AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.880

Ägare till M-bilar

Sida 2 av 4
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Björk,

Hur kan du jämföra fortkörning med rattfylla?

Och de senaste undersökningarna har tydligt visat att fartsyndarna står för en minimal del av olyckorna.
Snarare är det så att de som håller fartgräsnerna (och kanske samtidigt snyter ungarna, läser tidningen, eller somnar av tristess) som står för de flesta olyckorna.

Det är inte farten som dödar de är dåligt omdöme.
Kör man fort med omdöme kör man faktiskt säkrare eftersom man håller koncentrationen uppe.

Att man kommer höja hastigheten till 130km/h kanske säger dig ngt, eller? ;)

Vilka dödsolyckor orsakade fartsyndare är det du syftar till?

Fan va trött man blir när ngn går på statens propaganda så mkt, SUCK!
Om du läser mitt inlägg ordentligt står det att jag inte anser fortkörning vara ett lika allvarligt brott som rattonykterhet. Därmed sagt att fartynderi inte är ett brott. Det jag reagerar på är inte själva gärningen utan hur många vidlyftigt berätttar om sina framfarter. Även jag kör ibland för fort men jag talar tyst om det. Det är attityden som förundrar mig. Trafikpolisen verkar vara en stor fiende och alla som kör i lagstadgad hastighet är uppenbarligen okoncentrerade, dåliga förare som bara är i vägen. Att kategoriskt köra 150 på nittioväg höjer risken att vålla en olycka. Punkt. "Statens propaganda"... Vet ej hur bevandrad bilförare Du är Johann? Givetvis är Du bättre förare än genomsnittet (eftersom de flesta män hävdar det). Men har du någongång råkat ut för någon fara i 150km/h så vet du att det är betydligt svårare att reda ut situationen jämfört med om du kör i 90km/h. Det är fysiken och mekanikens lagar som bestämmer detta och inte som du tror staten.
Kid
Jag har ALDRIG kört bil onykter.
Och skulle aldrig aldrig göra det, som Johann säger så har han förbannat rätt i det han säger.

Det är dessa människor som gör allt annat utom att köra bil som står för de flesta olyckorna, bristande uppmärksamhet är livsfarligt ju!

Bort med alla mobiltelefonsnackare i trafiken!

Jag är döv så ingen mobil för min del, man ser massa folk som vinglar på vägen för de måste knappa in på stereon och snacka telefon och klia sig i skrevet och snyta ungen eller så.

Ang. fortkörning på motorvägar eller större vägar med 90/110 markering anser jag vara ett ringa brott.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Återigen: Att rattfylla är ett betydligt allvarligare brott än hastighetsöverträdelse håller jag med om. Men hastighetsöverträdelse är fortfarande ett brott! Vad Kid anser som ett ringa brott spelar ingen roll då det varken är han eller jag som avgör den saken. Jag vill noga påpeka att den grupp av människor jag kritiserar inte är de som kör 120 km/h på motorväg utan de som med stolthet berättar att de kör betydligt snabbare än tillåtet oavsett vägtyp.
Kid
Ni kanske tänker: näh rattfylla är väl inge farligt, dricka några bira och köra hem galant som jag alltid gör när jag e nykter.

Gör följande test:
Kör på ett bilspel , lämpligtvis Sega Rally 2, på en spelhall när du kan den riktigt bra och kan hålla full spett hela tiden så gör precis samma sak när du druckit några öl, då märker du att du kör pissdåligt och omdömet e som bortblåst!.

Det fick mig att vakna, lyckligtvis har jag aldrig kört när jag druckit, inte ens en halv burk starköl!.

