|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Måste bara säga att jag håller med danielb, Richard V8, drutten och programmer. Har man inte råd så får man låta bli! Och om du inte är dum på riktigt så inser du det själv. Dessutom är det så att försäkringsbolaget kan neka dig ersättning om något händer. Annars är det väl bara att konstatera att ännu en idiot har fått premierna att stiga... |
|
| En god vän till oss förlorade en skadeersättning på runt 50.000:- bara för att det kunde bevisas att bilen var försäkrad i föräldrarnas namn och nyttjades av dottern. Skulle aldrig drömt om att fuska med sådant, speciellt inte på en dyr bil. Det är ALLTID utredning och kontroller vid stölder eller olyckor med dyra plåtskador. Kan lika gärna köra utan försäkring......Nä, betala Du och vet att Du kör lagligt och inte förlorar hela bilen vid stöld eller dylikt! | |
|
pierran; du skriver att du har råd men tycker inte det är kul att betala 3 lapp i måndaden för att köra bmw...det var det dummaste jag hört hittills! Jag tycker inte det är kul att betala flera tusen i månaden i hyra för mitt boende men jag fuskar inte till mig en massa bostadsbidrag för det. Vill jag bo billigare får jag skaffa mig en mindre lägenhet! Jag tycker inte det är kul att betala räkningar överhuvudtaget men jag gör det för att man ska göra rätt för sig! Har du nu råd, bit i det sura äpplet och betala det du ska i premie eller köp en bil med billigare försäkring. |
|
|
Jag har haft körkort i snart 18år, aldrig varit någon belastning för nått fössäkringsbolag, ändå så höjs försäkringen jämt å ständigt med motiveringen att dom har för stora utlägg på skador , stöld osv. Inte underligt, när färska körkortsinnehavare ska ligga med varvräknaren på rött jämt och ständigt... Gör det med en micra så blir inte skadan så stor. |
|
|
Ett alltid spännande ämne detta. Det är inget fel på en "j-vla" 240. Det är en utmärkt bil. Speciellt om man inte har råd att köra dyrare bilar (alla kostnader inräknat). Nu har jag dock förmånen att välja mellan en 240 och BMW.....men den förmånen har jag förtjänat. Jag började inte min bilkarriär med en BMW 540 utan fick anpassa min matsäck efter mina ekonomiska förutsättningar. Jag åker med glädje i min 245........den snabbaste kombin 1984! |
|
|
pierran: Att kalla mig (och alla andra här )för helt blåsta bara för att jag(vi) inte håller med dig i ditt resonemang finner jag ganska komiskt. Själv åkte jag i en rostig saab med endast trafikförs då jag var 20år, eftersom jag inte _hade råd med annat_ Nu har jag råd, nu har jag full trafikbonus, således införskaffar jag mig det som jag nu har råd med. Ditt resonemang speglar ganska tydligt varför det är dyrare för ungdomar tycker jag :D Man får börja från nedersta steget med allt här i livet Som en vis man sade.... Respekt får man inte, den förtjänar man. Länk |
|
|
Otroligt trevlig ton på dig, Pierran. Du skriver - bland mycket annat som jag inte orkar kommentera - att du "skiter väl i om det är en 540 eller 523 eller 316.vill bara ha en bmw.". Dåså! Köp en 518 E28 eller en 316/318 E30 och kör den med endast trafikförsäkring. Då har du både fått en BMW och har dessutom råd med försäkringen! |
|
|
Hej Kanske en dum fråga. Jag och min fru har en bil. Bilen är skriven på mig, försäkring på mig (går väl inte att ha fler personer försäkrade på bilen). Bilen används/nyttjas av oss båda. Gör vi fel? Har svårt att tänka mig att mitt bolag skulle börja bråka med mig om min fru krockar med bilen. Kanske man kan ha regler som i andra länder där man får ange vilka som har rätt att nyttja bilen, beroende på ålder/hur länge dessa personer haft körkort/skadefria år anpassas försäkringen därfter, eller är jag på läktaren och köper varmkorv? |
|
|
