AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
601

bas problem... (hjälp!)

in
40
insejn
BMW 325 spec.
Hej hopp, finns det någon bas kunnig som kan förklara för mejjj...
jag har ett mac audio (macZ)4200 4 kanaligt steg.... och en US blaster platinium 12 med dubbla talspolar... hur ska jag koppla in den??? jag vill ju helst köra bryggat, så då tar jag väll ++ från basen till ena plusen på steget å sen -- från basen
å sätter på - så den är i bridge... har jag fel nu lr?? plz help meee....
Robsarve
Nej, så gör du inte.

För att bryggkoppla ett modernt steg så tar du vänster plus och höger minus på steget. Detta kan du göra med både "fram" & "bak" på de flesta steg.

Beroende på vilken impedans steget nu klarar och vilken impedans din bas nu har så skall inkopplingen ske på lite olika sett.

Men OM din bas har 2 st 4 Ohms talspolar och ditt steg är "2 Ohmsstabilt", dvs tål 4 Ohm bryggat så gör du så här:

Koppla "Fram" vänster plus på steget till ena talspolens pluspol.
Koppla "Fram" Höger minus på steget till samma talspoles minuspol.

Koppla "Bak" vänster plus på steget till den andra talspolens pluspol.
Koppla "Bak" Höger minus på steget till den andra talspolens minuspol.

Det är extremt viktigt att du får samma effekt ut ur stegets båda sidor, så gainen måste ställas med rosa brus och voltmeter.

Detta bör du ta hjälp av någon som kan, för det finns risk att du bränner basen eller steget om du gör fel.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
in
40
insejn
BMW 325 spec.
okejj! tack för hjälpen! hehe brände 2 st basar innan jag lärde mejj! men den 3:e höll! *jippie*
finns inget tyngre än när man får problem med ljudinstallation!!
jag bugar och bockar för hjälpen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
lyckades du elda talspolen alltså???

Hur kopplade du då???

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
in
40
insejn
BMW 325 spec.
Åt helvete med dom där basarna =) lågpris skit aja nästa gång blir det MÄRKES grejer!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Att du brände dom har ju inget me kvaliten att göra, Spelar ingen roll om du köper basar för 8000kr styck... Kopplar du så in i hel**te fel som du måste gjort så lär dom också gå sönder :)

---------------------
Den Svarte: Länk
/Chrille
in
40
insejn
BMW 325 spec.
Grejen var ju det att jag kopplade rätt, földe försäljarens råd osv... men det är svårt med dubbla talspolar =)
Robsarve
Skall jag vara ärlig så tycker jag det gått lite hysteri i det här med dubbla talspolar (å då har vi det på 66% av våra basar).

Det är inte många vanliga konsumenter som förstår nyttan med detta, och i många fall blir det problem som dessa eller att man kopplar fel på annat sätt.

I del 7, om baslådor i praktiken finns det iaf en guide till olika impedanser som uppstår när man kopplar basar, både enkel och dubbelspoliga.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.