AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.131

vilken olja till s14 motorn?

vilken motorolja ska man ha till s14 motorn?? castrol TWS motorsport 10w60- fungerar den oljan? har hört att man ej får ha helsyntetisk motorolja i dom motorerna.
Då har du hört fel, det finns inga som helst anledningar till att inte köra med helsyntetisk olja i en S14.
Ok. men vilken olja bör man köra motorn på då?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
S14 servades (på BMW verkstad) med helsyntet sedan den introducerades. Castrol TWS borde funka utmärkt.

Mineral i den motorn är ju som att diska ölglas med diskmedel...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kan tillägga att min Alpina har fått helsyntet av BMW sedan den varit ny, dock har föregående ägare slagit QS delsyntet i den, gjorde ett mellan byte med Mobil 1 för att skölja ur all gammal QS olja och kör nu på Castrol RS 10w-60.
Resultatet blev högre oljetryck och lägre oljetemp (ligger nu kring 85-95 grader på motorväg).

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
ockej så om man vill tvätta ur motorn så e det mineral som gäller?? helsynteten borde tvätta bättre tycker jag??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spelar ingen större roll vilken "sköljolja" du använder.
Modern mineralolja rengör ungefär lika bra som syntetolja.

Det beror på att man tillsätter detergentadditiver i all olja.
Dock behöver man inte tillsätta lika mycket detergentadditiv i syntetoljorna eftersom basoljans naturliga egenskaper är mer rengörande än mineral-basolja.

Personligen skulle jag satsa på en bra syntetolja och hålla ett öga på oljefärgen.
Om den svartnar snabbt, kan man göra ett nytt oljebyte efter ca 200 mil (glöm inte byta filter!).
Då följer merparten av eventuell smuts med oljan ut och sedan kan du ha normala oljebytesintervall.

Lämplig olja till den motorn är en helsyntetisk olja med följande klassning:
API SJ eller SL
ACEA A3
SAE 5W40 eller kanske 5W50 om du kör hårt varma dagar.

Ovanstående är en oljekvalitet som vida överstiger den bästa oljan som fanns när din motor tillverkades...

Om du kör mycket bankörning kan en 10W60-olja (t ex Castrol TWS eller RS) vara ett alternativ.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
haimaul
Tryggve: Nu blottar jag min ofantliga okunskap här (jag dricker mest vin), men vad ska man annars diska ölglas med?

Englund: Din motor kommer att tvättas ur vilken modern olja du än använder pga. tillsatserna. Därför finns det ingen anlesning att slå i något annat än en bra syntetolja som har bättre egenskaper när det gäller smörjning. Sök på forumet efter Johan B-inlägg så har du läsning ett tag framöver.
haimaul
Oljegurun hann före...
haimaul: Diska ölglasen "mit öl" eller öl. ;-)
Det bästa för att slippa diska är att aldrig låta dom torka helt.. ;-))

/Anton
okey man tackar för alla svaren...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ölglas diskas med endast vatten (man har ju bara öl i ölglas eller hur?), diskmedel gör att ölen får bismak och förstör skumbildningen.

Öl krångligare än "öl" eftersom det inte finns några kvalitetsklassningar :D

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.