|
|
|
|---|---|
|
När jag köpte bilen så fick jag med en service i priset så att säga... sedan dess så har jag bytt olja med 500 mils intervall... var enda gång jag har bytt olja så har oljan varit helt kolmörk, endå så har bilen bara rullat 500 mil med den oljan... Vet ej vad det var för olja de hade i bilen när de servade den... men den var svart efter 500 mil. Första gången jag bytte olja själv så hade jag i Biltema Oljefilter + Biltema delsyntet olja... efter 500 var den oljan helt kolmörk. Bytte till den dyraste mineral oljan i Mobil serien och köpte oljefilter på mekonomen... nu efter 500 mil är oljan helt svart.. Funderar på varför det blir så... i mina tidigare bilar har jag alltid kunnat köra en 1000 mil till 1500 mil med samma olja... men då har jag haft helsyntetiska oljor, men jag har fått veta att jag inte ska ha det i min bil för det kan lösa upp massa skit i motorn som sedan sätter sig och blockerar för små hål och dyl... någon som har varit med om det innan? 4 Cylindrar är 2 för lite! | |
|
Hur du har missat den oändliga skrönan om helsyntet - upplösning av smuts etc är nästan obegripligt med tanke på hur länge du hängt på forumet. :) NEJ, helsyntetisk olja löser inte upp gammal skit mer än vad mineral gör eller delsyntet gör. Det är additiven (tillsatserna) det hänger på. Dagens mineraler innehåller OCKSÅ en jädra massa tillsatser och löser således också upp en del skit. Skrönan härstammar från riktigt tidiga syntetoljor. |
|
|
gör några tätare byten med oljefilterbyte också så borce det vara löst Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Kör 200 mil med den nya oljan och gör ett nytt olje- och filterbyte. Då bör den mesta smutsen försvinna ur motorn. Personligen skulle jag hellre använda Biltemas helsyntetiska 5W40-olja före en mineralisk olja från Mobil eller någon annan "känd" tillverkare ("säkrast" är givetvis att köra på en syntetolja från någon av de etablerade tillverkarna)! Biltemas 5W40-olja är en bra olja för ett bra pris. Det finns bättre oljor på marknaden men de kostar ganska mycket mer. Snåla dock inte på oljefiltret, det skulle jag köpa hos BMW. Då vet man att det är rätt kvalitet... Har du långt till närmaste BMW-verkstad, är kvalitetsfilter från Knecht Mahle eller Mann, likvärdiga. (Knecht Mahle brukar tillverka de flesta oljefiltrena till BMW) Mekonomen eller t ex OK/Q8 brukar sälja något av de märkena. Dock är det ungefär samma pris som hos BMW... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du vill ha tag i kvalitetsolja till vettiga priser så kan du leta upp ngn grossist i närheten av dig. Jag köper t.ex. Statoil helsyntet för 66:-/l och delsyntet för 32:-/l samt Mobil 1 helsyntet för 88:-/l. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.