.a. att man överskattar sin förmåga.

Men jag håller med om att ett annat system vore önskvärt.

Att man förhoppningsvis blir mer kapitalstark med åren, javisst, men då brukar det vara andra kostnader som tar över.
JAg skulle väldigt gärna vilja ha en M5'a, men premien på 15000:- / år är för hög för mej, då jag har både hus och barn som kostar pengar.

Allt är en fråga om prioriteringar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pierran, på frågan om det är rimligt att du skulle betala 9000kr i trafikförsäkring på din Sierra:
Svaret måste bli JA! Eftersom försäkringsbolagen oavsett vad du personligen tycker, har gjort bedömningen att du statistiskt utgör så stor risk för dem att de måste ta ut den premien för att inte förlora på dig. Sedan må du vara en bilförartalang av sällan skådat slag, för bolagen gör inte enskilda bedömningar (vilket skulle kosta mängder av pengar att göra, och dessa kostnader skulle givetvis läggas på försäkringspremien).
Försäkringsbolag är vinstdrivande företag och inte välgörenhetsinrättningar... ;o)
Om premien i ett bolag anses för hög, kan man välja ett annat bolag. Om alla bolag har samma syn på premienivån är väl saken ganska klar: Premien är rimlig!

Tyvärr har många i vårt land en felaktig uppfattning att det är en mänsklig rättighet att köra BMW eller någon annan "kul" bil, trots att man egentligen inte har råd med det.

Likt många andra fick även jag nöja mig med en Saab 900GLS som första bil och en Fiat Ritmo som andra bil, innan jag köpte min första "roliga" bil - en Toyota Celica.
Och nej, jag är inte avundsjuk på ungdomar som har råd att köra fina bilar, tvärtom jag kan känna en glädje att de har råd.
MEN jag blir irriterad om jag skall behöva sponsra någons bilägande genom att de fuskar med systemet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
9000 spänn för en sierra från -88 låter onekligen bizarre. Kan det verkligen vara rätt? Jag tror inte att man får betala det för trafikförsäkring. Måste vara ett extremt bolag.

Hur som helst, jag är av uppfattningen att alla kör bättre än mig!
In
355
Inot
745iA -02
Priset för att försäkra skiftar mycket. Då jag kollade en Sierra 88:a med enbart trafik, på en person som är 18år och haft körkort en dag så kostade det dryga 6000:- i Botkyrka Sthlm

Visst är det surt, men som killen på IF sade till mig, varför skall DU finansiera "riskgrupper" och jag som kört prickfritt i över 25år har ingen som helst lust med det.

Skulle man applicera Pierrans orättvise-resonemang på andra saker så skulle jag kunna "bitcha" om....

En som är upp till 25år åker tåg , tecknar teleabb,köper böcker, åker Tunnelbana , går på kommunala inrättningar (idrott mm) (listan kan göras hur lång som helst.) Bra mycket billigare än vad jag gör, Varför? jo för att ungdomar rent generellt(statistik) har lägre inkomst (studerar) än vad personer över 25 har.

Nu betyder det inte att kalle x 23 år tjänar mindre än vad jag gör, det finns faktiskt folk i spannet upp till 25år som tjänar bra mycket mera än jag, och ändå så kan de nyttja ovanstående.

[ironi]
Hur orättvist är inte det då?
[/ironi]

Pierrran: Hoppas du fattar vad jag menar. Hur orättvist det än är, har man inte råd....tja då har man inte, och får helt sonika vänta tills man har det.

Länk
ox
91
oxe
525i 24v -91
frågan var väl inte om vad ni tycker om vem han har försäkringen på..utan hur stor skillnaden var i försäkring samt service...eller har jag fel? Så ta och svara på den istället.

Han lär ju knappast försäkra bilen på sig själv för att ni tycker att man ska göra det? Han lär ju köra lika "illa" om han har en gammal som lite nyare bil. Om han ens gör det?

om man har ett stort intresse för bara bilar och gillar det mycket så ser inte jag något fel alls i att försäkra på föräldrarna. (eller vem det blir)

Hur är det med parametern "kommer nån under 25 att köra bilen" som de alltid undrar över. Hur mycket stiger premien om man som förälder svarar ja på den frågan? Svarar man ja så tycker jag att premien borde stiga ordentligt, det är enda sättet att komma till rätta med detta otyg till falskförsäkrare. T.ex. så skulle jag som försäkringsbolag skriva in i villkoren att om man tecknar en försäkring där ingen under 25 skall köra bilen och den sedan smäller med en förare under 25 så blir självrisken typ 1000% dyrare. Är man seriös så har man ju inga problem med det, är man inte seriös så får man sota den dag det händer nåt.
Frågan "förare under 25?" använder inte alla försäkringsföretag. Oftast har det ingen betydelse för premien, utan istället förekommer det större självrisk om någon under 25 körde bilen vid en eventuell krock.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
wallace.

Det nog rimligt om killen har samma ton mot dem som mot oss här på forumet.
Jag hade gett honom en premie på 80 000:- pga av att killen ej kan föra sig normalt.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Dessutom om man tycker att xxxxx kr är jobbigt i försäkring så tror jag att man tycker det är än mer jobbigt när man börjar titta på den totala milkostnaden.
Försäkringskostnaden är det minst jobbiga (ekonomiskt sett) per mil då det för mig utgjorde enbart 10% av den totala milkostnaden.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Aja vi som är runt 20 kan ingeting, helst ska vi vänta tills vi är 60 för att köpa bil..Presis-- Jag tänker börja cykla och gå tills jag är 60 när jag inte ser vägen, för då kör jag bäst,för det säger statestiken..

hejdå..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.