Hmmm, intressant det här. Tycker det är lite väl stora generaliseringar. Att ALLA vi som är kring 20 skulle "ligga på rött" / sladda i rondeller / fjanta som i Getaway in Stockholm etc. är lika troligt som att alla +50 skulle vara halvblinda och irra runt i rondeller. Det bästa vore ju med en individuell prövning av försäkringstagaren avseende mognadsgrad och lämplighet, då kanske inte en gammal 325 skulle kosta 25000:-/år på mig trots att den tillbringar den mesta av tiden i garaget. Jag har tex. kört över 4000mil / år sedan jag var 18 och varken krockat eller fått böter. Således anser jag att jag är mogen och ansvarsfull förare trots att jag egentligen borde köra "stajlad tretjufem" med kepsen bakåfram. Nu lever vi ju inte i en drömvärld utan i verkligheten att en individuell prövning skulle vara ekonomiskt oförsvarbart samt att försäkringsbolagen är vinstdrivande som alla andra företag (tro det eller ej; de måste ju också betala lön!). Dock finns det gränser vad man är beredd och anser är skäligt. Jag anser personligen att premiekostnaden skulle vara mer avvägd till fordonets marknadsvärde. Tycker faktiskt att många av er "äldre" har en lite överlägsen och dryg attityd till yngre förare. Självklart att statistiken visar att äldre krockar mindre; De kör ju mindre! Självklart att man som äldre förare med många mil får erfarenhet och rutin på bilkörningen, men är en yngre förare med snabbare reaktionstid och färskare regelverk i huvudet en sämre förare? Knappast! Lider personligen svårt av att inte kunna försäkra mina entusiast bilar på mig själv... Alpinan rullar knappt 300 mil om året till träffar och skulle kosta i runda slängar 50-60kkr på mig, vettigt? /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Jag är starkt emot skyhöga premier, men det finns som alla redan sagt en anledning. Att åka bil som är försäkrad på mamma eller farfar är inte bara riskabelt - det skapar också ÄNNU högre premier. Det här kan diskuteras hur många gånger som helst fram och tillbaka, men livet är sällan rättvist och nu är läget som det är. BMW är dyrare att försäkra än 90% av alla andra märken och det måste man ha i åtanke när man väljer märke. |
|
|
Själv är jag bara 21, men håller ändå helt och hållet med de "gamla uvarna" här i forumet. Självklart ska man skriva bilen på sig själv. Visst är det orättvist att vi som är unga och inte hunnit krascha ännu ska betala höga premier, men det är ännu mer orättvist att de äldre ska betala mer för att vi unga fuskar med premierna! Jag jobbar med 500 personer som de flesta är under 25, och tro mig, det krockas en hel del!! Man hör ständigt nån som tabbat sig, oftast samma personer gång efter gång. Och dessa personer har självklart inte försäkringen på sig själva. Det är vi bara några få som har, och får alltså betala för deras fusk och oansvar. För även när bilen är skriven på mormor, och Kalle 18 krockar den, så vet försäkringsbolaget det och höjer premierna för unga förare ännu mer. Krockande Kalle 18 höjer ju våran statistik oavsett om han betalar för det eller ej! Samma skillnader gäller ju även för bl.a bostadsort. Varför skulle någon med garage och 10mil till grannen i norrland betala för inbrotsrisken för en annans bil parkerad på gatan i Alby? Allt grundar sig i statistik och det är väl det närmaste verkligheten vi kommer tyvärr. Och nej, jag skiter inte pengar eller plockar dem på träd! Jag betalade 17000:-/år för BMWn fram till nyss, då jag fick sänkt till 12000:-/år (priserna med höjd vagnskadesjälvrisk till 5000kr och +10000kr självrisk för stöld). Självklart känns det rejält i plånboken, men det är väl en prioriteringsfråga som var och en får ta ställning till. Jag kan helt enkelt inte festa bort lika mycket pengar som polarna med gamla japanare kan, eller med BMWn på morsan! Och Pierran, jag tror inte du behöver betala 8000kr/år för en trafikförsäkrad 240, såvida du inte krockat några gånger redan nu. Tror jag började med drygt 2000kr/år för min första saab 900 (=likvärdig 240) utan garage i Västerås. Och även om dövblinda farmor agda krockar lite oftare än du (det säger faktiskt statistiken), så kommer hon inte krocka lika illa som du gör den dagen det är dags. Det är alltså ersättningen för personskador som kostar klart mest. Blir du eller jag lam t.ex så kommer det kosta alla andra ett antal skräckinjagande års-avgifter för att det hela ska gå runt för försäkringsbolagen. Mvh micke |
