|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Funtar på att köpa en 528 eller 540 e39a.. men är det stora skillnade i servicar fösäkring osv. vet att 540 är dyrare men hur mycket ca.(kanske svårt att säga) tänkte försäkra bilen på morsan .(50 bast) | |
| Om du inte har råd att ha bilen försäkrad på dig själv så föreslår jag att du väljer en annan, billigare bil! | |
|
e fan 20 bast och ska ha en bmw. och då måste man göra saå |
|
|
Ska ha och ska ha...aaaaaaalla andra har ju BMW :-( Jag håller med danielb. Har du inte råd att försäkra bilen på dig själv så får du faktiskt skaffa dig något du har råd med! |
|
|
pierran gör inte fel, knäll istället för försäkringsbolagen som gör det möjligt att skriva sina bilar på äldre släktingar. Om han har råd eller inte har nog inte med saken att göra. Köper han en Nissan Micra kommer försäkringen ändå vara minst fem gånger dyrare om den står i hans namn, handlar nog mer om att hitta billigaste alternativet. |
|
|
Håller med Christer! Hur kul är det att behöva betala bilens värde eller mer på ett par år bara i försäkring när det dessutom är möjligt att komma undan många gånger billigare? Det gäller ju inte bara BMW utan alla bilar. Ett exempel: En Volvo 240 från 84. Begärt pris: 8500:- Halv(!)försäkring Folksam 7544:-/helår! Jag får alltså betala i princip vad bilen kostar på ett år för en halvförsäkring! För samma bil behöver min mamma knappt betala 2500:-. Exempel#2: En M-rodster med 240.000:- som begärt pris kostar min mor ca 13000:-/helår för helförsäkring. Medan jag skulle få betala närmare 50000:- hos samma bolag. Det känns ju inte så kul! Därför tycker jag att det är en extremt svår moralfråga. Finns ju inga tydliga gränser direkt. Jag menar om man bor i samma hus och kör bilen säg 70/30 var ska inte den som får bäst vilkor få stå på försäkring? Det tycker jag. Dock tycker jag inte att man kan försvara detta om det gäller t.ex. Farmor Agda utan tänder i Kiruna som ska försäkra en M3 E46 som egentligen hennes barnbarn i Malmö brukar. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
skulle försäkra en sierra på mig 88 kostade typ 7000 bara i trafik.. så jag kommer göra så här i framtiden.. skiter i vad ni andra säger |
|
|
Du gör helt rätt (enligt mig och MÅNGA andra), det kanske e dags för försäkrings bolagen o börja o tänke efter!! ///Schumi |
|
|
Jag kan först argumenten, men det är tyvärr så att man har en högre olycksfrekvens hos 18-24 åringar = högre premier. Om man låter föräldrarna stå som ägare och förs.tagare och man själv kör bilen till 100%, kommer det tillslut att bli så att alla premier går upp, just för att kompensera intäktsbortfallet. Åtminstånde kommer det att vara F-bolagens argument. _Shumi_: Så kommer man att göra när man tänker efter, om man är i försäkringsbranchen :-) Jag är nog böjd att hålla med danielb. Att låta någon annan försäkra den bil man nyttjar till 100% är som att flytta chassienumret från en 520 till en M5'a bara för att hålla ned kostnaden på försäkringen... Har man inte råd så får man tyvärr vänta till man får det. Jag har inte lust att betala högre premier än jag redan gör bara för att subventionera andra. HB Freude am fahren |
|
|
Folk fattar inte att det spelar ingen roll vad bilen är värd, det är sjukhuskostnader och rehab som kostar. Det är inte bara bilen som ska lagas vid en olycka. Just därför ska man betala den bil man har råd med. |
|
| Ett annat sätt att få ihop pengar till sin bil är ju att, inte betala tv avgift fast man har tv, jobba svart i norge samtidigt som man får A-kassa hemma i sverige, använda stulna kreditkort, råna en bank osv osv! | |
|
Eftersom försäkringsbolagen numera går efter att varje bilmodell ekonomiskt ska "bära" sig själv så blir ju kontentan att det är övriga ägare av 528/540 som får stå för kostnaden för den mellanskillnad som blir när folk skriver bilen på föräldrar eller liknande. Jag har full förståelse för att det kan kännas tungt med dessa skyhöga premier för nyblivna körkortsinnehavare men det finns ju en anledning (bara läs alla vilda historier här på forumet ;-). Jag håller med danielb att man bör köpa den bil man har råd att driva. Har själv haft en 540 (E39) och det är ingen sparbössa direkt. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Vafan vissa på forumet värkar inte fatta någonting här inne. ska jag betala 40 i månaden bara för att åka bmw. när britta 89 sitter i sin micra och knappt kan se vägen. och betalar 100 spänn om året för sin micra.. fan jag köra bra jävla mycket bättre än en gammling. allt e så orättvist..vist är det bästa att ha bilen på sig själv. men om som jag gör bor hos morsan ser jag inget fel med att ta bilen på mamma. hon kommer säkert låna bilen flera gånger i veckan så vafan spelar det för roll..dom som säger att det är fel skiter väl pengar, eller plockor dom på trän.. |
|
|
