AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.883

Ägare till M-bilar

Sida 3 av 4
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Baader,

Ja det var jag.

Bayrishe: Nej jag tycker inte att det är fel att diskutera om att köra fort här på forumet...gillar man det inte behöver man inte läsa det...en M-bil har man inte för att gubb-köra med.
Det jag reagerade mot var att vissa verkar tro att det är "ofarligt" att köra fort...och att det t o m skulle vara säkrare än att köra långsammare. Detta ställer jag mig högst tveksam till...
Johann: Det glädjer mig å det kraftigaste att Du kan argumentera på ett bra sätt för dina ståndpunkter! Det är uppenbarligen alltför få som klarar av att hålla en diskussion på ett sådant sätt att det inte urartar i personangrepp eller andra osmakliga tilltag. För att svara på dina frågor måste jag först förklara bakgrunden till mina påståenden. Det som gjorde att jag skickade det första inlägget till denna topic var att jag anser att man bör vara diskret med begångna brott. Jag tror de flesta inte bryr sig om "normala" fortkörningar men när vissa individer skriver att de kategoriskt kör 150 km/h klingar det illa i mina öron. Motiveringen brukar vara att de innehar en snabb bil. Pröva att sök dispens hos vägverket med ovan nämnda skäl! :-) Jag har aldig jämfört rattfyllor med fartsynderi. Däremot har jag ifrågasatt moralen när det gäller rattfylleri kontra (grovt) fartsynderi. Glädjande nog har de flesta hög moral när det gäller bilkörning i kombination med sprit. Faktum är att grov fortkörning är ett allvarligare brott i polisens ögon än vad en rattonykterhet är. Allt enligt straffskalan. Givetvis tål det att diskutera om detta är rätt eller fel. Gällande dödsolyckor: Jag tror de flesta minns hur det gick för grabbarna i Örebro som kraschade in i en lyktstolpe i hög hastighet efter att ha kört ikapp med en annan bil. Visst går det att hävda andra orsaker men den primära var ändå farten. En kille här på forumet omkom för en tid sedan då hans M3 gled baklänges nedför en ravin strax utanför Motala. Polisen uppskattade hastigheten strax före olyckan till alldeles för hög. Dessa sorgliga händelser. I Stockholm mejads en busskur ned av en fartglad yngling i en för honom på tok för snabb bil. Listan kan göras längre och jag har själv vänner som förorsakas på grund av fartsyndare.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Björk,

Jag framhävdar att du jämförde fortkörning med rattfylla, så här skrev du: "Ingen som vill berätta om någon schysst rattfylla? Visst finns det grader även i helvetet och att köra fort på allmän väg är kanske inte lika allvarligt som att köra berusad men det är ändå ett brott"

Det är inget annat än en jämförelse, vidare framhåller du att rattonykterhet ses som ett mindre grovt brott av polisen än grova hastighetsöverträdesler och hänvisar till straffskalan.

För det första finns det inget som heter rattonykterhet sedan flera år tillbaka och för det andra så skulle jag vilja veta vilken straffskala du menar.

Det heter numera rattfylleri (0,2-1,0 promille)och grovt rattfylleri (över 1,0 promille).

Rattfylleri ger böter eller fängelse i högst 6 månader samt att körkortet kan återkallas i minst 1 månad & högst 3 år.
Grov rattfylla ger fängelse i högst 2 år samt att körkortet återkallas på minst 1 år och högst 3 år.

På vilket sätt är det hårdare straff för fortkörning?

Jag påstod inte att det aldrig hände olyckor där hög varit orsaken, hårddrar man det kan man ju påstå att det varit för hög fart vid de flesta olyckor oavsett om dessa inträffat vid 10km/h eller 150km/h.

Men de olyckor du refererar till är enstaka fall, det finns många fler olyckor med dödlig utgång eller med svåra skador. Länk

Följande artilkel visar med all tydlighet att det inte är fartsyndarna som är värst:
Länk

Som vanligt blandar folk ihop risk och konsekvens och Stoffe är en av dessa.

Konsekvensen av en olycka blir större av farten. Det innebär inte automatiskt att risken för en olycka blir större. I många fall tvärtom eftersom en alert och koncentrerad förare är säkrare än en utan koll.

Kombinera det med gott omdöme och teknisk körskicklighet och du har en mkt säker förare.

Kör 110 på en motorväg i en modern en längre sträcka och jag garanterar att koncentrationen inte är på topp.
Hjärnan får inte tillräckligt med stimulans och man tvingas nästan pyssla med annat för att inte somna.

Helt plötsligt så har den låga farten blivit ett säkerhetsproblem och följdaktligen så ÄR det i vissa sammanhang säkrare med högre hastighet.