|
|
Jag körde inte heller BMW när jag var 18. Hade en Saab Turbo som första bil som iof inte var så billig att försäkra men då bodde jag utanför en större stad. När jag flyttade in till stan så födubblades premien och jag bytte helt enkelt bil då inkomsterna inte räckte både till eget boende och en dyr bil. BMW blev det först 10 år senare när både inkomsterna och antal skadefria år ökat. Även med 19 skadefria år så är det inte billigt att försäkra en 540 om man jämför med t ex Volvo eller Saab. Går försäkringbolagen idag enbart på ålder eller har man fortfarande kvar bonusklasserna som man flyttades upp i efter varje skadefritt år och flyttades ner i när man krockade? ___ BMWCS #5157 |
|
| Det finns bonusklasser fortfarande. Men under 24 år spelar de knappt in alls. Jag har fått räkna bonus sedan jag började övningsköra när jag fyllde 16, och har nu alltså 6 skadefria år. Vilket av mig hela 30kr rabatt i månaden när jag betalade nästan 1500kr/månad! Löjligt. Nu när jag fått sänkt premie vet jag inte hur mycket åren spelar in (fick brev för några veckor sedan). Men sänkningen var framförallt pga omräknad rabatt för boende och bil i samma försäkringsbolag. Det ger mig nu 20% rabatt på bilen, vilket i praktiken betyder att jag får mer pengar tillbaka från Länsförsäkringar i rabatt än vad jag betalar för hemförsäkringen!! Så det bässta vore ju att försäkra en jävla massa lägenheter istället!! Då blir ju bilen nästan gratis ;) | |
|
Förstår vad ni säger men inget försvarar att det ska kosta mig 40 att försäkra en 523a eller dyligt.. |
|
|
pierran: den bittra sanningen är nog att premier är baserade på 1) biltyp 2) förare 3) tidigare års statistik för hur ska annars bolagen kunna räkna på vad DU, som kund, kommer att kosta dem? De bedriver inte charity.... ;) Att skenförsäkra anser jag vara högst förkastligt. I princip alla som skriver och läser här på forumet är entusiaster och låter bilen/arna ta en stor del av sina livskostnader. Det handlar om prioritering. Jag själv skulle gärna köra en F360 dagligen, om jag hade råd, fast det har jag inte, så jag kör en bil som kostar ungefär vad ett bakdäck (iofs inkl montering ;) kostar till Porschen. Det här är en av bitarna med livet, att prioritera.... Jag betalar i runda slängar 24 tusen per helår för nöjet att få åka svansmotor till jobbet ibland. Om nu en 523 kostar 40 lock för dig att försäkra, well my friend, fatta vinken ;) (eller börja jobba dygnet runt för att finansiera lådan) mvh Anders |
|
|
tryggve (och andra dom kännrt sig träffade), tro det eller ej men vi "gamlingar" har också varit runt 20 och "ägt hela världen". Själv hade jag inte en tanke på varken Mercedes, BMW, Porsche, Jaguar, Mazerati, Bentley eller Rolls Royce för min plånbok tillät inte det. Det var utopi. Men en elva år gammal Opel Record 1900 med trafikförsäkring hade jag sparat till och var stolt över att jag överhuvud taget hade en bil. Visserligen var inte försäkringarna i den klassen de är i idag men många har förklarat anledningen till det så jag drar inte upp det igen. |
|
|
Stout > Klart jag känner mig träffad! Jag får ju betala enorma premier för bilar jag knappt kör bara för att det finns rötägg som inte kan hålla sig ifrån att "stajla" framför korvmojen. Kan du utveckla "ägt hela världen", som ung och dum förstår jag inte riktigt, syftar du på den generalisering av oss unga vilken är att vi tror oss kunna allt och ge svar på allt så anser jag att det är en onödigt dryg och överlägsen inställning till ungdomar. Jag kör BMW för att jag har ett enormt starkt bilintresse och prioriterar därmed ner andra saker samt jobbar extra för att göra detta. Att du, Stout, inte prioriterade att åka BMW som ung skall väl inte hindra mig från det? Anser du verkligen att premiekostnaden för en 