AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.685

Eftermontera drag på E39 sedan

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Någon som har priset på avtagbart alt fast drag för eftermontage på E39 sedan?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
avtagbart 3881+elsats1300 hos mekonomen (fast drag kan man bara inte montera) Motornord säljer Bosaldrag som var vra att montera.
kolla respetive hemsidor på nätet.

///MVH Hasso
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Tack tack.. i min slöhet så missade jag kolla på Mekonomen. Fast drag skulle jag ALDRIG kunna montera urk vad fult..
Ja
760
JanF
530i-93
Fast drag är praktiskt och har räddat mig några ggr då folk har rullat på mig i köer.

Sen har jag hjälpt rätt många med löst drag då man inte har skött mekanismen så den bekat/rostat ihop och blivigt underkänd i besiktning och inte funkat när den behövs.
Var faktiskt på BMW i Karlskrona (Rudvi Bil) för att koppla ur passagerarairbagen i förrgår. Passade då på att fråga vad avtagbart drag skulle kosta. 12.000:- kr fick jag till svar och höll på att svimma! Vad är det som kostar 12.000:- frågade jag? Då började han jiddra om säkerhet, elsystem, design och jag vet inte allt. Du behöver inte tala om fler fördelar sa jag, för 12.000 kan jag låna bil med drag de dagar jag behöver det...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo jag fick en liknade pris runt 10-11.000 kr när jag köpte min 528 de skulle ha 5000 för motorvärmar montage också :))
Draget satt på plats för 3500 och motorvärmaren för 2500.(okt 2000)

///MVH Hasso
Länk
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hasso:

Meckade du dit både drag å värmare själv? Hur gjorde du isåfall med elen? Är det bara att skarva på elle behöver man programmera om något också?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp självklart :))
Det ingår ett interface (reläcentral) i elsatsen, bilens ordinarie kablage är för klent för att mata ett släp samt att lampkontrollen får spel vid felbelastning samt att det skyddar bilen elektronic för kortis på släpet som exempel.
Det är därför elsatsen är så "dyr" man kopplar in sig på ordinarie kablage med "tjyvar" och tar styrspänningen därifrån, samma visa som att koppla ett par extraljus egentligen.
Har ett Bosaldrag med tillhörande Monoflexkabelsats.

///MVH Hasso
Länk
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Å det var bara att honka på kabelsatsen utan att göra några övriga justeringar, omprogrammeringar elle liknande? (Hoppas, hoppas. Det kanske blir drag i alla fall... :-O)
Måsen
SuperTobbe skrev;
Var faktiskt på BMW i Karlskrona (Rudvi Bil) för att koppla ur passagerarairbagen i förrgår.

Hur lyckades du med det? Jag har försökt vid ett par tillfällen. Svaret har alltid blivit nej, vi reparerar bara befintligt system.
(av samma säkerhetsskäl som gör att draget kostar 12000:- antar jag)
Skumt.

/Mattias
Menar du att BMW vägrat koppla ur airbagen för dig?? Låter mycket skumt tycker jag...Det var inga som helst problem. Fick fylla i ett papper där jag godkände operationen samt att jag är skyldig att tala om det för nästa ägare. Nytt bälte samt lite dekaler och 1500:- så var det klart. Vilken firma har du varit hos??
Måsen
Automax, i Kalmar vägrar konsekvent. Dom lagar gärna sensormattan i passagerarstolen, men kopplar inte ur eller manipulerar med något i "säkerhetssystemen".

-Bilen är såld med en viss utrustning och den lagar vi, inget annat.

Så lät det senast...

Min motivering med, -Krockar jag bilen så airbagarna löser ut så kommer jag inte sitta och räkna dessa och hurra för att en inte löste ut, i en i övrigt skrotad bil.

Det hjälpte inte alls :-(

/Mattias
Måsen
Jag har dock en viss förståelse för deras agerande, någonstans måste man sätta gränsen. Annars kommer det till slut rulla bilar där nästan inga funktioner som kan påverkas via DIS funkar, både viktiga och oviktiga. Vilket i sin tur kan resultera i allvarligare olyckor, dåligt rykte mm.

/Mattias
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
jag köpte ett monoflexdrag till min touring för 4300+moms med interfacet. och montering var det lättaste jag varit med om .Det var betydligt bökigare på E34:an jag hade förut.Man bara monterar bort krockbalken i stötfångaren och ersätter den med draget.Och interfacet är ju ingen match då batteriet sitter där bak .
till o med så är det för ritat på stötfångaren var man ska såga för täckluckan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mattias. De får inte mjukvarumässigt koppla bort sensormattan annat än om man byter till stolar som inte har denna, typ stolar av annat fabrikat som inte ingår i BMWS sortiment.
Därimot så får dom koppla ut passgerarairbagen om man tex ska ha barnstolen sitta där.

///MVH Hasso
Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Som sagt, märkligt med airbagen. Åkte på samma övning som SuperTobbe. Först fick jag åka dit för att fylla i ett papper (och för att de skulle läsa av chassinummer tror jag det var). Därefter fick jag beställa ny tid för själva operationen. 1200 tror jag att det gick på, men något nytt bälte fick jag inte! M-Bilar i E-tuna (som jag för övrigt inte kan rekommendera). Det verkar vara en djungel med krockkudden fram. Varje verkstad har sin egen övning.

Ursäkta stickspåret, tråden handlade visst om dragkrok.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns klara instruktioner i deras manualer hur dom ska gå till väga, problemet är väl att verkstäderna inte kan tolka dom eller inte förstår dom eller som vanligt inte läst dom utan frågat nån annan som inte heller läst dom som frågat en tredje som läst dom och tolkat dom fel :))

///MVH Hasso
Länk
Måsen
Rätt och fel, vilken metod som ska användas kan väl disskuteras, jag är lite kluven.
Det som skapar lika mycket irritation är att man inte är konsekvent i sin praxis.
Det finns säkert instruktioner på hur det ska lösas, men det funkar ju uppenbarligen inte, tyvärr, både för BMW och dess kunder...
Det blir en del onödigt tjafs som ingen tjänar på.

/Mattias
Måsen
Åter till ämnet, Hasso har du några bilder på draget (både monterat och omonterat) ?

Jag har sett en uppsjö av olika drag, med varierat utseende, minst sagt.

/Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se min frilanssida.
För övrigt kan jag mejla över BMWs instruktioner angående airbag för jag har i allafall läst dom till skillnad från vissa andra :DD

///MVH Hasso
Länk
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
jag har ett original fast drag att sälja utan kabelsats, NYTT i kartong, jag vill inte montera det på min, fick med det när jag köpte den.

Riktiga motorer har 6cylindrar =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.