De som kör i 200 på 70/90 väg kommer att råka illa ut oavsett körskicklighet och koncentration.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Jag vill inte börja kasta paj på dig "Bjoerck" men jag ser inte det logiska i ditt påstående att vi borde ta ansvar till att inte skriva om att vi kör för fort p.g.a. familjemedlemmar/vänner till sådana människor som förolyckats i trafiken.
Trafik olyckor är tragiska, men ska vi sluta prata öppet om att du röker, han röker och den röker? Det dör ca 10ggr mera människor p.g.a. tobaksrökning än i trafikolyckor i året. Hysch! Säg inte att du röker, hennes bror dog i lungcancer?
Nej, man kan inte konstant leva i rädsla för sitt liv. Inte ska man gasa på i 200 då vägen är trafikerad och lämna omdömet hemma. Men om man då och då vill testa sin bil, nykter och med gott omdöme på en ödsligväg ser jag inte något att höja ögonen för.
Polisen är inte fienden, att köra överhastighet är ett brott, men knappast nåt du behöver påminna om. Jag hör personligen till en av de personer som tycker överhastighet inte är ett så fruktansvärt brott. Hursomhelst är det inte du och jag som fixat till lagarna, utan storebror kallad STATEN. Och visst kan de se allsmäktiga ut, men makten är hos folket, hos den allsmäktiga finns och har alltid funnis så mycket ruttet att ingen klok vill öppna "förpackningen"
Hoppas du inte tar åt dig, för det var inget personligt, utan endast mina tankar.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Alltså, vad jag vänder mig emot - och som jag tror även bjoerck vänder sig emot - är själva ryggdunkningen i den här diskussionen. Om ni kör för fort med era fräsiga M:ar så må det vara hänt, vi kör väl alla för fort då och då. Men vad är poängen med diskussionen? "Ujujuj vad tuffa bilar vi har, det är ju jättesvårt att hålla fartbegränsningen"? Vilken Skoda som helst gör ju en 170, tippar jag...

/Henrik
håller fartbegränsningen? är hemskt svårt brukar ligga i typ 130-150 på 90 väg blir lätt fartblind!!!
Sanden har funnit pudelns kärna! Det glädjer mig att reaktionen blir stark så fort rattfylla nämns. Ett sunt tecken som bevisar att Ni föraktar förare som begår sådana gärningar. Däremot framstår ofta extrema fartsyndare som stora hjältar här på forumet. Vart tog moralen vägen? Jag tycker många framstår som ytterst omogna och arroganta då de berättar att de alltid kör för fort och att bilen är utrustad med laserstörare för att polisen ej skall kunna ingripa. Är det inte mer rakryggat att ta sitt straff vid en eventuell poliskontroll? Alla civiliserade länder har hastighetsbegränsade vägar och jag tror inte den enda funktionen med det är att kränka den enskilde bilisten.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Johann: var det du som gjorde resan genom tyskland på www.bmwm5.com?

530i -93
Bjoerck

Jag ser laser/radar varnare som ett sätt att lite "blåsa" staten tillbaka. Lika som, vem av oss har aldrig gjort nåt "svart". Det är skönt att kunna dra staten lite då och då. Annars blir vårt sammhälle ett storebror samhälle och vi blir som möss i bur! Dessutom gillar ingen "lillpoliser".

-or else-
Som M5 ägare kan jag hålla med om att det är nästan omöjligt att hålla hastighetsbegränsningarna, särskilt precis efter en omkörning. Själv försöker jag hålla mig någorlunda i tyglarna på 70/90 vägar, däremot är det inte ovanligt att man ligger i kanske 140-150 på motorvägar om trafik/väderförhållande tillåter det.

Men visst tusan har Bjoerk rätt i vad han säger att högre hastigheter innebär större faror vid en ev. trafiksituation, detta gäler även "säkra" motorvägar.
Tänk själv vad som händer om man i 200 blås måste bromsa för att en keps-gubbe bestämt sig för att ge sig ut i vänsterfilen. Detta hade naturligtvis varit ett mindre bekymmer om man kört 120...

Vad beträffande inlägget ang. jämförelsen med tobaksrökning tycker jag det är lika dumt som den porrskådis som i en intervju sade att "...det dör fler människor i trafikolyckor än i AIDS så därför tycker jag det är OK att ligga med okända människor utan kondom"

Jag tycker det är ok att överskrida hastighetsgränserna om det kan ske utan risk för någon annan, däremot inte på 50 väg, vårdslöshet tål jag inte. Häromdan skulle jag åka hem till mina föräldrar och låg bakom en Volvo 745 på 90väg med min Audi, volvon höll hastighetsgränsen och jag höll mig bakom mest för att det var mörkt och mycket halt väglag, då såg jag 2 st ljus prickar i backspegeln, jovisst det var en otålig e34:a ägare som var tvungen att köra om oss mitt i en högerkurva med dålig sikt och dessutom bara ca 300m från en lång raka, och vad händer jo han får möte mitt i kurvan och får bryta in bilen i hög hastighet framför volvon, ett under att inte bakvagnen släppte i den farten, och dom mötande blev väl inte mindre rädd dom det skiljde väl bara nå´n enstaka meter imellan dom. jag blev förbannad och hoppades att BMW hade kört i diket så jag hade fått gett han en käftsmäll.