Staten vidhåller myten om att det är hastigheten som är boven för att det är ett bra sätt att visa hur effektivt polisen kan lösa brott samt att det är en stor inkomstkälla.

Verkar dock som Tingvall har fattat sitt förnuft till fånga i och med att hastighetsgränserna kommer höjas på många vägar.
Johann

Jag håller med dig angående ditt resonemang om "aktiv körstil"...En som kör 130 på motorväg är oftast mer aktiv, blinkar, kollar bakspegel mm..detta tror även jag motverkar dåsighet som kan uppkoma tidigare om man ligger med farthållaren på 110.
Dock köper jag inte ditt argument att risk och konsekvens kan skiljas åt som något "svart och vitt" när det gäller trafikolyckor. Risken kan man aldrig bli kvitt (man tar en risk genom att vrida om tändningslåset och ge sig ut i trafiken!) men man kan påverka den till viss del själv.
Ett lysande exempel på detta är reaktionstiden man som bilförare har, den ökar som du säkert vet med hastigheten på fordonet man färdas i. Ökad reaktionstid leder till ökad risk (=sannolikhet att inte reda ut situationen) att köra in i en ev. älg eller en väglus som givit sig ut i vänsterfilen i 90-knyck på 110 väg.
Övrigt instämmer jag med dina resonemang ang rattfylleri. Måste även ge dig en eloge för din bilpark!

Mvh
Christoffer
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Håller med JOHANN.. Dina inlägg sitter BRAA måste jag säga..
Ja nog är det kul att köra fort det måste jag hålla med om annars vore det ju bortkastat att äga en M5:a men jag håller mig ifrån tok omkörningar, samt att jag tajjar inte om jag har folk i bilen, tänk om man kvaddar i 200 blås och flickvännen eller bästa polaren omkommer bara för att man var taj och var tvungen att dra mot nå´n bil när vägen inte tillåter det, det skulle jag aldrig kunna leva med.

lika så att trissa inne i stan där en unge kan springa fram var som helst, det tycker jag oxå är ansvarslöst

Men jag tror att dom flesta fartolyckorna med omkommna är singelolyckor där endast dom i olycksbilen omkommer.
Det var en smäll här i trakten för några månader sen när en Merca 500 plockade en bropelare i säkert 200knyck, bilen klövs och blev bara smulor och dom tre ynglingarna i ca 25års åldern från sthlms trakten omkom det tog nästan 3 dagar att identifiera dom har jag för mig.

Men det är kul att köra fort bara man gör det med förstånd och inte ren dumhet(man ser ju tyvärr sånna i bland)
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jo inne i stan ska man ju självklart inte dra järnet!!!Annars är man ju som sagt va dumm.Själv brukar jag drar på lite mer på stora vägar där det inte finns så mycket djur och människor att skada plus att man är ju alltid själv i bilen så då tycker i alla fall jag att att det är mest risk för min egen del och inte för min medmänniskor.
Och jag håller verkligen med dig Jocce att det dummaste man ser när man ute och kör är att många tvunget ska om i kurvor eller backar,oftast när jag ska till jobbet så är det någon annan pendlare som har brottom och måste därför om,nä sådana risker är onödiga!!
Johann: Jag tror inte Du förnekar att fortkörning är ett brott? Enligt min uppfattning skall man inte skryta om brott oavsett om de är av ringa karaktär. I mina ögon är det lika omotiverat att prata om begångna trafikbrott i form av grova hastighetsöverträdelser som att berätta om eventuella rattfyllor. Ingen kan förneka att fartöverträdelser är ett brott oavsett om det är mer etiskt inkorrekt att köra onykter. Jag har aldrig jämställt en fortkörning med rattonykterhet som Du försöker insinuera. Däremot är det enligt lagen allvarligare att ertappas med att ha kört låt säga tvåhundra på nittioväg än att ha kört med 0,3 promille i blodet. Därmed inte sagt att jag står bakom statens resonemang (Jag är för hårdare tag gällande rattfyllerister).

Angående resonemanget gällande bristande koncentration tycker jag det får stå för dig. Är en bilförare benägen att somna under färd tycker jag föraren allvarligt skall avväga om det är bra att fortsätta med bilkörning. Jag tror problemen kvarstår även i 130 km/h.

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Bjoerck..
Så länge du inte kör en M-bil så har du inget här på detta forum o säga..
Gå starta en egen disskution där ni kan prata om rattfylleri,fartdårar och andra olagliga grejer..
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Stoffe,

Jag antar att menar att reaktionssträckan ökar med hastigheten inte reaktionstiden.

Risken för incident skall inträffa under en given vägsträcka ökar inte med farten däremot blir konsekvensen av en incident vanligen allvarligare med farten. Det är inte samma sak som att risken för en incident skall inträffa ökar. Det kan tyckas vara samma sak som att risken för en incident ökar men det är det inte.