Orättvist? Varför skulle det vara orättvist att du får betala högre försäkringspremier när du är 20 och kör en motorstark BMW jämfört med en äldre person som kör en Micra? Jag vet inte hur du är som förare, men det är ett faktum att yngre personer oftare är inblandade i olyckor, speciellt då de kör motorstarka bilar, så det är ju klart att de får högre försäkringspremier då. |
|
|
Pierran, varför skall andra personer sponsra ditt bilåkande genom att de får oskäligt höga försäkringspremier som en följd av att du och andra "likar" fuskar med försäkringarna? Vill du åka BMW, får du väl se till att ha råd först....! Och Britta 89 kör bättre bil än dig! Det säger statistiken och det är den som är intressant för försäkringsbolagen. Faktum är att du tillhör den grupp förare som är SÄMST på att köra bil enligt all olycksstatistik...oavsett vad du själv tror! (enlit forskare är en trolig orsak till att denna grupp är så olycksdrabbad, att de ofta har en dålig självinsikt och tror att de är bra på att köra bil...) En ung kille i en motorstark bil (som t ex BMW) är något av det värsta man kan vara rent statistiskt, sett ur ett förväntat olycksperspektiv... Fast på sätt och vis kommer nog försäkringsfuskarna att själva sanera ut sig ur systemet, nu när försäkringsbolagen inte längre accepterar "skenförsäkringar" och således inte betalar ut någon ersättning vid minsta misstanke om sådan... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Njuren |
Hmmm.... större risk att vi unga krockar? I sverige finns det ett stort antal PENSIONÄRER som inte ALLS borde köra bil! Ändå så är de billigare att försäkra på gamle Adolf 104år,blind och förvirrad.skandal, vet inte hur många som ligger o fiser i 70km/h på 110 väg mitt i natten eller på dagen, hur många ja mött körandes i fel riktning på landsväg o snurrat runt i rondeller utan o veta varför.Näfan, BMW ska alla få ha oavsett ålder utan att leva på vatten och bröd.Skyll på varandra,det är vi som går och röstar vart fjärde år..... BMW - i nöd och lust? |
|
Som Johan B sade, det är statistiken som är relevant. Och varför skall en som är 18-20 år gammal ha samma "privilegier" som en som är 50år och kört 10.000:tals mil mera? och vad det gäller mängden med vinglande pensionärer på motorvägar/rondeller så är jag knappast benägen att hålla med. Jag har under mina 25år med körkort bara sett en man med hatt som kört på fel sida. å andra sidan så kör jag bara 4000-5000 mil per år så jag missar väl alla pensionärsmöten i rodenellerna:-P Den dan jag ser en video med Adolf 104år,blind och förvirrad i Getaway Stockolm IIV så skall jag ändra uppfattning om "äldres" bilkörning. :D Länk |
|
|
pierran, finns ingen anledningen påstå att dom som inte håller med dig inte fattar något eller har obegränsat med pengar. Försäkringbolagen har sina regler som iof kan ha åsikter om och det du vill göra är att bryta mot dessa. Själv var en av anledningarna till att jag sålde min 540 just höga försäkringspremier och varför är dessa så höga. Givetvis så är anledningarna flera men en är att det finna unga förare som har bilarna skrivna på föräldrar. Dessa unga är oftare inblandade i olyckor än förare på 30+ och olycksstatistiken ökar utan att försäkringbolagen får in motsvarande premier och i stället belastas samtliga 540-ägare. Ovanstående är givetvis draget till sin spets men förhoppningsvis så kan du förstå varför inte alla tycker att dina argument är självklara. Ärligt talat så finns det väl en anledning till att du hellre vill ha en 540 än t ex en 523? Utseendemässigt så är det ingen direkt skillnad... Jag vet att det är impopulärt att hävda att 18-20 åringar inte borde ha så motorstarka bilar då det finns många unga entusiaster med dylika bilar här på forumet men olycksstatistiken säger inte emot mig och jag vet själv hur jag körde när jag var i din ålder...Bra förare men betydligt mer riskbenägen än idag. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Programmer - just vad jag tänkte på när jag läste inläggen. Vi som är äldre än 18 vet vilken skillnad det är på körandet då och körandet nu. Sedan kan jag hålla med om att jag själv inte tycker om när någon "fisåker" utan är positiv till tanken att man ska ha körkortsprov igen efter t ex 60. Men att förstå detta resonemang när man är 18 är mycket svårt och kräver en hel del självinsikt, som i sin tur kommer med åren. Sedan finns det en farligare sak än en 18-åring i en motorstark bil och det är en 20 åring på en motorstark mc. Mvh /NP |
|
|
Gör som alla andra Pierre... Ställ bilen på din mor ;) |
|
|
tänkte bara fråga alla som inte håller med mig vad dom hade när dom var 18.cyklade ni till ni var 50 eller. Ni verkar ju vara helt blåsta. Non sa att jag ska typ vänta tills jag är 50 för att köpa bil. skiter väl i om det är en 540 eller 523 eller 316.vill bara ha en bmw. får i alla fall pröjsa över 15 tusen för en helförssäkring. vänta tills du har råd osv, haha. har råd men känns inte så kul att pröjsa 3 lappar i månaden för att köra bmw.... en jävla 240 gl på mig kostr 8000i trafik... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.