20 åring ligger på en rimlig nivå (hänsyn tagit till att alla ungdomar inte kör som biltjuvar)? Jag har heller inte fått mina bilar gratis, och tro det eller ej, jag är också oehört stolt och glad att få ratta en av mina absoluta drömbilar. Dock innebär det att jag inte kan gå på fest med mina klasskompisar eftersom jag börjar jobba kl. 6 varje lördagmorgon. Så dylika moralpredikningar över "så här var det minsann när jag var ung" kan utelämnas för situationen är precis lika idag förutom att ungdomar straffas med skyhöga premier. Jag vägrar betala en premie som jag anser inte motsvarar den risk jag utgör för mitt försäkringsbolag. Tänk om samma resonemang skulle gälla för landstingsskatten? Alla över 50 år får en straffskatt för att de har en ökad risk för hjärtinfarkt och därmed kostar landstinget mer pengar i form av ökat behov av vård. Jag är enormt less på att betala alla vårdkostnader och frikortskostnader "ni gamla" skapar. Jämförelsen kanske haltar men tankesättet är det samma. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Premierna är kanske lite väl höga för de runt 20bast. Men att det är höga är för mig inte ett dugg konstigt. Tycker att de runt 20 borde ha bättre koll på varför det är som det är. Har ju kommenterats åtskilliga gånger i flera trådar. Oerfarna "nybörjare" som hanterar bilen körtekniskt skickligt (i de flesta fall), men saknar omdöme/erfarenhet att släppa gasen när det kanske är som farligast, kör för fort vid fel tillfälle/plats osv.osv. = Högriskgrupp Nr 1 Är också förvånad över att så pass många unga dock har fina snabba bilar (BMW ;) När jag var 20 så hade jag en gammal Amazon och den var jag jävligt stolt över. BMW, MB, sportbilar....var nåt man skaffade sig när man blev lite äldre dvs 25-30. Men det var då det. Ung + snabba bilar = Högrisk. Acceptera och betala eller vänta! /Lazze Länk |
|
|
Tryggve, jag förstår precis hur du menar, och hade jag använt min BMW lika lite som du hade jag nog inte heller haft den skriven på mig. Vi unga får väl inte entusiastförsäkra bilen eller? För isåfall hade du väl gjort det med Alpinan? Och haft råd att ha den på dig själv. Isåfall tycker jag det är lite jävligt att vi som är under 25 inte får ha bilen entusiastförsäkrad. Det är ju som gjort för att fuska. Använder man bilen som bruksbil står jag dock fast vid att man ska stå själv på försäkringen. |
|
|
tryggve, Jag anklagar dig inte på något sätt och jag ser heller ingen anledning att försvara mig eller mitt förra inlägg. Jag har också varit 21 och haft ungefär samma inställning när jag "var ung". Men med livserfarenhet har inställningen till saker och ting som man hade strax efter tonåren förändrats. På både gott och ont men mest gott måste jag skriva. Det är självklart att det är bedrövligt med dessa höga försäkringspremier. Mina försäkringar är också onödigt dyra. Du skriver att situationen är precis lika idag förutom att ungdomar straffas. Om jag nu vevar tillbaka så ser jag i backspegeln en tendens till varför det blivit så. Det är kanske inte ditt fel men jargongen finns där, och är nog en naturlig del av människans (killars) uppväxt/mognad som försäkringsbolagen inte är sena med att (ut)nyttja eller buffra upp. Motvikten blir kanske från försäkringstagaren "att betalar jag en så dyr försäkring så ska jag ha ut ett och annat på den också" och då kan man förhoppningsvis utläsa kontentan av det hela. Respektlösheten till vad som är mitt och ditt gör nog sitt till också. Det stjäls hejvilt för att människor vill ha, kanske en spoiler, backspeglar, fälgar eller vad som helst. Slutar min del i diskusionen me att om vi nu går tillbaka till första inlägget i strängen så tycker jag också, precis som andra i strängen, att har man råd att köpa BMW som tjugoåring så har man råd med försäkring också. Det finns andra bilar som alternativ, och de rullar de med och tar sig från punkt A till B och kostar bara en bråkdel i försäkring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.