I vissa fall kan tom med risken minska iom att man är exponerad mindre tid genom den högre hastigheten. Tyvärr så ökar dock konsekvensen så det fungerar tyvärr sällan att resonera på det sättet.

Enda undantaget är att du kanske genom att vara alert och koncentrerad kan undvika incidenten helt och hållet.

Björk,
Klart att lagbrott är ett brott jag skäms dock inte för att tala om ev. fortkörtning.

Jag har aldrig påstått att du likställer rattfylleri (som du envisas med att kalla rattonykterhet) med fortkörning däremot jämför du det. Jag tycker den jämförelsen är helt absurd!

Jag väntar fortfarande på ngt som visar vad du menar med att lagen är allvarligare vad gäller 200 på 90-väg jmrt med 0,3 promille (rattfylleri).

De förra ger böter och det senare ger böter eller fängelse. På vilket sätt är hastighetsöverträdelsen grövre i lagens mening?????

Vad gäller somna för man kör i 110 på en perfekt motorväg med lite trafik i bra väglag så vore det önskvärt att människans hjärna kunde klara av att hålla koncentrationen uppe även i en situation av svår understimulans. Tyvärr så gör den sällan det. Därför pysslar många med annat under sim blikörnning såsom att prata i telefon, pilla med stereon, gosa med barnet i barnstolen osv. Med tanke på alla oförklarliga singelolyckor så är det inte speciellt vågat att anta att en del av dessa förorsakats av at föraren somnat. Förmodligen av tristess.

Johann: Beklagar att kommentarer kommer utebli då m3efl belagt mig med yttrandeförbud på dessa sidor. Motiveringen lyder enligt m3efl att jag ej innehar någon M-bil. Genuint intresse räcker tydligen inte. (Kanske tråden kan fortsätta på forumet "Samtliga BMW-modeller" för att inte provocera känsliga M-förare?)
Bjoerck: Det är tråkigt, speciellt med ditt 'genuina intresse' inte kan visa större förståelse för de som uppskattar att KÖRA bil, oavsett om det går i 100, 200 eller närmare 300 km/h.
Visst är det ett lagbrott att köra för fort, men det var inte rubriken för denna diskussion.
Uppskattar när folk håller sig till ämnet i en diskussion.

Gasa på !

/Robert
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Just det bjoerck du kan nog ta och glida vidare med din touring till samtliga BMW modeller eller 3-serien!!!Vi som går in här har ju som sagt var en "M"-bil .............

Mvh Ricke
Åtminstone fick Bjoerck igång en aldrig tidigare "pajkastning" av för och motargument. Jag ser forumet som en plats att dela sina åsikter om M-bilar, tillbehör, erfarenheter, köphjälp m.m. INTE som ett argumetations forum. Det leder bara till tråkigheter. Vissa av oss gillar köra fort. -Du inte! Svälj det. Bråka inte. Ingen härifrån kommer in på "era" forum med tanken på att "mobba" er körstil.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
bayerischemotor,

Tar lite illa upp när kallar en fredlig diskussion pajkastning, det är ju trots allt en diskussionsforum.
Däremot tycker jag egentligen inte om att diskutera etik och moral här men accepterar att andra vill det.

Och så länge ngn försöker pådyvla mig en moralsyn som jag inte delar är jag beredd att argumentera för min ståndpunkt.
johann: Välkommen att argumentera för din ståndpunkt på topicen "Attityd till fortkörning" som är stationerat under forumet för samtliga BMW-modeller. Det var intressant att höra dina åsikter, som var sakliga även om jag inte riktigt håller med!
Johann

Jag tycker att den inte helt igenom var fredlig. Även om dina inlägg var fredliga. Gå igenom alla inläggen så förstår du min synpunkt. Inte ska väl du ta illa upp? Det här är ju en fredlig diskussion sa du nyss själv.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Illa upp var väl kanske att överdriva, snarare var jag förvånad men jag förstår iofs vad du menar.

Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
m3efl:

jo jag vet att man kan köpa en 318i istället om man vill..

Men vill man det.. NEJ... det är klart att man kan piska bilen rätt bra.. men jag hoppas att jag ska göra det på diverse träffar nu i sommar..

Jag har inget emot att gasa, det behöver inte hända något, men skulle det hända då kommer man nog att ångra sig... jag har själv åkt dit i en fartkontroll, blev bara 800 i böter men det var inte kul..

Det kommer att bli ett par mil med för hög hastighet nu i sommar på de halländska skogsvägarna det kan jag lova... De flesta vet hur hårt man kan köra, MEN DET VET INTE ALLA...

Den som har flest saker när han dör vinner...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.