|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har nyligen köpt en BMW 328 -00, 9000mil, en underbar bil. Några funderingar: -Ett svagt diffljud uppstår vid ca. 80 km/h vid växlande svag acceleration/motorbroms. En tendens till klonk-ljud vid lite brutal växling hör jag också. Enligt den lokala BMW handlaren är det ”standard” på alla 3-serie bilar och att BMW försökt att optimera en diff (kuggingrepp, slipning, spel mm.) men bara lyckats att flytta ljudet till 100 km/h. Annan diffolja eller typ Slick 50 hjälper inte. Ljudet blir inte värre med tiden och gör ingen skada. Har någon synpunkter/erfarenheter av detta ? -Medelbränsleförbrukningen enl. färddatorn är alltid ca. 0,05 l/mil mindre än den faktiska förbrukningen (tankade liter / körda mil). Kan det bero på att den momentana bränsleförbrukningen visar 0 vid tomgångskörning ? -Enligt instruktionsboken bör man tanka 98-oktan för att uppnå optimal effekt/bränsleförbrukning. Synpunkter ? Mvh. Tomas TF | |
|
Hej, Min 316 1,9 E36 har samma ljud - och kör antagligen med E46 diff - så det är nog inget att oroa sig för. Jag har upplevd lägre förbrukning med 98 oktan - ungefär 5-8%.. Mvh. Carl Johan, DK |
|
|
förbrukningen enligt färddatorn kan kalibreras av Bmw via DIS. Det finns e46or som fått bytade bakaxlar pga diff ljud, men jag skulle inte vilja påstå att det är vanligt(missljudet alltså). Jag har inte haft tillstymmelse till det på någon av mina e46or. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Angående att köra på 98-oktan så brukar bilar dra mindre bränsle då man kör på 98 i stället för 95 om bilen är optimerad för 98 från början. En jag känner som har en S**B 95 Aero blir det ganska stor skillnad på förbrukning mellan 95 och 98. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.