Appropå fiskörning med M5/M3 så står det t,o,m i instruktionsboken att efter en tids körning i tät stadstrafik eller köer så bör man blåsa ur motorn några km för att rensa sotavlagringar,..så en fiskörd Mbil kan ju gå riktigt dåligt om den har blivit för lungt körd och sotat igen.
Stoffe
Tur att det bara var din åsikt! Så du tycker att det vore OK att göra som Björck säger: sluta prata om att köra fort? Min liknelse var helt banal och endast en LIKNELSE.

-or else-
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Bjoerck..
I detta forum frågade jag dem som äger M-BILAR om dem håller hastigheten med sina bilar eftersom jag tror att man köper sånna bilar för att gasa..
Och om du tycker att dem kör för snabbt kan du ta det på någon annan disskution.
Här disskuterar vi hur snabbt vi kör inte hur knäppa vi är för att vi kör snabbt..
TACK O HEJ..
Den pekpinnen passar nog inte riktigt in i M-forumet tyvärr, även om du har rätt i sak.Här skriver killar som är ägare av m,alpina bilar och jag tror att många av oss gillar att byta "åka fort" historier. Om det sticker i ögonen är det kanske bättre om du tittar på ett forum där "standardbil ägare" skriver.

ps. inget illa menat
Senaste inlägget var riktat till herr Bjoerc
Håller till 100% med Johann, m3efl och Ivar Findin M5.

Varför komma hit på M forumet och kritisera vår körstil? Stanna oss på gatan vet jag och ge oss en smäll på örat!?

-or else-
NOMADS FINLAND
Svenska hastighetsbegränsningar är ju gjorda för länge sedan och kanske borde ses om ibland speciellt på 90 och 110 vägar och sedan handen på hjärtat alla som har kört en M bil vet att den är mycket säkrare i högre farter en typ en vanlig bil med ballong däck!! Jag har en gammal Golf som vinterbil och med den kör man inte för fort det är t.o.m så att jag kör under hastighetsbegränsingar för bilen klarar inte av det helt enkelt, och ni som tycker vi skryter om våra M-bilar ni är nog bara avundsjuka så sluta med det är ni snälla och låt oss diskutera va vi vill !
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Björk,

> Om du läser mitt inlägg ordentligt står det att jag > inte anser fortkörning vara ett lika allvarligt
> brott som rattonykterhet.

Du jämför fartöverträdelser med rattfylleri även om du säger att det inte är lika grovt. Det är ju absurt att över huvudtaget generalisera och dra alla fartöverträdelser över en kam och sen jämföra dem med rattfyller för att båda är ett brott. Finns ngt som heter gråskalor, inget här i livet är svart eller vitt.

> Trafikpolisen verkar vara en stor fiende

Kan du tänka dig att det skulle kunna bero på avsaknad av acceptans för dagesn hastighetsgränser. Dessa är samma som det var för 30år sen. Har hänt en del sedan dess med bilsäkereten och även vägstandarden.

> och alla som kör i lagstadgad hastighet är
> uppenbarligen okoncentrerade, dåliga förare

Förvånanst värt ofta, tragiskt nog. :(

> Att kategoriskt köra 150 på nittioväg höjer risken
> att vålla en olycka. Punkt.

Är väl ingen som bestridit det.

> "Statens propaganda"... Vet ej hur bevandrad
> bilförare Du är Johann?

Med all den bankörning och förarutbildning so jag genomgått så kan jag med säkerhet påstå att jag är bättre en genomsnittsföraren rent tekniskt.

> Men har du någongång råkat ut för någon fara i
> 150km/h så vet du att det är betydligt svårare att
> reda ut situationen jämfört med om du kör i 90km/h.

Visst är det så men det är ännu säkrare att köra i 30 eller ännu bättre inte alls.....

Sen efterfrågar jag fortfarande lite info om alla dessa dödsolyckor som förorsakas av fartgalningar. Men jag tror inte du lyckas presentera ngt för det finns inget sådant underlag. Det är bara en myt som staten skapat som du m fl gått på och försöker sprida vidare.

Jag undrar nästan om du överhuvudtaget kör bil eftersom du inte upptäckt att de som är absolut värst på vägarna är stressade familjefäder i halvsura bilar som gör vansinnesomkörning efter vansisnnes omkörning. Efter det så är det garanterat okoncentrerade förare som harvar fram mer eller mindre i koma av tristess, pratandes telefon eller pillandes med ngt annat som inte har med bilkörning att göra.

En koncentrerad och alert förare i en snabb och säker bil är bland de minst olycksdrabbade som finns, sug på den ett tag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.